Alpokalja-Online


Ismét kinyitott a szombathelyi villamos

Már majdnem akkora a forgalom a villamoson, mint amikor még az utcán csattogott végig. Legutóbb épp a levegőben örökítettük meg a sárga járgányt, ma már csengetni is hallottuk. Picit. Villamosavatón és kiállításnyitón jártunk a Smidt Múzeumban. Kis fanklub kezd kialakulni a járgány körül.

„Tessék mondani, hová megy ez a villamos? - Ez kérem, a feledésbe.” A Ludas Matyiban 1974. augusztus 29-én megjelent vicc azt jelzi, hogy országos ügy volt a szombathelyi villamos megszűnte, annál is inkább, mert más vidéki városban is felszámolták a csilingelő vilingert. Nálunk viszont nem a feledésbe ment, hanem a Smidt Múzeum udvarára, ahogy azt már megírtuk. Most azért tértünk vissza egy fordulóra, mert Szépítő Egylet két évig tartó munkáját (mellyel áttolták a villamost a bürokrácia útvesztőin, ha lehet ezzel a képzavar-gyanús fordulattal élnem), a Vasi Volán megkoronázta a felújítással. Belül pedig egy állandó villamostörténeti kiállítást alakítottak ki.

Ismét kinyitott a szombathelyi villamos

Az eseményen Németh Kálmán mondott rövid avatóbeszédet a Szépítő Egyesület nevében, majd dr. Kalocsai Péter idézett villamostörténelmet. Erről a képet is kaphatunk a múzeumban egy kamarakiállításon egészen egy hónapig. Mint ahogy azt megtudtuk Keppel Csilla muzeológustól, részben pályázati pénzből - és amint az a pályázatnak is feltétele volt –a közönség közreműködésével alakították ki. Ezt némi aktuálpolitizálással, négyesmetrózással fűszerezve Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke ajánlotta a megjelentek figyelmébe .

A közreműködő közönséget részben a volt villamos-dolgozók tették ki, az ő relikviáikból is látunk néhány darabot. Engem Csébi Pogány Aladár 1920-as olajfestménye ragadott meg a piros villamossal és a felsátorozott Fő térrel. Gyönyörű a múzeum saját gyűjteményének ez a darabja.

Ismét kinyitott a szombathelyi villamos

A kiállításnyitóra és villamosavatóra ugyanis meghívták azokat, akik hajdan ezeken a járműveken dolgoztak, ők egy-egy szál virággal emlékeztek azokról a kollégáikról, akik már nincsenek velük.

A jelenlévők egyikét, Bereczky Margitot 1956-ban elküldték a MÁV-tól, ahol előbb Celldömökon volt kalauz, majd Szombathelyen lett információs és bemondó. 56-ban azt kérték tőle, hogy azoktól, akik a szentgotthárdi, soproni vonatok után érdeklődnek, kérdezze meg, hová, kihez mennek, és írja ezt fel, majd adja le az állomásvezetőnek. Ő erre nem volt hajlandó: „Nem arra esküdtem fel, hogy olyan után érdeklődjem, amihez semmi közöm nincs, hanem arra, hogy információt adjak, meg bemondjam hová indul a vonat” – emlékezik az idős hölgy. Kis remixes, villamoson utasként megtett kitérő után jelentkezett kalauznak. Felvették, négy évig dolgozott ott, de ma is szép emlékeket őriz erről is és a vasútról is. (1990-ben rehabilitálták, így megkapja a vasutas nyugdíját.) Szeretett mozgó járművön dolgozni, és emberek között lenni. Érdekes sorsokat hordozgat ez a villamos.

Ismét kinyitott a szombathelyi villamos

Olyan embert nem is találunk, aki nem szép emléket őrizne a szombathelyi villamosról. Valóságos fanklub kezd kialakulni. Régen is volt ilyenje, de nem csak a villamosnak, hanem a villamosvezetőknek, meg a szép kalauznőknek is volt rajongótábora, boldogan fényképezkedtek velük az ifjak. Ahogy a villamosvezetők is szerették nézni például a várost, az embereket, a korzózókkal teli vasárnap délutáni Király utcát, a szép nőket - emlékezik Honti Sándor villamosvezető. Egy utast iki is nézett magának, ő lett a felsége, aztán meg a munkatársa, mert hogy az asszony volt a kalauz. Volt jó is, rossz is – mondja Hontiné; az például nem volt kellemes, amikor körbehordta a lábukat hó, vagy befagyott az ablak, de az is előfordult, hogy nekik kellett ellapátolni a havat a villamos elől.

Úgy ötvenen dolgoztak egyszerre a villamos vállalatnál, a nosztalgiázásból az derül ki, jó kollektívában, megértő, rugalmas főnökökkel. Igaz, a rugalmasságot a dolgozóktól is elvárták, volt, hogy a tartalék járatot is be kellett állítani, akkora volt a tömeg. Az is előfordult, hogy az esti pestihez negyed tizenkettőre ki kellett menni, hogy a Bagolyvárba (akkor kollégium) behozzák a növendékeket. Este 7 perc alatt ért a Bagolyvártól a vasútállomásig – idézi Honti úr.

Ismét kinyitott a szombathelyi villamos

Népszerű közlekedési eszköz volt a villamos, lehet, azért is, mert olcsó volt. A hatvanas évek közepén lett egységesen a jegy (korábban volt olcsóbb szakaszjegy meg gyerekjegy is) 60 fillér. És ennyibe került akkor is, mielőtt 1974-ben megszűnt, és amikor már kétforintos jegyet kellett váltani a buszra. Az időutazás viszont most kezdődött.

Korábban:

A szombathelyi villamos végállomása - Álmában csenget egy kicsit

Smidt Múzeum, Szombathely

Új hozzászólás

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Írja be a választ csupa kisbetűvel írva!

Aktuális

Nemcsak Szombathelyt érintik.

Aktuális

Ketten könnyebben sérültek.

Születés, házasság, halál.

Egészségnap Bükfürdőn
Kiemelt vendég: Katus Attila. A rendezvény ingyenes.

A Szentháromság téren történt a baleset.

Heti előrejelzés.

Bécs, parlament
Egy aktuális felmérés szerint a bécsiek 97 százaléka szívesen lakik az osztrák fővárosban. A lakhatás, a tömegközlekedés és az oktatás terén azonban még akadnak tennivalók.

Nagy izgalomra nem volt ok. Racker Béla 25 szavazatot kapott.

Élő Barbie baba Ukrajnában

Több mint bizarr látvány.

Police Coffee volt a szombathely CBA-ban

Kötetlenül beszélgettek a szombathelyi rendőrök az őket felkereső helyi lakosokkal. 157-en jöttek el.

Weöres Sándor Csönge

Az emlékház előtt álló bronzból készített alkotást tavaly szeptemberben döntötték le tolvajok, összetört darabjait később megtalálták a közelben, de a szobor annyira megrongálódott, hogy újra kellett önteni.

Kockázati térkép

Elkészült Magyarország útjainak kockázati térképe. Most már bizonyíték van arra, amit eddig is sejtettünk.

 Gázpalackok is robbantak egy családi házban.


Hirdetés

Facebook

Népszerű a Facebookon

Partnereink

Isiscom

Pannonsystem