Hirdetés

Autópályadíjak Európában

2005.06.19

A nagy nyári utazások előtt segítünk rendet vágni az európai autópályadíjak kusza tengerében. A részletes horvát, szlovén, olasz és osztrák árak mellett összegyűjtöttük az információkat az egyéb népszerű cél- és tranzitországokról is. Interaktív térképek, díjkalkulátorok, egyéb hasznos holmik.

Hirdetés

Figyelem: A frissített, 2010-es verziók itt olvashatók!

A horvátországi autópályadíjak

Kezdjük a magyarok számára legnépszerűbb nyári utazási célponttal. Az utóbbi években a horvátok alaposan megszórták az országot autópályákkal, úgyhogy készüljünk fel arra, hogy esetleg ott is vígan kanyarog, ahol néhány éve még írmagja sem volt. Jelenleg a horvátok szerint az alant mellékelt térkép érvényes, a változásokat és az építkezéseket a horvát autóklub honlapján lehet nyomon követni.

Horvátországi autópályák


A horvát autópályadíjak meglehetősen kiszámíthatók: egy kilométer 0,4 kunába kerül. Ez azt jelenti, hogy a magyar határtól (Gorican) Rijekáig 92 kunát kell fizetni. További jellemző árak:

Zágráb – Lipovac: 93 kn
Zágráb – Macelj: 10 kn
Zágráb – Bregana: 5 kn
Bosiljevo – Split: 80 kn
A Krk szigetre vezető híd: 15 kn
Az Isztrián levő Ucka alagút 27 kn
Ha valaki pontos kalkulációt szeretne, azt pediglen itt lehet megtenni.

Osztrák autópálya-matricák

Ausztriában az autópálya-matrica rendszer van érvényben. A matricákat a Magyar Autóklubnál vagy a határközeli benzinkutaknál is be lehet szerezni. Háromféle létezik belőlük: 10 napos, 2 hónapos és egyéves. Személygépkocsira jelenleg az áruk: 7,6 euró (2049 Ft), 21,8 euró (5745 Ft), illetve 72,6 euró (18745 Ft). Néhány autópálya-szakaszon és alagútban nem érvényes a matrica, külön fizetni kell a használatukért. Az Alpokban számos út igénybe vétele szintén díjköteles. Figyelem, 2005. május 1-től Ausztriában kötelező a fényvisszaverő mellény!

Szlovénia is nagyon építkezik

Az olasz tengerpartra utazva egyre inkább szóba jöhet a Szlovénián való átkelés is, hiszen szinte teljes egészében elkészült az országot átszelő autópálya, ahogyan azt a mellékelt ábra mutatja.

Autópályák Szlovéniában


Maribortól a tengerpartig jelenleg 2410 tollár az útdíj. A tollár gyakorlatilag egy az egyben számolandó a forinttal. Euróval fizethetünk, de arra számítsunk, hogy a visszajárót tollárban kapjuk. Itt találhatunk egy nagyon profi szlovén autópálya díjszámolási kalkulátort.

Olasz autópályadíjak

Olaszországban is fizetősek az autópályák, egészen Nápoly magasságáig. Onnan délre ingyen lehet őket használni, kivéve néhány szicíliai szakaszt.

Az olasz autópályákon is kapuk vannak, ahogy Horvátországban, azzal a különbséggel, hogy a rendkívül profin kiépített autópálya-rendszer szinte teljes egészében behálózza az országot, különösen északon. Azt nem találtuk meg, vajon van-e valami hivatalos átlagdíj, mi úgy számoltunk, nagyjából 5-6 eurocent jön ki egy kilométerre. Viszont sok nagyváros körül ingyenesek az autópályák, ezért az a legbiztosabb és legpontosabb, ha az olasz autópályák egyik honlapjának a díjkalkulátorát használjuk, ahol nemcsak az árat, de távolságot meg egyéb információkat is megkapunk. Ez például szerintünk nagyon jól használható, még akkor is, ha az angol nyelv a számolásoknál – jellemző módon - olaszra vált.

Szlovák autópálya-matricák

Autópályák Szlovákiában


Ha Szlovákiában autózunk, nem kényeztetnek el bennünket autópályákkal. Cserében viszont nem is kell sokat fizetni. Öt rövidebb-hosszabb autópálya szakasz – leginkább Pozsony és Kassa környékén - használatához matricát kell vásárolni a határon vagy a benzinkutaknál: ez egy hétre 150 szlovák korona, egy hónapra 300, 1 évre 1100 korona. (1 szlovák korona = kb. 6,50 Ft, 1 euró = 39 korona). A mellékelt szlovák autópálya-térkép a jelen állapotot tükrözi. Ha valaki képes szlovákul eligazodni, az a részleteket itt találja.

Cseh autópályák

Csehországban hasonló a helyzet, mint Szlovákiában, azaz a matricás rendszer van érvényben. A legolcsóbb a 15 napos bérlet, ami a Magyar Autóklub árain 1900 forintba, a kéthavi 2980, az éves 8850 forintba kerül. Itt találunk egy interaktív térképet a cseh gyorsforgalmi úthálózatról.

Már a román autópályák is fizetősek

Romániában a Pitestiből Bukaresten át Konstanzáig vezető autópálya használatához matrica szükséges, amely a határon is kapható. Román állampolgárok személygépkocsira éves matricát vásárolhatnak 16,8 és 24 euró közötti összegért. Az árkülönbség oka, hogy külön kategóriába sorolják az eltérő károsanyag-kibocsátású autókat. Külföldiek rövidebb ideig érvényes matricát is vásárolhatnak, 1 naposat (0.6 euró), 7 naposat (1.8, 2.4, és 3 euró), 30 naposat (3.6, 4.8 és 6 euró) és 6 hónaposat (9.0, 12.0 és 15.0 euró). Matrica nélkül vagy érvénytelen matricával közlekedők kihágást követnek el és 250 eurós büntetés vár rájuk.

Görögország

Az idén (2005) tavaszán emelkedtek a görög autópályadíjak, amelyek még így is az egyik legalacsonyabbnak számítanak az EU-ban. Egy személygépkocsinak most az Athén - Thesszaloniki - Athén távolság (ami 1012 km) az új árakkal 18 euróba kerül összesen, ami kilométerenként 0.018 euró.

Bulgária

Az új évben személyautóval is matrica szükséges Bulgária teljes úthálózatán. A határállomásokon megvásárolható a vignetta. A hét napos 5 euróba, a havi 12 euróba, az éves, mely 2006. január 31-ig érvényes 69 euróba kerül.

Szerbia-Montenegro

Szerbiában Újvidéktől Belgrádon, Nisen át Dimitrovgrádig, a bolgár határig vezet autópálya, ez a távolság kb. 1310 dinárba, 15 euróba kerül, és a kapuknál kell fizetni. (1 dínár 3,50 forint, 1 euró = 82 dinár).

Ingyenesek is vannak

Németország mindezidáig megtartotta jó szokását, hogy az autópálya használat náluk még ingyenes, és szintén úthasználati díj nélkül lehet igénybe venni keleti szomszédunk, Ukrajna autópályáját. Ez utóbbi 400 kilométeres és Kijevtől Ogyesszáig vezet.

További hasznos linkek

Francia autópályák és autópályadíjak
Spanyol autópályák és autópályadíjak

Figyelem: A frissített, 2010-es verziók itt olvashatók!

Hirdetés