Alpokalja-Online

A női szépség története - A Willendorfi Vénusztól az anorexiáig

Nem mindennapi könyv- és képkiállítást hozott tető alá megyei könyvtár. Az emeleti olvasóterem hat tárolójában nyomon követhetjük a női szépség történetét az őskortól napjainkig, ami – néhány kilengéstől eltekintve – a nők súlyvesztésének története is. Hogy mi lesz az anorexia után, azt nem tudjuk, viszont igyekeztünk egy cikkbe sűríteni a lényeget.

Az utolsó tárolót könnyű volt megtölteni

Ebben a könyv- és képkiállításban másfél hónap munka van – mondja a tárolók mellet lapunknak Sopár-Dancsecs Katalin, a kiállítás rendezője, könyvtár munkatársa.

Az ötlet a Berzsenyi könyvtár egy korábbi egy korábbi kiállítása, az Évaságunk története kapcsán született meg, mondván érdekes lenne bemutatni, hogy hogyan lettek az őskori Willendorfi Vénusz nőideáok anorexiás modellekké.

 A női szépség története

Az olvasóterem ablakainál felállított hat tárolóban levő könyvek és képek - ahogy az eddigi kiállítások során - most is a könyvtár anyagából lettek szemezgetve. Nem volt egyszerű összegyűjteni, rendszerezni és felirattal ellátni az anyagot. Kivételt ez alól talán csak az utolsó tároló jelent, ugyanis a mai magazinok többségében szinte csak kizárólag normál súly alatti modellek vannak, így gyakorlatilag bármelyiket felcsaphattuk volna – mondja a kiállítás rendezője.

Érdekességek, furcsaságok

Miközben gyűjtötte az anyagokat – meséli Sopár-Dancsecs Katalin - számtalan meghökkentő információra bukkant a női szépség története témaköréből. Most csak néhányat említünk ezek közül.

Ilyen például az, hogy az 1900-as évek elejéig a nők nem nagyon mostak hajat, helyette olajos fésűt használtak. És nem sokkal azután hogy elkezdtek hajat mosni, elindult a hajfestés mai divatja is.

A haj elszínezése azért nem volt teljesen ismeretlen. Itáliában a középkorban a nők kivágták egy kalap tetejét, a lyukon kihúzták a tincseiket, majd kiültek a napra, és így szőkítették magukat.

Mindez persze enyhe áldozat volt a dívat és szépség oltárán mondjuk ahhoz képest, hogy a barokk idején az volt a menő, hogy a nők a gyerekeit kicsinyített mását viselték babaként a kalapjukon. Mellé madarakat is kitűztek. Ehhez persze hatalmas kalap kellett, ami viszont nem fért be a hintóba. A nők ezt a problémát is megoldották, nem ülve, hanem térdelve utaztak a hintóban, ami bizonyára kényelmes lehetett több száz kilométer hosszan az akkori földutakon.

A rövidebb szoknya elterjedésnek viszont nem biztos, hogy a mindenáron való hódítás szándéka volt az oka, hanem hogy a két világháború között roppant népszerű lett a kerékpár. Ezt pedig praktikusabb rövidebb szoknyában tekerni.

 A női szépség története

Hogy a mostani anorexiás divat után mi lesz, azt nehéz megmondani. A tinik már ebben nőnek fel, az interneten számtalan fórum van, ahol a fiatal lányok azon versenyeznek, hogy aznap ki tudott kevesebbet enni. 40 kiló és napi 100 kalória felett kínos bejegyzéseket tenni. Másrészt viszont újabban érezhető a trend megfordulásának szele is. Ilyen a Dove reklámkampánya, vagy a modellek súlyát szabályozó rendelkezések.

Folyamatos a soványodás

„Igaz az, hogy amikor sok élelem volt, akkor a soványság, amikor kevés, akkor a gömbölyűség volt divatos a nők körében?” – kérdezzük, de a kiállítás rendezője szerint ez nem egyértelmű, sokkal inkább tetten érhető – néhány kivételes korszaktól eltekintve – a folyamatos súlyvesztés trendje. Ez a középkorig igen lassú volt, és a 20. elején gyorsult fel látványosan. Ekkor – a feminista mozgalmak hatására – álltak a nők tömegesen munkába, amit sokszor nem lehetett már kövéren végezni. Ez az ádottság korábban a háztartásokban és a gyereknevelésben nem volt gond.

