Tudatosság a mozgásfejlesztésben és a sportválasztásban

2015.03.25. 16:35

Beiskolázási előadás a Waldorfban.

A szombathelyi Perintparti Szó-Fogadó Waldorf Iskola széles spektrumot felölelő idei beiskolázási sorozata Szűcs Márton, a budapesti Csillagösvény Waldorf Iskola bothmer gimnasztika tanárának előadásával zárult, Tudatosság a mozgásfejlesztésben és a sportválasztásban címmel.

A megfelelő mozgás az ember teljes lényére jótékony hatással lehet. A mozgásfejlődés tudatos, átgondolt ápolása nagy súllyal van jelen a Waldorf-pedagógiában, igazodva a gyermekek és fiatalok életkori sajátosságaihoz és minőségeihez, szem előtt tartva, mire van szükségük egy adott életkorban, és hogyan lehet képességeiket természetes módon életre hívni, a játéktól indulva egészen a sportig. E nevelési cél szem előtt tartása segít abban, mikor és milyen formában érdemes elkezdenünk egy gyermek mozgásával foglalkozni, mi az, ami egy adott életkorban ajánlott egy gyermek számára és mi nem. Van-e értelme már az óvodában specifikus sportfoglalkozásokat tartani? Lehet-e például csapatsportokat játszatni a korai iskolás években, amikor fejlődésében még nem érett meg rá, s személyes tere sem alakult ki? Milyen életkorban segítheti az úszás, vagy éppen a tájfutás gyermekünk egészséges fejlődését? Természetszerűleg merül fel az is, miért tanácsos csak a kamaszkor hajnalán bevezetni a sportjátékokat a mozgásórákon, a csapatsportok előfutáraként? Mikor érdemes nekiállni a sportolásnak, a versenyzésnek? Milyen rendszeresen űzendő sportot válasszunk, és miért fontos, hogy ez mindenképpen megtörténjen? Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekre kaphattunk választ ezen a délutánon. S hogy miért is fontos ez?

A fiatal emberré növekvő gyermek a belső képzelőerőre alapozó, mélyen megélt szabad játéktól e lépések során fokozatosan jut el a sportig, elsajátítva többek között a siker- és kudarctűrés, a csapatban való együttműködés, a szociális kapcsolatok kialakításának képességét, majd a felnőtt kor küszöbén ezeket egységben tudja használni. Képes lesz rá, hogy nyitottan és kompetensen álljon a világhoz, érdeklődő, motivált és kreatív legyen, mozgásában pedig sokoldalú. Ez által is lehetősége nyílik az emberi teljesség megélésére.

.