Hirdetés

Étkezési 1x1 az ünnepekre - Így karácsonykor sem szaladnak fel pluszkilók
pixabay.com

Étkezési 1x1 az ünnepekre - Így karácsonykor sem szaladnak fel pluszkilók

Ünnep

alon.hu

2020.12.25. 16:35

Négy egyszerű szabályt kell csak betartani.

Hirdetés

Ha mindezeket betartjuk, az ünnepek alatt sem szaladnak fel ránk a pluszkilók és bűntudatunk sem lesz. Továbbá az újévi fogadalmunkat sem kell azzal kezdeni, hogy jövőre megszabadulunk néhány kilogram súlyfeleslegtől.

Semmit sem szabad megvonni magunktól, ami az ünnepi hangulatot emeli. Négy egyszerű szabályt kell betartani, és akkor karácsonykor sem kell sanyargatnunk magunkat.

A szabály négy sarkalatos pontjai: mit, mennyit, mikor és hogyan.

Először is minden étkezést kezdjen egy nagy pohár vízzel. Így szinte biztos, hogy kevesebb étel is elég lesz az ünnepi fogásokból.

Mit?

A panírozott, olajban sütött húsok helyett, inkább sült, grillezett húsokat fogyasszunk, köretnek pedig - a klasszikus sült krumpli és rizs helyett - leginkább salátákat, mert ezek kevésbé terhelik meg a gyomrot. A salátákhoz extra szűz olíva- vagy lenmagolajat használjunk.

Mennyit?

A hagyományos magyar alapanyagok és fogások maradhatnak, csak ésszerűsíteni kell mindenekelőtt a mennyiségen.

Karácsonykor otthon a családban, valamint a rokonoknál mindenki nagyon sokfélét főz, s ha mindent meg akarunk kóstolni, akkor ezekből kis adagokat szabad csak fogyasztani. Tehát érjük be kevesebben!

Az édességek, desszertek sincsenek tiltólistán. Az ünnepi aprósüteményekből, desszertekből nem kell repetázni akkor sem, ha folyamatosan tukmálják. Higgye el, három szelet diós vagy mákos bejgli, ugyanolyan ízű, mint egy! Ha szeretjük, egy is elég.

Hogyan?

A zsiradék az élelmiszerekben a legnehezebben emészthető összetevő. Év közben nagyon kevés halat fogyasztunk. Karácsonykor pedig bő zsiradékban sütjük, sőt majonézzel, tartármártással tálaljuk. A hal önmagában energiaszegény élelmiszer, de ilyen konyhatechnológiával elkészítve „horrormagasságba” emelkedik az energiatartalma és nehezen emészthetővé válik.

Nem a rántott halat kell lehúzni az ünnepi menüről, hanem másképpen kell elkészíteni: sütőben, tepsiben vagy grillezve.

Mikor?

„Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár, vacsorázz úgy, mint egy koldus”

– tartja mondás. A reggelinek vitathatatlanul fontos szerepe van, de ekkor sem szabad túlzásokba esni. Az ideális reggeli kb. 4-500 kalóriát tartalmaz. Nagyon fontos, hogy reggel, azonnal pótoljuk az éjszakai folyadék veszteséget. Legjobb választás egy nagy pohár tiszta víz vagy kis mértékben édesített gyümölcstea.

Nem utolsó sorban, de az is lényeges, hogy ünnepek alatt is tartsuk be, azt az alapszabályt, hogy este hat óra után, illetve lefekvés előtt 4-5 órával, ha lehet már ne együnk semmit!

.