Hirdetés

Életveszélyes állapotok a 87-es főút Szombathely-Kőszeg közötti szakaszán

Önnek milyen tapasztalatai vannak?

2017.05.19

"...vélhetően az Ausztriában dolgozó és oda tartó - esetleg éppen késésben lévő - gépkocsivezetők minden írott és íratlan szabályra fittyet hányva száguldoznak, kanyarban előzgetnek, veszélyeztetik ezzel a többi közlekedő életét."

Hirdetés

Ahogy arról lapunk is beszámolt, csütörtök este halálos közlekedési baleset történt a 87-es főúton Kőszegfalva közelében, amikor motor és személyautó ütközött. 

A csütörtöki baleset helyszíne. Fotó: Lakatár Gábor, Kőszegi Önkormányzati Tűzoltó-parancsnokság

Teplán Tibor ezt követően Rendet a 87-es úton elnevezéssel nyilvános Facebook-csoportot hozott létre. Ahogy fogalmaz: "Szükségesnek tartottam egy ilyen csoport létre hozását, de ugyanakkor már tettem is valamit, az alábbi levelet küldtem el Dedics Zoltán r.ezredes úrnak, ő a Vas megyei RFK. rendészeti helyettese."

A levelet változtatás nélkül közöljük.

Dedics Zoltán r. ezredes
rendőrségi főtanácsos úr részére!

Tisztelt Ezredes Úr!

Teplán Tibor István nyá. r.ftzls. kőszegi lakos vagyok.

Levelem megírásában és kérésem előterjesztésében nem önös érdek vezérelt, autós vagyok, motoros résztvevője vagyok a közlekedésnek és mint ilyen egy általános, lakossági, gépjárművel közlekedők igényt szeretnék Ön felé tolmácsolni. A levél megírására végül is a tegnapi, 2017.05.18-án a 87-es úton történt halálos közlekedési baleset sarkallt igazán.

A 87-es főút Szombathely-Kőszeg közötti szakaszán, akár a lakott területeken belüli, akár azon kívül enyhén szólva kaotikus állapotok uralkodnak úgy a gépjárművel, mint a kerékpárral közlekedők esetében.

A reggeli órákban Szombathely irányából Kőszeg felé haladva a szabályosan autóval közlekedő gyakran találja magát egy gyorsulási verseny kellős közepén, vélhetően az Ausztriában dolgozó és oda tartó - esetleg éppen késésben lévő - gépkocsivezetők minden írott és íratlan szabályra fittyet hányva száguldoznak, kanyarban előzgetnek, veszélyeztetik ezzel a többi közlekedő életét.

Csak szemléltetésként, én a szombathelyi egyenesben még a megengedett 90 km/h-val közlekedve a sor elején soha nem mentem, mert sokan kutya kötelességüknek érzik, hogy a megengedett sebességet túllépve megelőzzék azt, aki betartja a sebesség határt. A késő délutáni, kora esti órákban ezek a szituációk megismétlődnek, csak akkor Kőszeg felől Szombathely irányában. És egyáltalán nem érdekli ezeket az embereket, hogy hol áll a traffipaxos autó.

Szemmel látható, kézzel fogható, hogy a sebességméréseknek sem preventív hatása nincs, sem visszatartó erővel nem bír.

A másik probléma a kerékpárosokkal kapcsolatos.

Az, hogy a lakott területen belül a defenzív vezetés szabályainak megfelelően az autóval, motorral közlekedő számíthat kerékpáros megjelenésére, aki vagy szabályosan, vagy szabálytalanul - világítás, láthatósági mellénnyel, vagy anélkül - közlekedik, az még rendben van valahol, ezt bele kalkulálja a gépjárművezető.

Viszont megítélésem szerint az már egyáltalán nincs rendben - annak ellenére, hogy tábla tiltja a kerékpárosok lakott területén történő közlekedését - rendszeres jelleggel lehet találkozni sportszerű jelleggel kerékpározókkal, az esetek többségében kivilágítatlanul, láthatósági mellény nélkül, a semmiből felbukkanva. Ilyenkor aztán - főként ha szembe forgalom is van - fel van adva a lecke a gépjármű vezetőjének, hogy mi a megoldás, mert ha már történetesen megkezdte a kerékpáros előzését, kikerülését, akkor nagy eséllyel bekövetkezhet egy frontális ütközés a szembe jövő járművel, vagy lesodorja a kerékpárost, vagy a saját járművét vezeti bele az árokba, ha nincs kellő rutinja az ilyen helyzetek megoldásához.

Személyes beszélgetéssel a kiterjedt ismeretségi körömben, a Facebook közösségi oldalon némileg szélesebb körben végeztem némi közvélemény kutatást, ez természetesen nem reprezentatív példa, azonban egységes.

Úgy gondolom és sokan mások is, a megelőzésen túl szükséges lenne a szabálysértések félbeszakítása és szankcionálása.Véleményem szerint a rendőri jelenlét sűrítése lenne a megoldás, a szabálysértők kiemelése a forgalomból, esetleg rendőri jelleg nélküli ú.n. " civil" kocsikkal elvegyülni a többi közlekedő között és szabálysértés észlelésekor a járőr intézkedne. És ha szerintem ez kapna kellő propagandát, akár a rendőri jelenlét, akár az, hogy hány esetben és milyen intézkedés történt, kikkel szemben és miért, ez még talán megelőző, visszatartó erővel is bírhat.

Tisztelettel kérem Ezredes Urat a javaslat megfontolására és lehetőség szerinti megvalósítására.

Üdvözlettel:
Teplán Tibor István ny.á. r.ftzls

Hirdetés