Egy szelfiző látogató megrongált egy festményt a firenzei Uffizi-képtárban. Az igazgató szerint véget kell vetni a kulturális örökséggel nem összeegyeztethető viselkedésnek.
Fotózkodás közben megrongált egy festményt egy látogató a firenzei Uffizi-képtárban. Az eset után az igazgatóság úgy döntött: szigorúbb szabályozást vezetnek be a múzeumi fotózásra vonatkozóan.
Simone Verde, aki 2024 januárjától vezeti a világhírű intézményt, egyértelműen fogalmazott:
„Elég volt! A múzeumokba kizárólag a közösségi oldalaik megtöltése miatt járó látogatók problémát jelentenek.”
A vezető szerint véget kell vetni a múzeumi térhez és a műalkotásokhoz nem illő viselkedésformáknak.
Az Uffiziben jelenleg nem tiltott a saját célra készülő fényképezés. Ennek következtében a legismertebb festmények előtt tömegek gyűlnek össze, gyakran akadályozva más látogatókat.
A Corriere della Sera beszámolója szerint Sandro Botticelli híres műve, a Vénusz születése sokszor szinte megközelíthetetlen a turisták fényképezkedése miatt.
A mostani eset során egy 40 éves olasz férfi egy ideiglenes kiállításon megpróbálta utánozni egy portrén látható pózt, miközben szelfit készített. Azonban megbotlott, valószínűleg a képet tartó pódium szegélyében, és nekiesett a festménynek.
A sérült mű Anton Domenico Gabbiani alkotása, amely Ferdinando de’ Medici nagyherceget ábrázolja. A festményt restaurálni kell, az érintett kiállítást pedig ideiglenesen – július 2-ig – lezárták. A férfi ellen feljelentést tettek.
A képtár vezetése olyan szabályozáson dolgozik, amely korlátozná a mobiltelefonos fotózást, különösen a híres műtárgyak közelében. A cél az, hogy megvédjék a képtár értékeit, és nyugodtabb légkört biztosítsanak a valódi műélvezethez.
A képtár korábbi igazgatója még épp az ellenkező irányba mozdult el: 2020-ban influenszereket hívott meg az Uffizibe, hogy a fiatalok körében is népszerűsítse a múzeumot. A legismertebb közülük Chiara Ferragni volt – ő viszont fizetett az együttműködésért, és a fotókat zárás után, felügyelet mellett készítette.
Az Uffizi-képtár tavaly 5,2 millió látogatót fogadott, ezzel Olaszország harmadik leglátogatottabb kulturális helyszíne lett a Colosseum és Pompeji után. A vezetés most úgy döntött: a tömegek helyett a műalkotások védelme kerül előtérbe.