Hirdetés

Így kerülheti el, hogy átverjék, ha tűzifát vesz

2020.01.15

Rengeteg a visszaélés országszerte, mutatjuk, mire érdemes figyelni.

Hirdetés

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) saját próbavásárlásai, valamint a vásárlóktól kapott jelzések alapján folyamatosan gyűjti és elemzi a tűzifavásárlások kapcsán észlelt jogszerűtlenségeket, és megpróbál hatékony lépéseket tenni azok megelőzése érdekében. Ennek szellemében állítottak össze a hivatal EUTR szakemberei egy kérdésgyűjteményt, amelynek segítségével a vásárlók, elejét vehetik az őket sújtó visszaéléseknek.

A hatóság tapasztalatai szerint a vásárlók elsősorban a helyi újságok hirdetési rovataiból, illetve az internetes fórumokról gyűjtenek – első olvasásra rendkívül előnyösnek tűnő – ajánlatokat. Ezekben jellemzően rendkívül olcsón, nagyon jó minőségű, száraz, akciós tűzifát kínálnak eladásra. Sajnos az eladók megbízhatóságának vizsgálatára már jóval kisebb hangsúlyt fektetnek a leendő vásárlók. A telefonos megrendelést általában egy kedves női hang nyugtázza, ami még inkább megnyugtatja a vevőt, hogy kedvező alkut köt.

Amikor azonban megérkezik a kisteherautó, és leborítják a fát, többnyire kiderül, hogy az kevesebb is, vizesebb is, vagy akár nem is olyan fafajú, mint amit rendeltünk. A fuvarosok azzal védekeznek, hogy nekik ezt adták, szóljanak az eladónak, biztosan orvosolják a problémát. Az autó elhajt, jobb esetben a hirdető talán egyszer-kétszer még felveszi a telefont, ígérget, magyarázkodik, egy idő után pedig elérhetetlenné válik. Rosszabb esetben a helyszíni reklamációknál már a fuvarosok is fenyegetően lépnek fel, így elveszik a vásárló kedvét a határozottabb érdekérvényesítéstől.

Sajnos országszerte sok olyan visszaélés történik, amikor az eladók az emberek jóhiszeműségére alapozva csalják ki a tüzelőre félretett pénzt, csalódottságot, szomorúságot, bosszúságot és hideget hagyva maguk mögött.

A Nébih ellenőrei nem lehetnek mindenhol jelen, ráadásul az átvert vásárlók nagyon sok esetben félnek is konkrét információkat adni a hatóságoknak, tartva a későbbi megtorlásoktól. A leghatékonyabb eszköz mindezek megelőzésére a körültekintő vásárlás, az óvatosság és a fokozott tájékozódás a megrendelés előtt.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány fontos információt, amiről felismerhetik a tisztességes erdőgazdálkodót vagy kereskedőt:

  • Ha egy szabálykövető kereskedő hirdetést ad fel, abban a hatósági azonosítószámot (ez lehet az erdőgazdálkodói kód vagy az ún. EUTR technikai azonosítószám) is feltünteti. A hatósági nyilvántartásokban ez alapján válik azonosíthatóvá.
  • Amikor az eladó kiszállítja a tűzifát, minden esetben át kell adnia a vásárló részére egy FA-AA betűkóddal és hétjegyű egyedi sorszámmal ellátott (pl. FA-AA 3324532), szállítójegyet, amin az adott tűzifa-vásárlás és -kiszállítás összes lényeges adata szerepel. Ezek közül a legfontosabbak: az eladó, a szállító és a vevő adatai, így neve, címe, a teherautó rendszáma, a tűzifa fafaja, mennyisége, a szállítás időpontja, melyet év, hónap, nap, óra és perc pontossággal kell feltüntetni, valamint annak megnevezése, hogy honnan származik a fa.
  • Többféle szállítójegy van forgalomban, közülük a leggyakoribb típusú szállítójegyet és rajta az előbb felsorolt adatok helyét mutatjuk be az alábbi képen.
  •  

