A keresőoptimalizálás különálló iparágként jelent meg, nagyjából a keresők megjelenésével egy időben. Egyes vélemények a SEO-ra leáldozó területként tekintenek, mások szerint éppen most éli aranykorát.
Egyáltalán mi a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás egy folyamat, amely során a weboldal tartalmának lényegét összhangba hozzuk a nagy internetes keresők, jellemzően a Google követelmény rendszerével. Ez most kicsit úgy hangozhat hogy a Google kénye-kedve szerint formálódik az internet azonban ennek pont az ellenkezője igaz. A Google keresőjének a fő célja, hogy találatai minden esetben a legkielégítőbb eredményeket adják.
A tartalom fontossága
Fontos annak a megértése, hogy a keresők elsősorban a szöveges tartalom alapján tudnak dolgozni. Ez azonban nem jelentheti azt, hogy a weboldal szövegeit a kereső nyelvén kell írni, éppen ellenkezőleg. Az internetes keresést emberek végzik, számukra kell hasznos információt szolgáltatni. A korábbi keresőoptimalizálási technikák sokkal "szögletesebbek" voltak. A kulcsszavak halmozása, az emberek számára sokszor értelmezhetetlen szövegek azonban változásra késztették a keresőalgoritmusok fejlesztési irányait.
Kinek szóljon a tartalom?
Ma a Google algoritmusa képes felismerni a természetes nyelvet. Tehát aki az olvasónak állít elő szöveges terméket, és betart bizonyos szabályokat, nagyobb valószínűséggel jut előrébb a keresőben. Tehát a tartalmakat az azokat olvasók számára kell érdekessé tenni.
Egy kép többet mond ezer szónál
A mondás igaz az emberek esetében, azonban a keresők esetén másról van szó. Az algoritmusok ugyan elég okosak, de az ember képfelismerési képességét a mai napig sem képesek még utánozni, és valószínűleg néhány évig ez még így is marad. Tehát ha egy weboldal tele van zsúfolva képekkel, az a kereső szempontjából nem vezet eredményre, ugyanakkor a az olvasó számára segíti a megértést.
A kép tartalmának közlésére léteznek megoldások, de meg kell találni azt az összhangot a képi és a szöveges tartalom között, ami minden helyzetben megfelelő.
A weboldalt érintő követelmények
Ahhoz hogy a keresőoptimalizálás valóban hasznossá váljon, a weboldalnak is meg kell bizonyos feltételeknek felelnie. A Google az felhasználók igényeit veszi alapul, tehát a weboldal működése során is oda kell ezekre figyelni.
Mobil
Mivel egyre inkább növekszik a mobilfelhasználók száma, nem megengedhető, hogy mobilon használhatatlan legyen a honlap. A Google kereső mobilos verziójában valószínűleg feltűnt már többeknek is, hogy az egyébként mobilos felbontást támogató oldalakat is mobilbaráttá próbálja alakítani az Google. Ehhez egy a közelmúltban indult kezdeményezés az AMP projekt nyújtja a technikai hátteret.
Webhelysebesség
A technikai feltételek másik fontos tényezője a weboldal betöltődési ideje. A túl lassú oldalbetöltődés általában az oldal iránt érdeklődő látogatót is elriasztja, ehhez alkalmazkodik a Google keresője is.
Felugró ablakok
Az információ elérését gátló felugró ablakok hátrányosan hatnak a találati listákban betöltött pozícióra. Különösen igaz lesz ez a jövő év elejétől, ahol bizonyos módszereket használó oldalak egészen egyszerűen kikerülnek a mobilos keresésből.
Miért hasznos a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás tehát túlmutat azon hogy ilyen-olyan trükkökkel előre jutunk egy kulcsszóra. A SEO elveinek alkalmazásával a weboldalak áttekinthetőbbek, könnyebben megtalálhatóak rajta a szükséges információk a látogatók és a keresők számára is. Aki betartja ezeket a szabályokat, és valóban értékes információval szolgál az interneten, azt a kereső is jutalmazni fogja, több látogatóval.