Az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést Horvátországban.
Horvátország legkorábban 2024 végén áll át az elektronikus autópálya-díjfizetési rendszerre - közölte a horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális minisztérium, miután kedden közvitára bocsátotta a tervezetet.
Az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést, és kötelezővé teszi az elektronikus készülékek, úgynevezett fedélzeti egységek használatát a gépjárművekben, amely így lehetővé teszi a forgalom szabad áramlását anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetés miatt - olvasható a közleményben.
Hozzátették: Horvátország 2024. március 25-ig köteles a járművekre egyes közúti infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló nemzeti szabályozását összhangba hozni az uniós irányelvekkel.
A zágrábi kormány ezt beépítette a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervbe, amely az elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer projektjének finanszírozását is előirányozta 500 millió euró (198,5 milliárd forint) értékben - hangsúlyozták.
Oleg Butkovic miniszter a Vecernji List című horvát napilapnak korábban elmondta, hogy teljesen megszűnik a fizetőkapus rendszer, helyette az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre, illetve a mikrohullámú adattovábbításra (DSRC) állnak át.
Így nem lesznek sorompók, torlódások az autópályán és sokkal gyorsabb lesz a forgalom - fogalmazott.
Rámutatott: míg a fizetőkapus rendszer 200 jármű útdíjszedési kapacitásával rendelkezik egy óra alatt, addig az új rendszer akár 3000 jármű áthaladását is lehetővé teszi ugyanazon idő alatt.
A DSCR nagyon hatékony az autópályákon, ahol a fel- és lehajtást egyszerű fémvázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik, a gépjárművek megállása nélkül, 130 kilométeres sebesség mellett. A DSRC hasonlít a jelenleg használatos elektronikus ENC-készülékre - ez egy előre feltöltött készülék a horvát útdíj-kapuk használatához a sorban állás elkerülése érdekében.
A készüléket fel kell majd tölteni a megfelelő összeggel, amelyet lehajtáskor azonnal levesz a díjgyűjtő vállalat. A rendszámtábla felismerő rendszert a külföldi autók miatt fontos bevezetni. Az ALPR-hez egy applikációt kell majd letölteni, amit a bankkártyához kötnek: az autópálya-díj összegével a hitelkártyát terhelik majd meg - írta az újság, hozzátéve, hogy hasonló rendszer Portugáliában és Hollandiában működik.