Hirdetés

Akciós árura is jár a garancia

Akciós árura is jár a garancia

alon.hu

2017.12.19. 19:29

Akció, árleszállítás, kedvezmény: van garancia

Hirdetés

Sok esetben ugyanis nem biztosítják a garanciát az akciósan megvásárolt termékekre, pedig e termékek esetén is ugyanúgy élhetnek a 14 napos indokolás nélküli elállás joggal, mint ha webáruházakban vásároltak volna.

Ha akciósan, üzletben vásárol ruházati terméket, cipőt, táskát, parfümöt vagy egészségügyi terméket, akkor a hatályos jogi szabályozás alapján nem gondolhatja meg magát három napon belül akkor, ha mégsem tetszik a termék. 
Ha viszont az áru tényleg hibás (tönkremegy, elszakad, nem működik), és a fogyasztónak garanciális vagy szavatossági problémája van, kötelesek erről az üzletben jegyzőkönyvet felvenni és annak egy példányát átadni.

Ha a vevőszolgálatos munkatárs vagy aki a vásárlói panaszok kezelésével foglalkozik, nem tudja, hogy teljesíthető-e a fogyasztó hibás termék miatti igénye, 
úgy a kereskedőnek a panasszal kapcsolatos álláspontjáról legkésőbb 5 munkanapon belül, igazolható módon kell tájékoztatnia a vásárlót. 
Ha kijavítás miatt vették át az adott árucikket, úgy külön elismervényt kell adni arról, mikor mehet érte a vásárló vagy pedig ezt az időpontot a jegyzőkönyvben szükséges feltüntetni számára. 
Ugyancsak törekedni kell az előírások szerint a 15 napon belül történő kijavításra, vagy épp az e határidőn belül történő cserére, ha ilyen célból vették át a terméket.

Népszerű a kuponos vásárlás

A webáruházakban beváltható kuponok akciós ajánlatai szintén sokszor csábítják a fogyasztót vásárlásra még akkor is, ha egyébként nem szeretne vásárolni. 
Az online vásárlás során azonban a termék átvételekor sokszor csalódott lesz a vevő, ezért élni szeretne az indokolás nélküli elállási jogával.


Akció, árleszállítás, kedvezmény: van garancia

Internetes vásárlásnál ugyanis a vásárló és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet alapján az átvételtől számított 14 napon belül a fogyasztó meggondolhatja magát. 
Úgynevezett indokolás nélküli elállási joggal élhet, amikor is saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a cég pedig köteles visszaadni a teljes kifizetett összeget. 
Van azonban néhány kivétel is ez alól, és a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint épp ezek okozzák leggyakrabban a fogyasztók és a webáruházak közötti problémákat.

Például az online megrendelt, lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel (például: CD- vagy DVD-lemez), valamint számítógépes szoftver példányának vagy egyes higiéniai terméknek az adásvételekor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha már felbontotta a csomagolást. Az utóbbi esetnél a bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide.

Sokszor hivatkoznak a webáruházak arra is, hogy ha nincs meg a termék eredeti gyári csomagolása vagy az sérült, akkor nem fogadják el az indokolás nélküli elállást, azonban ez a gyakorlat jogszabályba ütközik.

Céges online vásárlás? Elállás csak indokkal

Hogyha nem magánszemélyként, hanem cégként történt az online vásárlás, akkor arra nem vonatkozik az indokolás nélküli elállás lehetősége, mivel nem minősül a törvény szerint fogyasztónak, az említett kormányrendelet hatálya pedig a fogyasztói szerződésekre vonatkozik.

Nagyon fontos az is, hogy internetes megrendeléseknél, az indokolás nélküli elállás esetén a vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül vissza kell térítenie a fogyasztó által kifizetett teljes összeget és azt csak addig tarthatja vissza, míg a terméket vagy a visszaküldést igazoló dokumentumot meg nem kapta.

Végül, ha az online vásárolt akciós műszaki cikk hibás, akkor a vevők szavatossági és jótállásból eredő jogaikkal élhetnek. 
Így például a bruttó tízezer forint feletti vételárú, tartós fogyasztási cikknek minősülő termékeknél – ha annak hibája a rendeltetésszerű használatot akadályozza – 3 munkanapon belül kérhetik a termék cseréjét. 
Ha ezt nem tudja teljesíteni az eladó, akkor 14 napon túl is elállhatnak a szerződéstől és kérhetik vissza a termék vételárát. 
Ebben az esetben a hibás teljesítéssel összefüggésben keletkezett, valamennyi, a fogyasztó által viselt költséget (például: a kereskedőnek a hiba miatt történő visszaküldés költsége) is köteles a vállalkozás megfizetni.

.