Alpokalja-Online

A női szépség története - A Willendorfi Vénusztól az anorexiáig

Nem mindennapi könyv- és képkiállítást hozott tető alá megyei könyvtár. Az emeleti olvasóterem hat tárolójában nyomon követhetjük a női szépség történetét az őskortól napjainkig, ami – néhány kilengéstől eltekintve – a nők súlyvesztésének története is. Hogy mi lesz az anorexia után, azt nem tudjuk, viszont igyekeztünk egy cikkbe sűríteni a lényeget.

Az utolsó tárolót könnyű volt megtölteni



Ebben a könyv- és képkiállításban másfél hónap munka van – mondja a tárolók mellet lapunknak Sopár-Dancsecs Katalin, a kiállítás rendezője, könyvtár munkatársa.



Az ötlet a Berzsenyi könyvtár egy korábbi egy korábbi kiállítása, az Évaságunk története kapcsán született meg, mondván érdekes lenne bemutatni, hogy hogyan lettek az őskori Willendorfi Vénusz nőideáok anorexiás modellekké.

 A női szépség története


Az olvasóterem ablakainál felállított hat tárolóban levő könyvek és képek - ahogy az eddigi kiállítások során - most is a könyvtár anyagából lettek szemezgetve. Nem volt egyszerű összegyűjteni, rendszerezni és felirattal ellátni az anyagot. Kivételt ez alól talán csak az utolsó tároló jelent, ugyanis a mai magazinok többségében szinte csak kizárólag normál súly alatti modellek vannak, így gyakorlatilag bármelyiket felcsaphattuk volna – mondja a kiállítás rendezője.



Érdekességek, furcsaságok



Miközben gyűjtötte az anyagokat – meséli Sopár-Dancsecs Katalin - számtalan meghökkentő információra bukkant a női szépség története témaköréből. Most csak néhányat említünk ezek közül.



Ilyen például az, hogy az 1900-as évek elejéig a nők nem nagyon mostak hajat, helyette olajos fésűt használtak. És nem sokkal azután hogy elkezdtek hajat mosni, elindult a hajfestés mai divatja is.



A haj elszínezése azért nem volt teljesen ismeretlen. Itáliában a középkorban a nők kivágták egy kalap tetejét, a lyukon kihúzták a tincseiket, majd kiültek a napra, és így szőkítették magukat.



Mindez persze enyhe áldozat volt a dívat és szépség oltárán mondjuk ahhoz képest, hogy a barokk idején az volt a menő, hogy a nők a gyerekeit kicsinyített mását viselték babaként a kalapjukon. Mellé madarakat is kitűztek. Ehhez persze hatalmas kalap kellett, ami viszont nem fért be a hintóba. A nők ezt a problémát is megoldották, nem ülve, hanem térdelve utaztak a hintóban, ami bizonyára kényelmes lehetett több száz kilométer hosszan az akkori földutakon.



A rövidebb szoknya elterjedésnek viszont nem biztos, hogy a mindenáron való hódítás szándéka volt az oka, hanem hogy a két világháború között roppant népszerű lett a kerékpár. Ezt pedig praktikusabb rövidebb szoknyában tekerni.

 A női szépség története


Hogy a mostani anorexiás divat után mi lesz, azt nehéz megmondani. A tinik már ebben nőnek fel, az interneten számtalan fórum van, ahol a fiatal lányok azon versenyeznek, hogy aznap ki tudott kevesebbet enni. 40 kiló és napi 100 kalória felett kínos bejegyzéseket tenni. Másrészt viszont újabban érezhető a trend megfordulásának szele is. Ilyen a Dove reklámkampánya, vagy a modellek súlyát szabályozó rendelkezések.



Folyamatos a soványodás



„Igaz az, hogy amikor sok élelem volt, akkor a soványság, amikor kevés, akkor a gömbölyűség volt divatos a nők körében?” – kérdezzük, de a kiállítás rendezője szerint ez nem egyértelmű, sokkal inkább tetten érhető – néhány kivételes korszaktól eltekintve – a folyamatos súlyvesztés trendje. Ez a középkorig igen lassú volt, és a 20. elején gyorsult fel látványosan. Ekkor – a feminista mozgalmak hatására – álltak a nők tömegesen munkába, amit sokszor nem lehetett már kövéren végezni. Ez az ádottság korábban a háztartásokban és a gyereknevelésben nem volt gond.








Az alábbi történelmi összefoglaló a kiállítás szöveges anyagából készült kivonat. A teljes anyag a Berzsenyi Dániel Könyvtárban olvasható el a kiállított könyvek és fényképek mellett. A kiállítás 2007. március 8-ig tekinthető meg.

