Hollandia tesztidőszakot indít a kerékpáros sebességkorlátozás bevezetésére. A cél a balesetek számának csökkentése és a túlzsúfolt kerékpárutak tehermentesítése.
2026 elején kísérleti programot indítanak Hollandia több városában, amelynek keretében az önkormányzatok sebességkorlátozást vezethetnek be a kerékpárosokra. Az intézkedés célja a közlekedési szabályok finomhangolása, különös tekintettel a növekvő számú balesetekre és a zsúfolt kerékpárutakra.
A holland kormány jóváhagyásával induló tesztprogram lehetőséget biztosít az önkormányzatok számára, hogy:
kötelező vagy ajánlott sebességhatárokat vezessenek be kerékpárosok számára,
figyelemmel kísérjék a közlekedés biztonságára és folyamatosságára gyakorolt hatásokat.
A program célja nem csupán a kerékpárforgalom szabályozása, hanem a szabályozási rendszer egészének modernizálása.
A teszt részeként azt is vizsgálják, hogy a nagy sebességű elektromos teherkerékpárok leválasztása a kerékpárutakról, és közútra terelése javítaná-e a közlekedésbiztonságot. Ezek a járművek egyre gyakrabban használatosak áruszállításra városi környezetben, és sok esetben veszélyt jelenthetnek a hagyományos biciklisekre.
Robert Tieman, a holland ügyvivő közlekedési miniszter szerint:
„A sebességkülönbség és a kerékpárutak zsúfoltsága a kerékpáros balesetek leggyakoribb oka. A sebességhatárok bevezetése segíthet ezen problémák csökkentésében.”
A tesztidőszak során gyűjtött tapasztalatok alapján a holland kormány a közlekedési szabályozás szélesebb körű módosítását is megvizsgálja majd.
A holland statisztikai hivatal adatai szerint, ha nem történik változás, 2040-re jelentősen nőhet a kerékpárosokat érintő balesetek száma. A jelenlegi adatok is figyelemre méltók:
A halálos közlekedési balesetek 39 százalékában kerékpáros az áldozat vagy a felelős.
A súlyos sérüléssel járó balesetek 70 százaléka is bicikliseket érint.
Ez is alátámasztja a szabályozás felülvizsgálatának sürgető szükségességét.