Hirdetés

Az Authentic Quartet koncertje a Premontreiben

Az Authentic Quartet koncertje a Premontreiben

2017.09.18. 15:03

A korhű hangszereken játszó Capella Savaria kamarazenekar nem ismeretlen a zenét kedvelő közönség előtt.

Hirdetés

A korhű hangszereken játszó Capella Savaria kamarazenekar nem ismeretlen a régizenét kedvelő közönség előtt. Vezetőjük, Kalló Zsolt kezdeményezésére 2002-ben alakult meg az Authentic Quartet, amely vonósnégyes a historikus előadásmódot előtérbe helyezve igyekszik zenei ritkaságok bemutatásával elkápráztatni a hallgatóságot.

A Premontreiben szeptember 15-én megtartott koncerten a ma kevésbé ismert Franz Krommer cseh zeneszerző Trois Quatours (Op. 16.), Quartetto II c. művéből — amely három vonósnégyesből áll — a második vonósnégyest játszotta el Kalló Zsolt (hegedű), Bozzai Balázs (hegedű), Rác Gábor (brácsa) és Vályi Csilla (cselló).

Franz Krommer (1759 – 1831) korának egyik legsikeresebb zeneszerzője volt, akiben Haydn és Beethoven komoly vetélytársát látták. Tartalmas életműve több, mint 300 munkát foglal magában. A klasszicista zeneszerző alkotóperiódusának jelentős részét Magyarországon töltötte. 1818-tól haláláig a Habsburg-ház utolsó hivatalos kamarazene-igazgatója és udvari zeneszerzője volt.

Meggyőződésem, hogy a koncert során sokunk számára nagyon hasznosak voltak Kalló Zsolt zenei vezető magyarázatai. Megtudhattuk, hogy a mű négy tétele közül az első (Allegro moderato) unisono, azaz valamennyi hangszer ugyanazt a dallamot játssza. A mű ezen részletének klasszikus, harmóniát keltő lüktetése van, ugyanakkor drámai pillanatok is hallhatók.

A második tétel (Allegretto) szívet-fület gyönyörködtetve rendkívül halkan indul (pianissimo), talán kissé himnikus, pihentető, elgondolkodtató. Megerősíti számunkra: a világ nagy dolgai mindig csendben történnek. Az idillt aztán később harsány rész követi (fortissimo), ami szinte felrázza a békés zenehallgatót.

A harmadik tétel (Menuetto, Allegromenüett, ¾-es lüktetésű tánc. Ezt követi a finálé, a negyedik tétel (Allegretto, Moderato, amely egy rondó, azaz olyan téma, amely többször visszatér, az előadásmód friss, virtuóz, pezsdítő.

Zenélés közben a zenész érzelmi lénye nyilvánul meg. Játékával egy hangulatot teremt, ami részéről egyfajta kommunikáció, amely által saját szívéből mások szívét képes megérinteni.

           

Véghné Busics Hilda

igazgató

Galéria

Hirdetés