Magyarázkodik a Facebook a pszichológiai kísérlete miatt

2014.06.30. 20:56

Magyarázkodásra kényszerült a Facebook vitatott pszichológiai kísérlete miatt, amelynek során 2012-ben egy héten át manipulálta a hírfolyamot, azaz befolyásolta, milyen érzelmekkel találkoznak a felhasználók. Csaknem 700 ezer Facebook-használó volt tudtán kívül részese a tesztnek.

    "Egyetlen felhasznált adat sem kapcsolódott egy-egy adott személy Facebook-fiókjához" - magyarázta a közösségi portál. A kutatást két amerikai egyetemmel közösen végezték, hogy megvizsgálják, "változtatnak-e a felhasználók a posztolási szokásaikon attól függően, hogy milyen érzelmekkel találkoznak barátaik hírfolyamában" - idézte a Facebook közleményét a BBC.


    Többen bírálták a kutatás módszereit, mások aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy milyen hatása lehet egy ilyen vizsgálatnak. A The Guardian idézte Jim Sheridan brit parlamenti képviselőt, aki hangoztatta: "az emberek magánéletéről szóló szövegeket manipulálnak, és engem aggaszt, hogy a Facebook és mások képesek az emberek gondolatait is befolyásolni a politikában vagy más területeken. Ha így irányítják a gondolataikat, meg kellene védeni őket, illetve legalább tudniuk kellene arról, mi zajlik."


    Katherine Sledge Moore, az illinois-i Elmhurst College pszichológusa ellenben annak a véleményének adott hangot, hogy "annak alapján, amit a Facebook állandóan művel a hírfolyammal, és annak alapján, amit elfogadtunk, amikor csatlakoztunk a portálhoz, ez a kutatás valóban nem túl rendkívüli. Az eredmények még csak nem is izgalmasak, de nem is ijesztőek".


    A Cornell Egyetem és a Kaliforniai Egyetem közreműködésével végzett kutatás egy héten át folyt 2012-ben. A vizsgálatról az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közzétette tanulmány szerint azok a felhasználók, akik hírfolyamukban kevesebb negatív történettel találkoztak, maguk is kisebb eséllyel írtak negatív híreket magukról, és fordítva.


    Adam Kramer, a Facebook munkatársa, a tanulmány egyik szerzője elmondta: "úgy éreztük, fontos, hogy utánajárjunk annak a közkeletű aggodalomnak, hogy ha barátaik pozitív hangulatú híreit olvassák, akkor a felhasználók rosszul érezhetik magukat."


    Az is foglalkoztatta a kutatókat, hogy ha a Facebook-használók barátaiktól negatív szövegeket olvasnak, az talán arra készteti őket, hogy ne látogassák az oldalt - tette hozzá.


    "Megértem, sokan miért tartják aggasztónak a tesztünket. Szerzőtársaimmal együtt igen sajnáljuk, hogy ilyen félelmeket váltott ki a kutatás" - mondta Karmer.

.