 A női szépség története




A női szépség története



Őskor

Willendorfi Vénusz

Az őskori asszony hajnaltól napnyugtáig intenzíven dolgozott. Nem volt hosszú életű, huszadik életévének betöltése előtt meghalt. Csak kevesen érték meg a harmincat. A Willendorfi Vénusz felfedezése és elnevezése óta számos hasonló szoborra bukkantak a régészek többek Magyarországon. (Például a Vas megyei Sében is!). Ezeket közösen Vénusz-figuráknak hívjuk, s közel 25 ezer évesek, kicsi, 10-15 cm magas, többnyire igen telt idomú női szobrok. Az ilyen figurák arcát és végtagjait egyáltalán nem dolgozták ki, a művészek számára az általános női tulajdonságok, a mell, a csípő volt a fontos.



Ókor



A krétai nő példaképe a Nagy Istennő volt, aki mint tenger- ,hegy-, és faistennő uralkodik az embereken és a természeten, az élet és szerelem meztelen megtestesítője. A Nagy Istennő a telt női formák ideálja, dereka keskeny, csípője telt. Viselete a legelőnyösebben hangsúlyozza alakját.

Egy római szépség

A római nők Keletről és Egyiptomból származó gyapjú-, pamut-, és selyemszövetekből készült színes ruhákat hordtak. Rajongtak az ékszerekért, egész vagyont érő drágakő– és aranykompozicíókat aggattak magukra, ha tehették. A gyöngy, smaragd, beryll számított a legértékesebbnek, a középosztály megelégedett az üveg-,borostyán- és korállékszerekkel. A lányok és asszonyok egyaránt rendkívül gondosan ápolták arcukat és hajukat. Kenőcsmaszkok, festett haj elefántcsont műfogak, parókák korrigálták a természetet. A ráncokat viasszal simították el, a fehér arcfesték pedig előkelő arcszínt adott. Sokféle hajviselet létezett, a feltornyozott magas frizurától a bonyolult lokni-kreációkig, melyeket csak hamis hajrészekkel lehetett felépíteni.



Középkor



Éva vagy Mária. A középkorban a nőről alkotott valamennyi képhez, képalkotáshoz eme kétféle személyiség volt a forrás. Éva maga volt a megtestesült gonosz, akinek hamis báját az ördög maszkként viselte, s ez időtlen időkig minden nőben megismétlődik. Ezzel a démoni káprázattal szemben a Szent Szűz, mint édesanya jelenik meg, aki magára vállalta az első asszony által megrontott emberiség bűneit. A szüzességben maradt édesanyát makulátlan teste különbözteti meg tőle, és szépsége érintetlen testének teljes békéjéből fakad. A középkori nőábrázolás így inkább morális, mint fizikai értékekre épül. A ránk maradt képeken egyedül az elkárhozottak láthatók meztelenül.



A reneszánsz



Az antik forrásokból diadalmenetben hozták vissza a teremtés legcsodálatosabb lényeként méltatott nő káprázatos mezítelen testét. Úgy vélték, a nőnek kötelessége szépnek és vonzónak lennie ahhoz, hogy hiánytalanul betölthesse Isten által előírt hivatását. A nő alakját rendszerbe foglalták. Osztályokba sorolták a különféle szép testi vonásokat, melyből előbb hetet, majd tizennyolcat, végül harmincat különböztettek meg hármas csoportokra osztva valamennyit.



Valamennyi teoretikus szerint az arcra vonatkozó szabály előírja a hosszú nyakat, a vékony és ovális arcformát, a szabályos vonásokat, magas homlokot, egyenes és keskeny orrot, parányi ajkat. Ebben az együttesben három dolognak feltétlenül feketének kellett lennie: a szemnek, a szempilláknak és a szemöldöknek, mely az előírás szerint tökéletes ívet rajzolt a tág szemek fölé. Három dolognak pedig kivétel nélkül fehérnek: a kéznek, a mindig apró fogaknak, valamint a bőrnek, mely olyan áttetsző, hogy "látni lehet, amint a bor lefolyik a torkon", amikor a szépség iszik. Végezetül pedig úgy illik, hogy az ajkak, az orca és a körmök pirosra legyenek festve.



A kövérség akkoriban a tétlen és fényűző életmód jele volt. A vállak, a karok, a mellek megvastagodtak és elnehezedtek. A kor ezt úgy fejezte ki, hogy a szépség "harapnivaló".



Szépség az újkorban



A 18. század végén a szépséget a gömbölyded testalkatban, finom vonású, sima arcban, rövid orrban, kerek ajkakban, hegyes állban, fekete és élénk tekintetben, a porcelánfehér bőrben látták, amely nem lehetett másféle, mint álmodozó, huncut és üde.



A romantika

Romantikus szépségideál

A titokzatos szépségű hölgyek súlyos, ébenfekete hajtömegük alatt fájdalmasan nyújtogatták hattyúnyakukat, hogy megviselt és vigasztalhatatlan arckifejezéssel, melankolikus tekintettel bámuljanak bele a nagyvilágba. Fekete, illetve tengerkék szemük mindig könnyes és karikás, borús és mégis forró, nézésük, beteges láztól ég. Szemrebbenés nélkül még a legerősebb mérgeket is képesek voltak felhörpinteni, a nadragulyát, az atropint vagy a maszlagot. Ez kölcsönözte a pupilláknak azt a misztikus mélységet és különös mozdulatlanságot, csillogást, mellyel tüzes és szenvedélyes természetüket akarták kifejezni.



