Már lehet sétálni és biciklizni a Pozsony-Szombathely vasútvonal részeként épült Öreg híd utódán

2016.05.22. 13:01

A hídon a közúti forgalom helyét villamossínek vették át.

Átadták a gyalogos és kerékpáros forgalomnak csütörtökön a pozsonyi Öreg hidat, a város legrégebbi, és - a mostani teljes átépítés után - egyben legújabb hídját. Az Öreg híd elődje, Pozsony első állandó hídja, az egykori Ferencz József híd 1890-re épült meg a Pozsony-Szombathely vasútvonal részeként.

A híd építése - A fotó forrása: timelord.blog.hu


Az Öreg híd felújítását, teljes átépítését 2013 decemberében kezdték meg. Bár a munkálatok kivitelezését időbeli csúszások jellemezték, a felújítást tavaly decemberre sikerült befejezni. A hidat azonban csak most adták át a forgalomnak, pontosabban egyelőre csak a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, mivel a hídon - ahol a közúti forgalom helyét villamossínek vették át - a villamosforgalom csak júliusban indulhat meg.

Az Öreg híd felújítása 58,8 millió euróba (18,6 milliárd forint) került, a költségek 85 százalékát uniós forrásból fedezték, a költségek 10 százalékát az állam, a fennmaradó részt pedig a város önkormányzata állta.

Hogyan épült meg az egykori Ferencz József híd?

Az első lépés a hídfők elkerítése és alapjainak lerakása volt.

A hídfők alapjainak elkészülte után került sor a két hídláb helyének kicölöpözéséhez.

A cölöplábakra egy-egy ideiglenes fahidat emeltek, hogy a munkások bátran járhassanak és kényelmesen szállíthassák a hídlábakhoz a követ és a vasat. Így kezdődött tehát a hídlábak építése - idézte fel a timelord.blog.hu.

A fotó forrása: postcards.hungaricana.hu

A híd a rekonstrukció után látványában és kihasználhatóságát tekintve is megváltozott. Teljesen új, zöld színű, rácsos acél tartószerkezetet kapott, eredeti tartópillérei közül kettőt lebontottak, s azt eggyel helyettesítették. Utóbbinak köszönhetően 90-ről 135 méterre nőtt a pillérek távolsága, s ezzel javult a folyószakasz hajózhatósága.

A híd idén márciusban. Fotó: Krizsán Csaba (MTI)


Az átépítés során megváltozott a hídon bonyolítható forgalom összetétele is, eltűntek a hosszú évek óta használaton kívüli vasúti sínek, az építmény középső szakaszán a közúti forgalom helyét villamossínek vették át, a híd mindkét oldalán pedig egy-egy sétányt alakítottak ki a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. 

Az Öreg híd felújításának tervei az 1990-es évek végére nyúlnak vissza, akkor derült ki, hogy az építmény 1950-es években készült tartószerkezete renoválásra szorul. Később a híd egyik tartópillérébe egy folyami hajó is beleütközött, ami újabb ok volt a felújításra.

A híd idén márciusban. Fotó: Krizsán Csaba (MTI)


A hidat 2008-ban részben lezárták a forgalom elől, ezt követően már csak a tömegközlekedés autóbuszai használhatták 2010-ig, amikor kritikus állapota miatt teljesen lezárták, és már csak a gyalogosok járhattak rajta 2013-ig, az átépítés megkezdéséig.

Az Öreg híd elődje, Pozsony első állandó hídja, az egykori Ferencz József híd 1890-re épült meg a Pozsony-Szombathely vasútvonal részeként. A hidat többször átnevezték, a második világháború végén a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta. Romjain épült újjá az akkor Vörös hadsereg hídjának nevezett átkelő, amely a rendszerváltás óta az Öreg híd nevet viseli.

.