Kerékpáros sebességkorlátozás jön Hollandiában – Tesztidőszak indul a balesetek csökkentésére

MTI/alon

2025.07.12. 08:57

Hollandia tesztidőszakot indít a kerékpáros sebességkorlátozás bevezetésére. A cél a balesetek számának csökkentése és a túlzsúfolt kerékpárutak tehermentesítése.

Tesztidőszak indul Hollandiában a kerékpáros sebességkorlátozás bevezetésére

2026 elején kísérleti programot indítanak Hollandia több városában, amelynek keretében az önkormányzatok sebességkorlátozást vezethetnek be a kerékpárosokra. Az intézkedés célja a közlekedési szabályok finomhangolása, különös tekintettel a növekvő számú balesetekre és a zsúfolt kerékpárutakra.


Kötelező vagy ajánlott korlátozás – helyi döntés alapján

A holland kormány jóváhagyásával induló tesztprogram lehetőséget biztosít az önkormányzatok számára, hogy:

  • kötelező vagy ajánlott sebességhatárokat vezessenek be kerékpárosok számára,

  • figyelemmel kísérjék a közlekedés biztonságára és folyamatosságára gyakorolt hatásokat.

A program célja nem csupán a kerékpárforgalom szabályozása, hanem a szabályozási rendszer egészének modernizálása.

Elektromos teherkerékpárok a közútra kerülhetnek

A teszt részeként azt is vizsgálják, hogy a nagy sebességű elektromos teherkerékpárok leválasztása a kerékpárutakról, és közútra terelése javítaná-e a közlekedésbiztonságot. Ezek a járművek egyre gyakrabban használatosak áruszállításra városi környezetben, és sok esetben veszélyt jelenthetnek a hagyományos biciklisekre.

A balesetek fő oka a sebességkülönbség

Robert Tieman, a holland ügyvivő közlekedési miniszter szerint:

„A sebességkülönbség és a kerékpárutak zsúfoltsága a kerékpáros balesetek leggyakoribb oka. A sebességhatárok bevezetése segíthet ezen problémák csökkentésében.”

A tesztidőszak során gyűjtött tapasztalatok alapján a holland kormány a közlekedési szabályozás szélesebb körű módosítását is megvizsgálja majd.


Kerékpáros balesetek: növekvő veszély

A holland statisztikai hivatal adatai szerint, ha nem történik változás, 2040-re jelentősen nőhet a kerékpárosokat érintő balesetek száma. A jelenlegi adatok is figyelemre méltók:

  • A halálos közlekedési balesetek 39 százalékában kerékpáros az áldozat vagy a felelős.

  • A súlyos sérüléssel járó balesetek 70 százaléka is bicikliseket érint.

Ez is alátámasztja a szabályozás felülvizsgálatának sürgető szükségességét.

.