Koruk kifejezéseinek megfelelően hol "menyétnek", hol "szitakötőnek" nevezték őket, általános volt közöttük a darázsderék, s testük olyan rugalmas és karcsú volt, akár az orsó. Angyali törékenységüket könnyed, fehér muszlinnal hangsúlyozták ki. Igyekeztek minden hirtelen mozdulatot elkerülni, nehogy elárulják esetleges ösztönös és önkéntelen jókedvüket.



Ízelítő a 20. század gyorsan változó szépségideáljaiból



1900-1910: a kor nőjét fűzőbe szíjazzák, hogy leszorítsák derekát, kidomborítsák kebleit s tomporát, melyeket szükség esetén ruhatöméssel tesznek még formásabbá



1910-1920: A háború viharában Angliában és Franciaországban végleg eltűnik a fűző, a könnyebb járás érdekében a szoknyák virágkehelyként nyílnak szét, sőt, elegendő anyag híján még meg is rövidülnek. Népszerű a sötét színű kosztüm, melynek viselése a nők számára belépés a férfiak korábban tiltott világába. Blúzuk alatt a nők már a csípőszorítónál kényelmesebb melltartót hordják, s igen praktikus kiegészítőként - ekkor jelenik meg a harisnyatartó. A dekoltázsok mérete minden képzeletet felülmúló

A harmincas évek nőideálja

1920-1930: A legújabb divathóbort a szépségversenyek rendezése. A halvány arcszín egyeduralmának vége. A sportolásnak köszönhetően kezd elfogadhatóvá válni az enyhén lebarnult bőr.



1930-1950: A hollywoodi színésznők inspirálják a divatot. Vérvörös körmök, göndör szőke haj, bő nadrágok, válnak népszerűvé. A nők egyre karcsúbbak. A szépség és egészség megőrzése most egyenesen nemzeti kötelesség.



1950-1970: A nők Roger Vivier magas sarkú cipőiben tipegnek. A felső tízezer nagystílű életét egyenesben közvetíti a tévé, Ekkor tűnik fel Marylin Monroe és Bridget Bardot, aki jelzi az új szépségfelfogást, aminek lényege a fiatalság kultusza. 1960-as divatikonja Twiggy, akinek a neve egyet jelentett a soványsággal.



1970-1980: A hajviselet több mint divat: egyfajta ismertetőjegy. Ezekben az években elképesztő mértékben terjed a nők körében a napimádat. A női magazinok fogyókúrás tanácsadással és tornagyakorlatokkal árasztják el olvasóikat.

Elle Mac Pherson

1980-1990: Az alapszabály: csak semmi lazaság, semmi természetesség, vagy apró hiba A szépség ekkor már kíméletlen verseny. A legfontosabb a jó megjelenés, így a testnek is tökéletesnek kell lennie. A minden porcikára kiterjedő szépségért meg kell szenvedni. Jane Fonda videokazettáira nők ezrei tornásznak. A modellek közül Elle Mac Pherson maga a tökéletesség, izmos has, barna bőr, hosszú lábak. A divat is rövidnadrágot és szűk felsőt ír elő, ezzel nagyot lendít a plasztikai sebészet fejlődésén. Bármi megrendelhető: zsírleszívás, kollagén fecskendezése az ajkakba, stb. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szépség és táplálkozás kapcsolatára



1990- 2000: A kifutók új szenzációja: Kate Moss. Kevésbé ragyogó, inkább dekadens alkat. A 170 centis, 44 kilós lány felforgatja a szépségről vallott eddigi nézeteket. A kábítószerfüggőkre emlékeztető csontsoványság az új, botrányos szépségeszmény legjellemzőbb vonása. A cérnavékony lányok remekül beleillenek a zenei élet előterébe került legmodernebb trendekbe. Mindegyiknek van tetoválása, ez a legújabb feminin jegy. A századvég fiataljai a testükkel is kiakarják fejezni önmagukat.



2006. november 15-én anorexiában meghal egy brazil modell, Ana Carolina Reston. Tizenhárom éves korában állt először a kamerák elé, utoljára egy Armani-katalógushoz készítettek vele felvételeket. Unokatestvére a sajtónak így nyilatkozott: Carolina szinte csak almát és paradicsomot evett, és evés után "mindig elrohant a fürdőszobába, és mindig veszekedett velünk, amikor megpróbáltuk rávenni, hogy kicsit többet egyen.

Hogyan tovább?


Szóljon hozzá!

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Írja be a választ csupa kisbetűvel írva!

Aktuális

Aktuális