Könnyed, mégis igényes, szellemes és szórakoztató a Karneválszínház idei darabja. A Játék az isteni Claudiusról egészségesen szemtelen példabeszéd történelemről, politikáról, emberi és isteni esendőségről. Ha lehet, ne hagyjuk ki!
Minden évben megkülönböztetett figyelem kíséri a Ferences-kertben folyó színházi előadásokat. Nem véletlenül. Az itteni történések – a fáklyás felvonulás mellett – a karnevál leglényegét jelentik, a siker vagy kudarc alapvetően befolyásolja az egész rendezvénysorozat megítélését.
A Savaria Karnevál tekintélyének felfelé ívelését mi sem mutatja jobban, mint a „központi” színdarab története. Amíg az első évben lelkes helyi műkedvelők szórakoztatták a közönséget, addig idén már maga a Nemzeti Színházi igazgatója lett a darab főszereplője, aki persze ugyanaz a Jordán Tamás, aki tavaly volt, de mégiscsak díjazni illik, hogy igazgatói pozíciójában is kerített rá időt és energiát a szerep elvállalásához. Nyilván nem anyagi okok miatt, s ezt jólesik elkönyvelni.
Seneca elbeszéléséből bontakozik ki Claudius élete. Caligula császár nagybátyjaként 50 éves koráig a csapszékek mélyén boldogan kockát játszik, majd egy tőle független összeesküvés következtében császár lesz, bekerül a római politika hullákkal telített útvesztőibe. A látszólag abszolút vesztesnek született császár bizonyos dolgokban egész ügyesnek bizonyul. A helyzet és jellemhumorban bővelkedő jelenetek között azért kirajzolódik a császári életmű, az etatizmus és a központi közigazgatás bevezetése, a felszabadított rabszolgák miniszterré kinevezése, Britannia meghódítása, a provinciák megbecsülése – és nem utolsósorban Savaria megalakítása. Közben, ahogy egy római császárhoz illik, tud ő kegyetlen, cinikus, emberéletekkel dobálózó szeszélyes zsarnok is lenni.
A humor - és az egész darab – éltető eleme az az attitűd, amely tiszteletlenül keveri a világmozgató történelmi személyeket és eseményeket a hétköznapok banalitásával. Cassius megsértődik, mert Caligula csúfolja, a brit barbárok vallási szertatása foci az esőben, Claudiust jobban érdeklik a piacról beszivárgó sülthússzagok, mint a törvényhozás, s a rettegett uralkodó amiatt aggódik, hogy vajon ha szépen kér belőle, kap-e egy kicsit. Az istenek a történet végén befogadják maguk közé a császárt mint a kockadobás, a legyezőpálma és az önéletrajz istenét, s az is kiderül, sokban hasonlítanak Claudiusra. Hogy csak néhány poént lőjünk le a százból.
Viszont kiválót alkotott a jelmeztervező Huszthy Edit. Roppant kreatív ötlet az isteneket nagy lábra állítani és fura, színes ruhákba bújtatni őket, ezzel meg van oldva a halandóktól való megkülönböztetésük, másrészt a nagyméretű szabadtéri színház látványigényét is kielégíti. Finom megoldás a halált megjelenítő nőalakok maszkos jelmeze is.