Hirdetés

130 évvel ezelőtt adták át az első villamost Budapesten
Az utasok a kerekek alá esés elhárítására felszerelt deszkákon állva, a kívülre felszerelt kapaszkodókba csimpaszkodva utaznak a villamoson az első világháború végén (MTI-fotó: Reprodukció)

130 évvel ezelőtt adták át az első villamost Budapesten

2017.11.28. 18:44

A budapesti nagykörúti próba-villamos két hónap alatt készült el, és 1887. november 28-án adták át.

Hirdetés

A Nyugati pályaudvar és a Király utca közötti vonalon indult el hazánkban az első villamos.

Az első villamos a Nyugati Pályaudvar előtt Budapesten azt követően, hogy 1887. november 28-án elindult a Király utca és a Nyugati közötti egy kilométeres szakaszon a villamos közlekedés (MTI-fotó: Reprodukció)

130 évvel ezelőtt, Európában elsőként indult el belvárosi villamosközlekedés Budapesten. Az egy kilométer hosszú vonal a Nyugati pályaudvar és a Király utca között épült meg 1887 novemberében.

A Siemens 1887-ben lépett a magyar piacra

A Werner von Siemens nevével fémjelzett konszern 1887-ben jelent meg Magyarországon, amikor megalakult a Siemens és Halske Berlin-Budapest vegyes vállalat.

Ez a cég építette meg a Nagykörúton az első villamos vonalat, majd 1896-ban a nevezetes millenniumi földalattit.

Két hónap alatt készült el a próba-villamos

A budapesti villamos létrejöttét Balázs Mór tervezete tette lehetővé: a nagykörúti próba-villamos két hónap alatt készült el, és 1887. november 28-án adták át. Ezt követően megkezdődött a villamoshálózat kiépítése, a 19. század végén pedig újabb társaságok jöttek létre.

A fejlődés következtében a lóvasút háttérbe szorult: a BKVT utolsó lóvasúti vonalszakaszát 1898-ban villamosította, ettől kezdve lóvasút már csak a Margit-szigeten járt, egészen 1928-ig.