Hirdetés

Robogók százezrei futnak biztosítás nélkül az utakon

MTI-alon.hu

2017.07.14

Robogók százezrei futnak kötelező biztosítás nélkül a hazai utakon a biztosítási alkuszok szerint.

Hirdetés

Napjainkban több mint félmillió robogóval közlekednek Magyarországon, ezeknek csupán mintegy 55 százalékára kötöttek már kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb-t), ugyanakkor a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen az átlagosan évi 3 ezer forint díjat.

    A rendőri igazoltatás során büntetés jár a kgfb fizetésének elmulasztásért, viszont károkozás esetén a kár összegét saját zsebből kell kifizetniük a robogókkal közlekedőknek.


    "Sokszor a tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra (a robogók nagy része ebbe a kategóriába tartozik) kötelező kgfb-t kötni, ha azok részt vesznek a közúti közlekedésben"

 

A díjfizetést, melynek meglétét (rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában) a hatóságok csak közúti ellenőrzéskor tudják megvizsgálni.


    A biztosítók a robogókra rendszám híján az alvázszám alapján kötik meg a kötelezőt, melynek díja általában évi 2,5-3 ezer forint. Az MNB statisztikái szerint mind a 12kW alatti, mind a 13-35kW közötti teljesítménykategóriába eső motorok által

okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén nem ritka a milliós összeg sem.

 

Fontos könnyebbség a károsultaknak, hogy ha a biztosítatlan robogó kárt okoz, a tulajdonosa helyett a MABISZ kártalanítási számlája fizeti ki a kárösszeget, majd ezt utólag behajtja a károkozón.

    A biztosítási alkuszok szerint gyakori eset, hogy a károkozó robogó elhagyja a helyszínt, és ilyenkor utólag szinte lehetetlen az elkövető beazonosítása. Ezen jelentősen javítana egy olyan rendelkezés, amely kötelezően rendszámmal látná el a robogókat.

    A forgalomba helyezés és kivonás lehetőségével sikerülne kiszűrni azokat a robogókat is, amelyek tulajdonságaik alapján (50 köbcentiméter feletti motortérfogat) már nem is a segédmotoros kerékpár kategóriába tartoznak, vagyis a kötelező megfizetése mellett esetükben az első forgalomba helyezéskor regisztrációs adót is fizetniük kellene, emellett használatukhoz külön motoros jogosítványra is szükség van.

biztosításmotor

Hirdetés