  • Fontos tudni, hogy a szállítólevél, nyugta, számla, átvételi elismervény vagy más megnevezésű dokumentumok nem helyettesítik a szállítójegyet!
  • A jogkövető kereskedő a lerakodás előtt lehetőséget biztosít a vevő részére, hogy meggyőződjön róla, valóban a megrendelt mennyiséget kapja-e meg.
  • Ha mázsára történt a megrendelés, akkor a mérés adatait is feltünteti a szállítójegyen (a méréshez használt, hitelesített mérleg hitelesítési jelének feltüntetésével), vagy úgynevezett mérlegjegyet ad. Ha köbméterre vagy kalodában történt a megrendelés, akkor kérésre megengedi, hogy a vevő maga is megmérje a lerakodás előtt a teherautón lévő fát.
  • Lerakodás után érdemes meggyőződni arról, hogy a teherautó platóján, a lerakott tűzifa alatt nem volt-e valami előre nem látott nagyobb tárgy (traktorgumi, raklap, ládák stb.), amelyet beleszámítottak a tűzifa térfogatába. Tisztességes kereskedőnél ilyen nem fordulhat elő.

Nézzük, ezek alapján mit tehetünk, hogy már a megrendeléskor minél nagyobb arányban ki tudjuk szűrni a csalókat!

Vásárlóként már a megrendeléskor tudatosítsa a hirdetőkben, hogy Önnel nem lesz könnyű dolguk, ha meg akarják téveszteni, mert tudja, milyen adatokat kell rögzíteni és probléma esetén továbbítani a Nébih felé! Ha a lentebb javasolt kérdéseket felteszi, és rögzíti az arra adott válaszokat, a csalók többsége remélhetőleg megfutamodik.

Amennyiben Ön nem használ számítógépet, kérje meg ehhez értő rokonait vagy ismerőseit, szomszédjait, hogy segítsenek Önnek a rendelésnél!

Amikor felhívja a hirdetőt, jelezze neki, hogy a megtévesztések elkerülése érdekében elsőként néhány kérdést szeretne feltenni, hogy tisztázza, kinek a hirdetését olvasta! Jelezze azt is, hogy a kapott válaszokat rögzíti!

A javasolt kérdések:

Bejelentkezett Ön a Nébih hatósági nyilvántartásába tűzifa-kereskedőként vagy erdőgazdálkodóként? Ha igen, milyen azonosító számot kapott, és ennek megfelelően, mi az erdőgazdálkodói kódja vagy EUTR technikai azonosítószáma?

Írja fel a számot az alábbiak valamelyikéhez!

Erdőgazdálkodói kód

EUTR technikai azonosítószám

Nem bánja, ha megrendelés előtt ellenőrzöm a megadott azonosítót a Nébih honlapján?

A hirdetésben szereplő vagy a telefonon megadott EUTR technikai azonosítószám valódisága ellenőrizhető a Nébih honlapján (http://portal.nebih.gov.hu/felir-kereso). (Az erdőgazdálkodói kód ellenőrzésére egyelőre nincs lehetőség.)

Ha esetlegesen reklamációm lenne a tűzifával kapcsolatban, kit keressek, milyen címen, telefonszámon?

A tűzifa-szállítmány mellé ugye hoznak szállítójegyet, amin rajta van az Önök neve és címe, a tűzifa fafaja, mennyisége, az autó rendszáma, amivel hozzák a fát, a sofőr neve és címe, továbbá az a hely, ahonnan a fát hozzák?

Kérem, hogy amikor elindulnak hozzám a fával, telefonon hívjanak fel és adják meg a teherautó rendszámát, mert csak az azzal érkező szállítmányt fogadom!

Ha ezekre a kérdésekre nem hajlandóak válaszolni, esetleg nemleges választ adnak, akkor attól a kereskedőtől kockázatos tűzifát vásárolni.

Ha úgy érzi, hogy megtévesztés áldozata lett, és az eladó az Ön kifogásaira nem adott megfelelő magyarázatot, nem biztosította a kért bizonylatokat, illetve az eladó az egyeztetéstől elzárkózik, őrizze meg az eladótól kapott minden bizonylatot, jegyezze fel a vásárlással kapcsolatos összes információt és ÍRJA MEG panaszát a Nébih-nek (eutr@nebih.gov.hu)!