
A projektet előkészítő SIA-Port Kft. csütörtökön sajtótájékoztatón ismertette, milyen stádiumban vannak most az ügyek. A tájékoztató apropóját az is adta, hogy vasárnap a vátiak népszavazáson döntenek arról, megépülhet-e a község határában a repülőtér.
A cég részéről Barta Balázs ügyvezető elmondta, mint az ilyen beruházásoknál mindig, itt is környezetvédelmi aggályok merültek fel a lakosság részéről. A tájékoztatón elhangzott, hogy a cég szakemberei minden családot felkerestek, hogy tájékoztassák a lakosságot a várható környezetterhelés mértékéről és igyekeztek mindenkit megnyugtatni, hogy a beruházás komoly lehetőség az amúgy a munkanélküliséggel is súlyosan sújtott község számára.

Az előzetes hatásvizsgálatok szerint a repülőtér meg fog felelni minden előírásnak, és a két közeli település, Vát és Porpác lakói számára sem okoz nagyobb zajterhelést, mint 86-os főút.
Elhangzott még, hogy már az építkezésnél is számítanak a helyi építőipari vállalkozásokra, de a létesítmény fenntartásánál is prioritást kapnak majd a környékbeli családok.
A létesítmény mintegy 600 hektár területen valósulna meg, kiépülne egy 4 kilométer hosszú, 60 méter széles kifutópálya és a kiszolgálóépületek, utak, hangárok, szerelőépületek, környezetvédelmi létesítmények.
Ha minden jól megy, 2010-ben kezdődhet meg az építkezés és 2012-ben indulhat meg a légi forgalom. Évente 170 ezer tonna áru fordulna meg Váton, 250 ezer ember és napi 25-28 repülőgép.
Mint azt a tájékoztatón jelen lévő Dr. Prugberger Emil tüdőgyógyász, Szombathely egészségügyi szakmai bizottságának elnöke megjegyezte, a környezeti és egészségügyi hatások elhanyagolhatók, és figyelembe kell venni a mérleg másik serpenyőjét is, mely szerint a várható gazdasági haszon lényegesen javítja a környékbeliek életminőségét majd.
A politika részéről Majthényi László, Vas megye közgyűlésének fideszes alelnöke és Nemény András, Szombathely költségvetési szakmai bizottság szocialista elnöke képviseltette magát, akik szerint az egész régió érdeke a beruházás, hiszen munkahelyeket teremt és fellendülést hozhat a térségbe.
A szakmát Tóth Zoltán repülőmérnök, nyugállományú ezredes képviselte, aki a repülőtér építésének műszaki vonatkozásait elemezte. Elmondta, hogy a tervek szerint megépülő létesítmény sem a zajszint sem pedig a környezetvédelmi hatások tekintetében nem tér el a szigorú környezetvédelmi normáktól.

A beruházás Vát mellett a közeli Porpácot is érinti. A tervezés során felmerült, hogy a helyi Dózsa utca esetleg belekerülhet egy magasabb zajszintű övezetbe. Ez esetben ezekre az ingatlanokra a jogszabály szerint építési tilalom vonatkozna, amely érinti az esetleges bővítéseket és felújításokat. A beruházó felajánlotta, hogy az érintett ingatlanokat megvásárolja, csereingatlanokat ajánl fel, vagy érték szerinti ingatlanokat épít, elébe menve ezzel a későbbi konfliktushelyzeteknek.
Vasárnap a mintegy 700 fős Vát szavaz a saját és a környéke sorsáról. A faluban mintegy 300 embernek van munkája, jellemzően Szombathelyen. Az épülő reptér vonzáskörzetében jelenleg mintegy 3500 munkanélkülit tartanak nyilván.
A népszavazás érdekessége még, hogy a kezdeményezők furfangos kérdésfeltevése miatt a népszavazásban a "NEM" válaszok többsége jelentheti majd azt, hogy megépülhet Váton a reptér.