Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát: Vátnak már jó (videóval)

2009.06.10. 18:32

„Mi a fene!” – mondja az egyik első autós, aki meglepetésében kétszer is megkerüli a sárvári csomópontnál levő körforgalmat, mielőtt becélozza a szombathelyi irányt. Szerdán 11.20-kor megnyílott a forgalomnak az M86-os első 2 x 2 sávos szakasza. Egy pici még hiányzik ugyan belőle Győrig, de azért örülünk neki. Ipkovich György újságírót talicskázott. 3,5 kilométer, 640 KRESZ-tábla.

Meglepi

11 óra 20 perckor az új 86-os és a 88-as sárvári csomópontjánál lendületesen kapaszkodom fel a felüljáró füves részén és mászok át a fenti védőkorláton. Szerencsém van, pont látom, ahogy a munkások megnyitják a forgalom elött a körforgalom új, Szombathely felé vezető leágazását.

 Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát


Elsőként egy német Opel érkezik, lassít, majd határozottan megcélozza az alsóbb szinten levő 2 x 2 sávot. Nem így az utána következő honfitársunk, aki egy darabig zavartam kering a körforgalomban és láthatóan nem hisz a szemének. „Mi a fene!” – szól ki a lehúzott ablakon, majd az Opel nyomdokába ered.

Eztán két külföldi kamion érkezik. Ők még a honfitársunknál is szkeptikusabbak. Miután megkerülik kétszer a körforgalmat, visszahúznak ugyanabba az irányba, ahonnan jöttek.

Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát


„Majd megtanulják, ismerem őket, hetente többször járnak erre” – mondja az egyik útépítő munkás, akivel közösen szemléljük a fejleményeket.

Mikor visszaereszkedem a töltés egy másik pontján, lent már javában dübörög a forgalom, kamionok húznak egymás után, kettes-hármas-négyes oszlopokban. Most lehet látni, hogy mit is kellett eddig kiállnia Vátnak, illetve hogy mit kell kiállniuk azoknak a községeknek, ahol ezek a járgányok továbbra is átdübörögnek, amíg Győrnél elérik az M1-es autópályát vagy éppen még északabbra a magyar-szlovák határt.

 Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát


Lassan épül, de legalább szép

Minden budapesti döntéshozónak és kormány-tisztviselőnek kötelezővé tenném, hogy éljen pár hónapig Szeleste, Pósfa, Hegyfalu, Répcelak, Csorna vagy Enese főutcáján. Lehet, mindjárt gyorsabban épülne a hányattatott sorsú M86-os.

 Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát


Mert hogy lassan épül, az biztos. Az eredeti politikusi ígértek szerint a 2 X 2 sávnak jövőre már el kellene érnie Győrt, persze nem fogja, még a megyehatárt sem. Nemhogy.

Így aztán az ember nagyon nehezen tudja eldönteni, hogy egy ilyen átadó ünnepségen mennyire örüljön ennek a nyúlfarknyi szakasznak, amelyet két évtized alatt hozott össze a politika.

De azért örül, persze, egyrészt mert ez az első kézzelfogható realizálódása az ígéreteknek, meg tényleg szép ez három kilométer hosszú, széles szürke aszfaltcsík, középen a korláttal, a szélén a táblákkal, mellette a zöld természettel, melyhez például a sárvári leágazásnál még egy kis tó is társul, ráadásul náddal, sással, ilyesmivel.

A politikusok örülnek

Az aluljáró alatt tartott ünnepi beszédében Ipkovich György szombathelyi polgármester arról beszél, hogy „partizán bozótharcban, mozaikként kell összerakni” a 86-os utat, meg hogy milyen jó, hogy a politikai oldalak összefogtak ez ügyben.

 Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát


Ez utóbbi összefogást kiemeli Kovács Ferenc megyei elnök is, majd azt is, hogy Vas megye az egyetlen megye az országban, melyet nem érnek el a gyorsforgalmi utak. (Egyelőre szerintem Baranyát és Tolnát sem, igaz, az M6-os - és a síkságban vágott alagutak - mintha lendületesebben épülnének arrafelé.)

Örül persze Bíró József is mint az első falu polgármestere, amely megszabadul „ettől a borzalomtól”. A Vát első embere titokzatosan annyit tesz hozzá, hogy ennek az elsőbbségnek „egyéb okai is voltak.”

Az építtető és az építő cégek képviselői elmondják, hogy nemsokára nekiállnak a Szeleste-elkerülőnek, és igazából az lesz majd a befejezése a Vát-elkerülőnek is. Az M86-os amúgy más helyen is építés előtt van, a módfelett komplikált részletektől most eltekintenénk, majd ha avatás lesz, úgyis megyünk.

Két adat a számok szerelmeseinek: a mostani három és fél kilométeres szakaszba 50 ezer tonna aszfaltot építettek be és 640 KRESZ-táblát (!) helyeztek ki.

A polgármester talicskája

Az avató egy meglehetően szokatlan, de kétségkívül fotogén aktussal zárul. Ipkovich György körülbelül tíz méteren talicskában tolja Török Tibort, a Vas Népe munkatársát.



Az akció oka, hogy a polgármester egy korábbi vita hevében megígérte a szkeptikus újságírónak, hogy az első szakaszon majd talicskán fogja tolni. És tolja is.

Mi is épült?

Az avató után bepattanok az autóba, hogy pontosan kinyomozzam, hogy mi is épült. Nos, a helyzet a következő:

 Átadták a 86-os első 2x2 sávos szakaszát


Ha Szombathely felől érkezünk, az új 86-osra Nemesbőd után terelik a forgalmat. A 2 x 2 sáv nagyjából a 88-as (sárvári) út kereszteződéséig tart, onnan 2 x 1 sáv megy még tovább, vissza a régi nyomvonalig. Ez majd csak a szelestei elkerülővel lesz befejezve.

Aki Sárvár felől érkezik, az egy tényleg impozáns csomópontba ütközik. Szombathely irányában működik frankón a dolog, viszont Csorna felé még nem. Ahhoz egyelőre továbbra is a régi útra kell kimennie.

.