Technokultúra különböző pincékben

2004.04.15. 21:32

Leltárazva a neveket, dátumokat, stílusokat az elektronikus tánczenében és azon is túl: Kömlődi Ferenc. Klipek laptopon és afterparty: Mesterházy Ákos. Egy igazán komplex élmény egy estére, miközben a Havanna Klub személyzete némileg meglepődik.

Előszó - Nem minden kétség nélkül

Kömlődi Ferenc számos írását betéve ismervén két út áll a cikk írója előtt. Vagy nekilát cáfolni a „minden részletre kiterjedő zenei írásai” saccra hat éve nem a kellő mértékben és/vagy nem a „helyes” régiók felé bővülő repertoárját. Azaz az új-régi neveket hadsorba szedve az érvényét-vesztettségről hadoválni. Vagy megengedőn átadja magát az ismert címkéknek (alkotó, kiadó, stílus), és nem firtatja rosszallóan az időközben körénk növő-burjánzó innovációkat, az információterjesztés szent ügye érdekében megjegyzés nélkül hagyja a hiányosságokat.

Egyik sem volna túl méltányos – senkivel szemben. Elég az hozzá, hogy a hazánkban általában nem túl üdvös, de mindenképp méltányolandó módon Kömlődi az elektronikus tánczenei és -indíttatású szerzőket kívánja bemutatni. Mindezt az ötvenes-hatvanas évektől a napjainkig bezárólag.

Kömlődi - Valami nyomtatott infó elkelt volna

Technokultúra különböző pincékben

A Művészetek Házának Pincegalériájában sokan összegyűltek. Ily módon a pótszékek beállítása után is többen állni kényszerültek. Elől, a falra tán ez alkalomra felfüggesztett kis kép előterében Kömlődi előbb egy röpke tévéinterjút adott. Majd a kivetítés még mindig nem megoldott kérdése folytán nekilátott az előadásának, amit a kérdései ellenére is csak párakkal sikerült beszélgetéssé nemesíteni. Ezek a technokultúra mibenlétére, a többnyire a klubokban kiteljesedő közegnek az egyetemes kultúrára gyakorolt hatására stb. irányultak. A blokkok végül a kivetítés híján a tánctermek mozgásra koncentrált légkörében és az „agyasabb” kísérleti elektronikában is egyaránt jártas DJ Mesterházy Ákos laptopján végigkövetett klipekkel zárultak.

A felvázolt technotörténet nem feltétlenül volt mindenki számára követhető. Tanácsos lett volna a kezekbe nyomni egy-egy papírlapot nevekkel, lemezcímekkel, évszámokkal, stílus-meghatározásokkal, -közelítésekkel etc. Így a számottevő többség vizuális és e tárgykörben érthetően kevéssé trenírozott volta okán hathatósabb lett volna az előadás. És ezen lapok segedelmével az érdeklődők könnyedén utánakereshettek volna ennek-annak, ami megnyerte a tetszésüket. Továbbá kézben ezzel a flekknyi lajstrommal Kömlődit sem gyötörné a lámpaláz, míg összekulcsolt kézzel a hallgatók közé néz. Magához az előadáshoz hozzáfűznivaló még csak annyi lenne, hogy akik alaposan elolvasták a könyvét, amit a PUK csoport adott tagja a fölvezetőben szimplán bibliának nevezett, azoknak nem túl sok újdonsággal szolgált ez az est. Így a nevek, címek 90%-át én például mantraként mormolhattam volna, ha úgy esik a kedvem. Nem is mennék bele a részletekbe (John Cage-től, a Kraftwerken és a detroiti technón át a Warp kiadóig), akit érdekel, nézzen utána az írásaiban. Az előadáson említettek érdemesebbjeinek és még jó néhány megkerülhetetlen szerző lemezének pedig a neten a Neon Music Hungary-nél. Az azonban kissé meglepett, hogy Kömlődi csak a kétségkívül fontos minimált jelölte meg mint a legmegbízhatóbb zászlóvivőt és a jövő egyik zálogát.

Ritka klipeket nézegetve

Technokultúra különböző pincékben

Azonban a Mesterházy által közzétett klipek érdemelnek néhány szót. Zömmel speciális adásokban vagy ritkán játszottakat csodálhattak meg a jelenlévők. A teljesség igénye nélkül: The Prodigy: Out of space ’92-ből, Aphex Twin ’97-es Come to daddy-je, Squarepushertől a szintén ’97-es remélt Come on my selector helyett egy élő koncertfelvétel, néhány elektróalapú, nemes értelemben vett, viszonylag friss popzene, Roni Size: Brown paper bag ’97-ből, egy príma, általam nem ismert minimálzene etc.

Mesterházy minden ilyen 1-2 számos illusztráció előtt és közben lábjegyzetelte a Kömlődi által mondottakat, sőt néha-néha ellent is mondott neki. Például a legutolsó Squarepusher-lemez, az Ultravisitor rangját illetően, amit ő és a fanok nem tartanak annyira kiemelkedőnek. De említést tett a többünk által méltányolt osztrák Mego kiadóról és a hazánkat is megjárt Fuckhead-ről ugyancsak. Amit Kömlődi úgy reagál le, hogy azok túl távol esnek a témától és túlságosan kísérletiek. (Meg talán az is közrejátszik, hogy az újabb zenékbe belemennie túl messzire vezetne, túl sok utánajárást igényelne…)

Havanna Klub, afterparty

Technokultúra különböző pincékben

Mesterházy lelkivilágának kiteljesedésére azonban a Havanna Klubban levezénylésre kerülő afterpartyn nyílt lehetőség. Az igencsak hangulatos pinceklub személyzete kissé meglepődve tapasztalhatta, hogy a kényelmes belehelyezkedésre dizájnolt ülőalkalmatosságokból gyakorta felkelők felpezsdítik a fogyasztást. Láthatólag ugyanis elcsodálkoztak a sokaságon, aki birtokba vette a klubot. A DJ-nek kissé esetleg alacsony pult, a hangrendszer és a projektor hamarjában befüllesztette a teret. Mesterházy a többek által várt táncos techno helyett bip-hop, click’n’cut stílben nyomta. Felettébb ravasz módon széttöredezett elektro alapokra zsizsikes, gombostűfejnyi, ide-oda cikázó, de az ambient mesevilágától is megihletett zenékkel pásztáztatta körbe az ódon falakat. Kömlődi is hamar letelepedett a közelünkbe és elégedetten konstatálta, hogy a fentebb említett Squarepusher-lemez is előkerült a társai közül. Sőt kisvártatva a néhány klasszikus techno alap mellett erre a remek szilánkokra gyalult drum’n’bassre is vevőnek bizonyult a közönség.
.