Az alábbi történelmi összefoglaló a kiállítás szöveges anyagából készült kivonat. A teljes anyag a Berzsenyi Dániel Könyvtárban olvasható el a kiállított könyvek és fényképek mellett. A kiállítás 2007. március 8-ig tekinthető meg.

 A női szépség története

A női szépség története

Őskor

Willendorfi Vénusz

Az őskori asszony hajnaltól napnyugtáig intenzíven dolgozott. Nem volt hosszú életű, huszadik életévének betöltése előtt meghalt. Csak kevesen érték meg a harmincat. A Willendorfi Vénusz felfedezése és elnevezése óta számos hasonló szoborra bukkantak a régészek többek Magyarországon. (Például a Vas megyei Sében is!). Ezeket közösen Vénusz-figuráknak hívjuk, s közel 25 ezer évesek, kicsi, 10-15 cm magas, többnyire igen telt idomú női szobrok. Az ilyen figurák arcát és végtagjait egyáltalán nem dolgozták ki, a művészek számára az általános női tulajdonságok, a mell, a csípő volt a fontos.

Ókor

A krétai nő példaképe a Nagy Istennő volt, aki mint tenger- ,hegy-, és faistennő uralkodik az embereken és a természeten, az élet és szerelem meztelen megtestesítője. A Nagy Istennő a telt női formák ideálja, dereka keskeny, csípője telt. Viselete a legelőnyösebben hangsúlyozza alakját.

Egy római szépség

A római nők Keletről és Egyiptomból származó gyapjú-, pamut-, és selyemszövetekből készült színes ruhákat hordtak. Rajongtak az ékszerekért, egész vagyont érő drágakő– és aranykompozicíókat aggattak magukra, ha tehették. A gyöngy, smaragd, beryll számított a legértékesebbnek, a középosztály megelégedett az üveg-,borostyán- és korállékszerekkel. A lányok és asszonyok egyaránt rendkívül gondosan ápolták arcukat és hajukat. Kenőcsmaszkok, festett haj elefántcsont műfogak, parókák korrigálták a természetet. A ráncokat viasszal simították el, a fehér arcfesték pedig előkelő arcszínt adott. Sokféle hajviselet létezett, a feltornyozott magas frizurától a bonyolult lokni-kreációkig, melyeket csak hamis hajrészekkel lehetett felépíteni.

Középkor

Éva vagy Mária. A középkorban a nőről alkotott valamennyi képhez, képalkotáshoz eme kétféle személyiség volt a forrás. Éva maga volt a megtestesült gonosz, akinek hamis báját az ördög maszkként viselte, s ez időtlen időkig minden nőben megismétlődik. Ezzel a démoni káprázattal szemben a Szent Szűz, mint édesanya jelenik meg, aki magára vállalta az első asszony által megrontott emberiség bűneit. A szüzességben maradt édesanyát makulátlan teste különbözteti meg tőle, és szépsége érintetlen testének teljes békéjéből fakad. A középkori nőábrázolás így inkább morális, mint fizikai értékekre épül. A ránk maradt képeken egyedül az elkárhozottak láthatók meztelenül.

A reneszánsz

Az antik forrásokból diadalmenetben hozták vissza a teremtés legcsodálatosabb lényeként méltatott nő káprázatos mezítelen testét. Úgy vélték, a nőnek kötelessége szépnek és vonzónak lennie ahhoz, hogy hiánytalanul betölthesse Isten által előírt hivatását. A nő alakját rendszerbe foglalták. Osztályokba sorolták a különféle szép testi vonásokat, melyből előbb hetet, majd tizennyolcat, végül harmincat különböztettek meg hármas csoportokra osztva valamennyit.

