Internet és kábeltévé: egy évre csökkenne a hűségidő

2017.05.30. 12:38

Két évről egy évre csökkentené az elektronikus hírközlési szolgáltatók által alkalmazott "hűségidős" szerződések időtartamát, és egyoldalú szerződésmódosítás esetén lehetőséget teremt a fogyasztóknak a határozott idejű szerződés felmondására az a fideszes törvénymódosító javaslat, amelyet kedden kezdett tárgyalni az Országgyűlés.

Balla György (Fidesz), aki képviselőtársával a szintén fideszes Kucsák Lászlóval együtt jegyzi a javaslatot, elmondta: az elektronikus hírközlésről szóló 2003-as törvényt módosítanák, mert véleményük szerint jelenleg a hírközlési piacon működő szolgáltatók "magas lóról", "diktátumokkal" beszélnek az emberekkel és nem az általuk nyújtott magas minőséggel, hanem szerződésekkel akarják magukhoz láncolni az ügyfeleket.

Úgy vélte: a szektor szolgáltatói a kétéves hűségszerződésekkel a versenyt a legminimálisabbra akarják szorítani, miközben a határozatlan idejű szerződések díját tisztességtelenül magasan tartják. Így a fogyasztónak például az internet- vagy kábeltévé szolgáltatóhoz két évre le kell kötnie magát, de ennek letelte után is csak akkor kap megfizethető árat, ha újabb két évre szerződik.

Illusztráció. Fotó: Pixabay

Közölte: a helyzet megváltoztatása érdekében azt javasolják, hogy csökkenjen 12 hónapra a hűségszerződések időtartama. Ugyanakkor jelezte: ha a szolgáltatás mellé nagy értékű eszközt, például okostévét vagy mobiltelefont is vásárol az ügyfél részletfizetésre, akkor az ő kérésére továbbra is lehetne két éves szerződést kötni, de csak olyan feltételekkel, mint az egy éves szerződés esetén.

A fideszes képviselő elmondta: azt is javasolják, hogy a hűségidő letöltése után az ügyfél újabb elköteleződés nélkül is kapja meg az akkor fellelhető legkedvezményesebb szolgáltatási csomagot.

Emellett - folytatta - azt is kezdeményezik, hogy a fogyasztó, a hűségidő alatt is felmondhassa a szerződést, amennyiben a szolgáltató bármilyen módon megváltoztatja szolgáltatása tartalmát vagy árát. Mint mondta, jelenleg ugyanis nincs lehetősége az ügyfélnek felmondani a szerződést például olyan esetben, amikor a kábeltévé szolgáltató kiveszi a csomagból a számára fontos csatornákat.

Balla György közölte: azt is javasolják, hogy a határozatlan idejű előfizetői szerződések esetében szűnjön meg a 8 napos felmondási határidő, és az előfizető azonnali hatállyal mondhassa fel szerződését.

Hozzátette: egy közösségi oldalon hívták fel a figyelmét arra, hogy a mobileszközök esetében a hűségidő lejárta után a szolgáltatók 15-25 ezer forintot kérnek az eszköz függetlenítéséért, ezért javasolni fogják, hogy ezt ingyen végezzék el a szolgáltatók.

A javaslat hatásairól szólva felhívta a figyelmet arra, hogy a szolgáltatók minden ilyen esetben áremeléssel fenyegetnek, azonban erre nincs jogcímük, mert a módosítások nem tartalmaznak adónövelést, vagy adminisztrációs tehernövekedést.

A képviselő alaptalannak és a tisztességtelennek nevezte az áremeléssel való fenyegetőzést, ugyanakkor jelezte, ha a szolgáltatók mégis árat emelnek, akkor az államnak "meg kell tudni mutatnia, hogy magyar államként dolgozik", a hírközlési hatóságnak el kell járnia, és a gazdasági versenyhivatalnak is közbe kell lépnie, ha a szolgáltatók "kartell módjára" akarnak árat módosítani.

.