Az AIDS-nél és az ebolánál is veszélyesebb a motorozás

2015.02.26. 13:59

Afrikában és Ázsiában növekedett meg legdrasztikusabban a motorosok száma.

Napjainkban már nem az AIDS, az ebola vagy a malária jelenti a legsúlyosabb egészségügyi kockázatot fejlődő országokban, hanem a motorbalesetek – írja a Foreign Policy.

A lap arról számolt be, hogy drasztikusan megnövekedett Ázsiában és Afrika bizonyos részein a motort használók száma. Veszélyes közlekedési módszereikkel (pl.: nem állnak meg a stop táblánál, rendszeresen felbukkannak a járdán és az egyirányú utcákban is, esőben beállnak a híd vagy aluljáró alá megbénítva ezzel a közlekedést) nem csak saját maguk, de a gyalogosok épségét is kockáztatják.

A kicsi és olcsó motorok elsősorban Délkelet-Ázsiát és a fejlődő országok városait lepték el. Tulajdonosaik számára (akik sokszor a szegénységi küszöb alatt élnek) ugyanis a reményt jelentik, hiszen a motorral messzebb is elmehetnek dolgozni. Bár ezeket a motorokat úgy tervezték, hogy csak egy fő utazhasson rajtuk, a legtöbben családi közlekedési eszköznek tekintik a motorokat és akár öt főt is szállítanak, bukósisak nélkül.

A motorosoknak sokszor jogosítványuk sincs, ráadásul a rendőrökre jellemző korrupció sem egyedi jelenség Délkelet-Ázsiában. A kambodzsai sofőrök negyedének van csupán jogosítványa és egy friss kutatás szerint a motorosok 70 százaléka nem tudja, mit jelent a stop tábla. Emiatt Kambodzsának és a többi fejlődő országnak egy újfajta egészségügyi krízissel kell szembenéznie: egyre többen halnak meg közlekedési balesetben.

További statisztikai adatok szerint a gazdagabb országokban, mint például az Egyesült Államokban, a motorok általában az utakon közlekedő járművek 3-5 százalékát teszik ki és a halálos balesetek áldozata 10-12 százaléka motoros. Ezzel ellentétben azokban az ázsiai országokban, ahol nemrég növekedett meg jelentősen a motorok száma, a halálos országúti balesetek egy harmadában két- vagy háromkerekű járművet vezetett az áldozat.

A közlekedési balesetek aránya Délkelet-Ázsiában a legmagasabb, Kambodzsában a halálos balesetek 67 százaléka motoros ütközés, míg Thaiföldön és Laoszban 74 százalék. Mivel a közlekedési eszközök száma minden ötödik évben megduplázódik, a halálesetek száma várhatóan rohamosan növekedni fog.

.