Savaria Karnevál: Játék az isteni Claudiusról

2003.08.21. 11:32

Könnyed, mégis igényes, szellemes és szórakoztató a Karneválszínház idei darabja. A Játék az isteni Claudiusról egészségesen szemtelen példabeszéd történelemről, politikáról, emberi és isteni esendőségről. Ha lehet, ne hagyjuk ki!

Minden évben megkülönböztetett figyelem kíséri a Ferences-kertben folyó színházi előadásokat. Nem véletlenül. Az itteni történések – a fáklyás felvonulás mellett – a karnevál leglényegét jelentik, a siker vagy kudarc alapvetően befolyásolja az egész rendezvénysorozat megítélését.

Játék az isteni ClaudiusrólA Savaria Karnevál tekintélyének felfelé ívelését mi sem mutatja jobban, mint a „központi” színdarab története. Amíg az első évben lelkes helyi műkedvelők szórakoztatták a közönséget, addig idén már maga a Nemzeti Színházi igazgatója lett a darab főszereplője, aki persze ugyanaz a Jordán Tamás, aki tavaly volt, de mégiscsak díjazni illik, hogy igazgatói pozíciójában is kerített rá időt és energiát a szerep elvállalásához. Nyilván nem anyagi okok miatt, s ezt jólesik elkönyvelni.


A darab a Szombathely-alapító Claudius császár életét dolgozza fel szatirikus dalbetétes vígjáték formájában. A karnevál tavalyi történelmi személyiségével, Szent Mártonnal – főként vallási okok miatt – óvatosan kellett bánni, ám a történészek által is ellentmondásosnak tartott római császár esetében szabad a vásár. Ezt használja ki a darabíró Hamvai Kornél, aki kimondottan a Karneválszínház számára írta a darabot.

A történet szerint a halott – és a földiek által istenné avanzsált - Claudius a valódi istenek közé érkezik, akik erősen elcsodálkoznak a dadogó, csetlő-botló figura megjelenésén. Arra kérik, mesélje már el, hogyan is keveredett oda. A császárnak ehhez, és az egész isteni léthez, semmi kedve nincs, ezért az égiek Seneca segítségét kérik.

Játék az isteni ClaudiusrólSeneca elbeszéléséből bontakozik ki Claudius élete. Caligula császár nagybátyjaként 50 éves koráig a csapszékek mélyén boldogan kockát játszik, majd egy tőle független összeesküvés következtében császár lesz, bekerül a római politika hullákkal telített útvesztőibe. A látszólag abszolút vesztesnek született császár bizonyos dolgokban egész ügyesnek bizonyul. A helyzet és jellemhumorban bővelkedő jelenetek között azért kirajzolódik a császári életmű, az etatizmus és a központi közigazgatás bevezetése, a felszabadított rabszolgák miniszterré kinevezése, Britannia meghódítása, a provinciák megbecsülése – és nem utolsósorban Savaria megalakítása. Közben, ahogy egy római császárhoz illik, tud ő kegyetlen, cinikus, emberéletekkel dobálózó szeszélyes zsarnok is lenni.


Játék az isteni ClaudiusrólA humor - és az egész darab – éltető eleme az az attitűd, amely tiszteletlenül keveri a világmozgató történelmi személyeket és eseményeket a hétköznapok banalitásával. Cassius megsértődik, mert Caligula csúfolja, a brit barbárok vallási szertatása foci az esőben, Claudiust jobban érdeklik a piacról beszivárgó sülthússzagok, mint a törvényhozás, s a rettegett uralkodó amiatt aggódik, hogy vajon ha szépen kér belőle, kap-e egy kicsit. Az istenek a történet végén befogadják maguk közé a császárt mint a kockadobás, a legyezőpálma és az önéletrajz istenét, s az is kiderül, sokban hasonlítanak Claudiusra. Hogy csak néhány poént lőjünk le a százból.


Jordán Tamás zseniálisan hozza a fenti beállításnak megfelelő császárfigurát, valószínűleg egymaga is elvinné a darabot, de erről szó nincs, a társulat többi tagja is méltó partnernek bizonyul. Bezerédi Zoltán (Seneca), Egri Márta (Agrippina), Bognár Anna (Messalina) és Schmied Zoltán (Mnester) magabiztosan hozzák a szerepüket, s emlékezeteset alakít Hollósi Frigyes Cassius és Vass Szilárd Caligula szerepében.

Lázár Zsigmond betétdalai nem nyitnak új fejezetet a musical világában, de ha elégszer játszaná őket a kereskedelmi rádió, pár közülük még sláger is lehetne, ha már annyi minden az lett.

Játék az isteni ClaudiusrólViszont kiválót alkotott a jelmeztervező Huszthy Edit. Roppant kreatív ötlet az isteneket nagy lábra állítani és fura, színes ruhákba bújtatni őket, ezzel meg van oldva a halandóktól való megkülönböztetésük, másrészt a nagyméretű szabadtéri színház látványigényét is kielégíti. Finom megoldás a halált megjelenítő nőalakok maszkos jelmeze is.


Kisebb-nagyobb gondok a hangosítással voltak, Jordán Tamás mikrofonja zavaróan betegeskedett, ha nem is jelentősen, de rontva a darab élvezetét.

Végül álljon itt egy egyéni megjegyzés. Egy ilyen minőségű darabhoz méltatlan a Ferences-kert jelenlegi állapota, falusi budikat idéző kerítéssel, oldalsó gazzal, kilógó téglájú garázshátsókkal, meg az egész miliőjével. Valamit sürgősen kezdeni kellene vele, tényleg.

Képgaléria: Savaria Karnevál 2003
.