Egyelőre nem tudni, mi lesz a szentgotthárdi Opel-gyár sorsa

2017.02.22. 12:39

A PSA Peugeot Citroën igazgatótanácsának elnöke megerősítette kedden Angela Merkel német kancellárnak, hogy a francia vállalatcsoport az Opel autógyártó társaság új tulajdonosaként érvényesnek tekintené a jelenlegi tulajdonos által a munkahelyek megőrzésére vállalt garanciát - közölte a német kormányszóvivő. Ám "ha a hatékonyságjavítás és a költségek csökkentése a cél, ráadásul ezt Németországban nem teheti meg az Opel, akkor nyilvánvalóan a nem német üzemekben kell racionalizálni." Összegyűjtöttük a jelenleg rendelkezésre álló információkat.

Steffen Seibert közleménye szerint a kancellár és Carlos Tavares telefonbeszélgetésén a francia társaság vezetője hangsúlyozta, hogy tulajdonosváltás esetén nemcsak a munkahelyek, hanem az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására tett garanciát is átvállalják az amerikai General Motorstól (GM).

Carlos Tavares azt is elmondta, hogy az Opel megőrizné önállóságát a PSA Peugeot Citroën kötelékében, és kiemelte, hogy a két autógyártó vállalkozás jól kiegészítené egymást - áll a közleményben.

A GM garanciája a munkahelyek és az üzemek, telephelyek esetében 2018-ig, a beruházások és fejlesztések esetében 2020-ig érvényes.

A német kormány viszont azt szeretné elérni, hogy az új tulajdonos hosszabb távon biztosítsa a németországi munkatársak foglalkoztatását, a gyárak üzemeltetését, a beruházások és a kutatás-fejlesztési tevékenység folytatását.

A nem németországi - többek között a szentgotthárdi - gyárral kapcsolatban egyelőre nem közöltek konkrét terveket. A kép forrása: szombathelyigépész.hu

A több mint 18 ezer németországi Opel-alkalmazott képviselői bizakodóak. A Carlos Tavares-szel folytatott egyeztetéseken a francia konszern vezetője "hitelesen képviselte", hogy a PSA érdekelt az Opel és a brit leányvállalat, a Vauxhall Motors önállóságának megőrzésében és tartós fejlődésében, és új tulajdonosként betartaná az érvényes kollektív szerződést - közölte kedden az Opel üzemi tanácsának vezetője, Wolfgang Schäfer-Klug.

A GM hosszabb ideje tárgyal a PSA-val veszteséges európai érdekeltségének eladásáról, de csak egy hete szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. Német sajtójelentések szerint a francia kormány ugyan tudott a francia állami résztulajdonban álló PSA és az amerikai cég tárgyalásairól, de a német kormány csak a sajtóból értesült az ügyről, és nincs igazán lehetősége az Opel sorsának befolyásolására.

Várakozások szerint három héten belül, a genfi autószalon március 9-i kezdete körül készülhet el a megállapodás az Opel eladásáról.

Ágazati szakértők szerint a garanciák lejárta után leépítések következhetnek. A legnagyobb kockázat az, hogy túlságosan hasonló a két autógyártó profilja - egyformán a középkategóriás modellekre és a lassan fejlődő, telített európai piacra összpontosítanak -, ezért nem egészítik ki egymást. Ráadásul mindkét cég nehéz helyzetben  van, a gyártókapacitások kihasználtsága az Opelnél mindössze 65 százalékos, és a PSA is túlkapacitásokkal küzd.

Ezért a fúzióval létrejövő új cégnél - amely a Volkswagen után a második legnagyobb európai autógyártó lesz - a költségcsökkentés és a gyártás ésszerűsítése lesz az első számú feladat. A gyárak közül elsősorban Kaiserslautern kerülhet veszélybe, mert ott állítják elő az Opel dízelmotorokat, és ebben a technológiában a PSA fejlettebbnek számít.

Az 1862-ben alapított Opelnek hét európai országban vannak gyárai, kutatás-fejlesztési, illetve tesztközpontjai. A nyugat-magyarországi Szentgotthárdon működő üzemében mintegy 1200 embert foglalkoztat. A több mint 35 ezer munkatárssal dolgozó autógyártó társaság 1931 óta a GM 100 százalékos tulajdonában van, és 1999 óta veszteséges.

Mi lesz a nem német üzemekkel? - teszi fel a kérdést február 19-i cikkében a Bildre hivatkozva a portfólio.hu.

Forrás: Opel

"Úgy tűnik, hogy a franciák egyelőre a német politikai vezetés kedvében kívánnak járni, és egyelőre a német üzemek és munkahelyek biztonsága az elsődleges, miközben az Opel Németországon kívüli üzemeiről, a spanyol, a brit, a lengyel, az osztrák és a szentgotthárdi üzem sorsáról eddig nem sokat tudni. Márpedig ha a hatékonyságjavítás és a költségek csökkentése a cél, ráadásul ezt Németországban nem teheti meg az Opel, akkor nyilvánvalóan a nem német üzemekben kell racionalizálni" - írja a portál.

Az Opel szentgotthárdi gyára az idén mintegy 630 ezer motor gyártását tervezi, megismételve a 2016-os, rekord év teljesítményét, amikor már gyakorlatilag teljes kapacitásán dolgozott az üzem.

A gyár februárban új motorvariáns gyártását kezdte meg, a 1,5 literes turbó benzinmotorok az Insignia új változatába kerülnek, ez a modell a tavasszal fog bemutatkozni a genfi autószalonon. Egy ilyen példány volt a 9 milliomodik, Szentgotthárdon készült motor is, amely csütörtökön jött le a gyártósorról - tájékoztatta az Opel Magyarország az MTI-t február 9-én.

Az Opel 1992 óta gyárt motorokat Magyarországon. A termelés a Family-1 üzemrészben indult, amely tavaly is 158 ezer motort bocsátott ki. Ezek nagy része tengerentúli piacokra megy, több mint a fele Mexikóba.

A legkorszerűbb kis- és közepes benzinmotorokat, valamint a közepes dízelmotorokat az új, 700 millió eurós beruházással épült Flex gyár bocsátja ki, amely csaknem 40 féle motorvariánst gyárt. Itt készül az összes motor az új Astrába, amelyre 2015 óta 350 ezer darabos megrendelés érkezett.

Az Opel 1992 óta 1,4 milliárd eurót ruházott be Magyarországon, több mint 2300 embernek ad munkát Szentgotthárd térségében.

.