Valamennyi teoretikus szerint az arcra vonatkozó szabály előírja a hosszú nyakat, a vékony és ovális arcformát, a szabályos vonásokat, magas homlokot, egyenes és keskeny orrot, parányi ajkat. Ebben az együttesben három dolognak feltétlenül feketének kellett lennie: a szemnek, a szempilláknak és a szemöldöknek, mely az előírás szerint tökéletes ívet rajzolt a tág szemek fölé. Három dolognak pedig kivétel nélkül fehérnek: a kéznek, a mindig apró fogaknak, valamint a bőrnek, mely olyan áttetsző, hogy "látni lehet, amint a bor lefolyik a torkon", amikor a szépség iszik. Végezetül pedig úgy illik, hogy az ajkak, az orca és a körmök pirosra legyenek festve.

A kövérség akkoriban a tétlen és fényűző életmód jele volt. A vállak, a karok, a mellek megvastagodtak és elnehezedtek. A kor ezt úgy fejezte ki, hogy a szépség "harapnivaló".

Szépség az újkorban

A 18. század végén a szépséget a gömbölyded testalkatban, finom vonású, sima arcban, rövid orrban, kerek ajkakban, hegyes állban, fekete és élénk tekintetben, a porcelánfehér bőrben látták, amely nem lehetett másféle, mint álmodozó, huncut és üde.

A romantika

Romantikus szépségideál

A titokzatos szépségű hölgyek súlyos, ébenfekete hajtömegük alatt fájdalmasan nyújtogatták hattyúnyakukat, hogy megviselt és vigasztalhatatlan arckifejezéssel, melankolikus tekintettel bámuljanak bele a nagyvilágba. Fekete, illetve tengerkék szemük mindig könnyes és karikás, borús és mégis forró, nézésük, beteges láztól ég. Szemrebbenés nélkül még a legerősebb mérgeket is képesek voltak felhörpinteni, a nadragulyát, az atropint vagy a maszlagot. Ez kölcsönözte a pupilláknak azt a misztikus mélységet és különös mozdulatlanságot, csillogást, mellyel tüzes és szenvedélyes természetüket akarták kifejezni.

Koruk kifejezéseinek megfelelően hol "menyétnek", hol "szitakötőnek" nevezték őket, általános volt közöttük a darázsderék, s testük olyan rugalmas és karcsú volt, akár az orsó. Angyali törékenységüket könnyed, fehér muszlinnal hangsúlyozták ki. Igyekeztek minden hirtelen mozdulatot elkerülni, nehogy elárulják esetleges ösztönös és önkéntelen jókedvüket.

Ízelítő a 20. század gyorsan változó szépségideáljaiból

1900-1910: a kor nőjét fűzőbe szíjazzák, hogy leszorítsák derekát, kidomborítsák kebleit s tomporát, melyeket szükség esetén ruhatöméssel tesznek még formásabbá

1910-1920: A háború viharában Angliában és Franciaországban végleg eltűnik a fűző, a könnyebb járás érdekében a szoknyák virágkehelyként nyílnak szét, sőt, elegendő anyag híján még meg is rövidülnek. Népszerű a sötét színű kosztüm, melynek viselése a nők számára belépés a férfiak korábban tiltott világába. Blúzuk alatt a nők már a csípőszorítónál kényelmesebb melltartót hordják, s igen praktikus kiegészítőként - ekkor jelenik meg a harisnyatartó. A dekoltázsok mérete minden képzeletet felülmúló

A harmincas évek nőideálja

1920-1930: A legújabb divathóbort a szépségversenyek rendezése. A halvány arcszín egyeduralmának vége. A sportolásnak köszönhetően kezd elfogadhatóvá válni az enyhén lebarnult bőr.

1930-1950: A hollywoodi színésznők inspirálják a divatot. Vérvörös körmök, göndör szőke haj, bő nadrágok, válnak népszerűvé. A nők egyre karcsúbbak. A szépség és egészség megőrzése most egyenesen nemzeti kötelesség.

