Hirdetés

Erdélyben jártak a szombathelyi premontreis diákok

2017.10.28. 16:00

Dallos-Kelemen Renáta osztályfőnök számolt be a kirándulásról. Sok sok fotóval.

Hirdetés

Babits Mihály: HAZÁM! című versének „Kelj fel, lelkem, keresd meg hazámat!” gondolatával indultunk útnak a HATÁRTALANUL! program keretében Erdélybe, a Gyimesekbe, a gyimesi csángókhoz, hogy közelebbről is megismerjük a határon túli magyarság életét.

Mivel 2017-ben ünnepeljük Arany János születésének 200. évfordulóját, utunk először Nagyszalontára vezetett, hogy a vár Csonka-tornyában található emlékmúzeumot megtekintsük. A torony bejárata fölött a karosszékben ülő Arany János szobra tekintett le ránk, látogatókra. Természetesen ellátogattunk az Arany-portára is, amelynek helyén állt 200 évvel ezelőtt az a bogárhátú kis ház, ahol a család tizedik gyermekeként megszületett a költő.

Hosszú séta, kellemes nézelődés következett Szent László király városában, Nagyváradon, Erdély legszebb szecessziós épületei között, a várban, majd a Holnap íróinak szoborcsoportjánál. Nem csupán a kellemes napsütés csalogatott bennünket a szabadba, hanem a térről szűrődő zene is. Meglepetés ért bennünket: a debreceni fúvósok adtak épp koncertet!

Kolozsvár számos műemlékkel büszkélkedhet: Erdély legmagasabb tornya itt található, ez a Szent Mihály-templom tornya. Közvetlenül a templom mellett emelkedik Fadrusz János méltóságteljes Mátyás-szobra. Nem véletlen, hisz a város legrégebbi emeletes házában született Mátyás király! Ezt mindenképpen meg kellett néznünk, s természetesen a mellette álló épületet is, amely Bocskai István szülőháza.

Csíkszeredától 30 km-re a Gyimes-völgyében található Gyimesfelsőlok. A faluba érkezvén egy kicsit úgy érzi magát a látogató, mintha a történelemben néhány évtizedet visszapörgettek volna – lenyűgöző környezetben archaikus falusi életformát tapasztalhattunk. Itt, a mesébe illő, csodálatos hegyekkel övezett településen vártak minket testvériskolánk, az Árpádházi Szent Erzsébet Líceum diákjai, tanárai: kedves jó barátaink. Közös programjaink közben tanórákat látogattunk, táncházban elő zenére gyimesi táncokat tanultunk. Igazi barátságok kötődtek.

A helyi tanulók elkísértek minket Csíksomlyóra, az összmagyarság legjelentősebb katolikus zarándokhelyére; imádkoztunk a Szűzanya szobra előtt, amelynek két oldalán köszönetet kifejező táblácskák függnek, csodás gyógyulásról, boldogulásról tanúskodnak. Jó lenne egyszer a csíksomlyói búcsúra erdélyi barátainkkal közösen elzarándokolni! – beszélgettünk erről, tervezgettünk.

Csíkszeredán a Makovecz-templomban angyalszobrok kísérték lépteinket.

A gyimesfelsőloki diákok elkísértek minket a Gyilkos-tóhoz. A tó keletkezésének történetéről a belőle kísértetiesen kiálló fatörzsek csonkjai tanúskodnak. Szikrázó napsütésben sétáltunk a Békás-szoros 200-300 méter magas, közel függőleges sziklái között.

Bíztunk benne, de azért tartottunk is tőle, hogy a Szent Anna-tónál a medvék is előbújnak. Szerencsénkre nem mutatkoztak, viszont megismertünk egy székely bácsit, aki sokat mesélt nekünk a székely emberek életéről, verseket is szavalt.

Erdélyi barátainktól búcsúznunk kellett, de azt ígérték, hogy tavasszal ellátogatnak hozzánk, ismét szervezhetünk közös programokat: fogunk túrázni, focizni, énekelni, táncolni s nagyokat beszélgetni. Nagy szeretettel várjuk őket vissza tavasszal!

Addig azonban a modern technika segítségével tartjuk velük a kapcsolatot.

A programunk azonban nem ért véget, mert hazafelé még megcsodálhattuk a dévai várat, ahonnan csodálatos panoráma tárult elénk.

Máriaradnán megnéztük a kegyképet, amely a török időkben az akkori templom felgyújtása ellenére sértetlen maradt. Nem terveztünk itt megállót, mégis nagy szeretettel fogadták népes csapatunkat, a kántor csodás orgonajátékkal és énekszóval örvendeztetett meg minket.

Tanulságos kiránduláson vettünk részt, elmondhatjuk, hogy nagyon sok élménnyel, tapasztalattal gazdagodtunk. Őszinte barátságok születtek; s mint minden kirándulás, a mostani is segített összekovácsolni az osztályközösséget. Diákjaim lelkesen készültek, hiszen műsort állítottunk össze, a feladatokat felosztottuk. Egy egész hetet töltött együtt az osztály!