1950-1970: A nők Roger Vivier magas sarkú cipőiben tipegnek. A felső tízezer nagystílű életét egyenesben közvetíti a tévé, Ekkor tűnik fel Marylin Monroe és Bridget Bardot, aki jelzi az új szépségfelfogást, aminek lényege a fiatalság kultusza. 1960-as divatikonja Twiggy, akinek a neve egyet jelentett a soványsággal.

1970-1980: A hajviselet több mint divat: egyfajta ismertetőjegy. Ezekben az években elképesztő mértékben terjed a nők körében a napimádat. A női magazinok fogyókúrás tanácsadással és tornagyakorlatokkal árasztják el olvasóikat.

Elle Mac Pherson

1980-1990: Az alapszabály: csak semmi lazaság, semmi természetesség, vagy apró hiba A szépség ekkor már kíméletlen verseny. A legfontosabb a jó megjelenés, így a testnek is tökéletesnek kell lennie. A minden porcikára kiterjedő szépségért meg kell szenvedni. Jane Fonda videokazettáira nők ezrei tornásznak. A modellek közül Elle Mac Pherson maga a tökéletesség, izmos has, barna bőr, hosszú lábak. A divat is rövidnadrágot és szűk felsőt ír elő, ezzel nagyot lendít a plasztikai sebészet fejlődésén. Bármi megrendelhető: zsírleszívás, kollagén fecskendezése az ajkakba, stb. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szépség és táplálkozás kapcsolatára

1990- 2000: A kifutók új szenzációja: Kate Moss. Kevésbé ragyogó, inkább dekadens alkat. A 170 centis, 44 kilós lány felforgatja a szépségről vallott eddigi nézeteket. A kábítószerfüggőkre emlékeztető csontsoványság az új, botrányos szépségeszmény legjellemzőbb vonása. A cérnavékony lányok remekül beleillenek a zenei élet előterébe került legmodernebb trendekbe. Mindegyiknek van tetoválása, ez a legújabb feminin jegy. A századvég fiataljai a testükkel is kiakarják fejezni önmagukat.

2006. november 15-én anorexiában meghal egy brazil modell, Ana Carolina Reston. Tizenhárom éves korában állt először a kamerák elé, utoljára egy Armani-katalógushoz készítettek vele felvételeket. Unokatestvére a sajtónak így nyilatkozott: Carolina szinte csak almát és paradicsomot evett, és evés után "mindig elrohant a fürdőszobába, és mindig veszekedett velünk, amikor megpróbáltuk rávenni, hogy kicsit többet egyen.

Hogyan tovább?

Új hozzászólás

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Írja be a választ csupa kisbetűvel írva!

Aktuális

Születés, házasság, halál.

Aktuális

Egészségnap Bükfürdőn
Kiemelt vendég: Katus Attila. A rendezvény ingyenes.

A Szentháromság téren történt a baleset.

Heti előrejelzés.

Nagy izgalomra nem volt ok. Racker Béla 25 szavazatot kapott.

Élő Barbie baba Ukrajnában

Több mint bizarr látvány.

Police Coffee volt a szombathely CBA-ban

Kötetlenül beszélgettek a szombathelyi rendőrök az őket felkereső helyi lakosokkal. 157-en jöttek el.

Weöres Sándor Csönge

Az emlékház előtt álló bronzból készített alkotást tavaly szeptemberben döntötték le tolvajok, összetört darabjait később megtalálták a közelben, de a szobor annyira megrongálódott, hogy újra kellett önteni.

Kockázati térkép

Elkészült Magyarország útjainak kockázati térképe. Most már bizonyíték van arra, amit eddig is sejtettünk.

 Gázpalackok is robbantak egy családi házban.

Bortavasz Burgenlandban

Szombathelyről, Kőszegről és Körmendről különbuszok indulnak.

Szombathely, székesegyház

Veres András szombathelyi megyés püspök azt mondta, az emlékév legkiemelkedőbb eseménye Ferenc pápa remélt magyarországi látogatása lehet. Még nincs pontos dátum.

De nem vizsgálják újra a szombathelyi választókerületet.


Facebook

Népszerű a Facebookon

Partnereink

Isiscom

Pannonsystem