Átadták a forgalomnak Sopronban a Kőszegi úti közúti aluljárót (fotókkal)

2012.09.27. 14:05

Külön szintű közút-vasúti kereszteződés épült 2,2 milliárd forintért a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal rekonstrukciója keretében.

Sopron GYSEV aluljáró


Átadták a forgalomnak csütörtökön  Sopronban azt a külön szintű közúti-vasúti kereszteződést, amely a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítési munkálatainak keretében a város egyik legforgalmasabb csomópontjának közlekedési problémáira hozott megoldást. A Kőszegi úton elkészült aluljáró megszünteti a város kettéosztottságát, csökkenti a menetidőt és biztonságosabbá teszi a közúti közlekedést – közölte lapunkkal Rázó László, a GYSEV Zrt. sajtószóvivője.

Az Európai Unió által támogatott, az Új Széchenyi Terv keretében megvalósuló vasútfejlesztés keretében nemcsak a vasúti pálya épült át 110 kilométeren, teljes hosszban, de több helyen megújultak a vasúti-közúti átjárók is. A Sopronban most elkészült Kőszegi úti aluljáró példa rá, hogy a vasútfejlesztés nemcsak a vonatozókat érinti, hanem képes magával hozni az érintett települések fejlődését is, mivel a soproniak régi gondját orvosolja, teljesen megújítva a város közúti közlekedését. Korábban ugyanis nem volt ritkaság, hogy a sorompók itt naponta 7-8 óra hosszat zárva tartottak. Ez nemcsak bosszúságot és időveszteséget okozott a közlekedőknek, de a járó motorú járművek jelentős mértékben szennyezték a város levegőjét.

Sopron GYSEV aluljáró


Ennek mostantól vége: a közúti közlekedés a vonatforgalomtól függetlenül akadálytalanul, biztonságosan haladhat minden irányba. Csökken a Frankenburg út–Csengery utca–Győri út irány forgalmi terhelése. Az aluljáró révén megszűnik a város „kettéosztottsága” is, mivel közvetlenebbé válik a kapcsolat a Lővérek és a soproni belváros között.

Sopron GYSEV aluljáró


A tervezők nemcsak a gépkocsiforgalomra gondoltak. A vágányok alatt átvezető nyitott aluljáró részeként kerékpárút is épült, illeszkedve a soproniak olcsó és környezetbarát közlekedés iránti igényeihez: a kerékpáros és gyalogos forgalom a főpályától független, külön műtárgyakon halad át. Az építés végeztével fellélegezhetnek az egyébként nagy türelmet tanúsító soproniak; bár a kivitelező SMK–Sopron 2010 Konzorcium igyekezett a lehető legkevésbé zavarni a város életét a kivitelezés 500 napos időtartama alatt, néhány műszaki feladat csak részleges vagy teljes útzárral volt megoldható.

Sopron GYSEV aluljáró

A GYSEV vasútfejlesztési projekt 49,8 milliárd forintos költségkeretéből – amelynek túlnyomó részét, 41,3 milliárd forintot az Európai Unió Kohéziós Alapja finanszíroz – mintegy 2 milliárd 178 millió forintba került a soproni aluljáró kivitelezése. A pénzből közel 630 méternyi főpálya, és összesen több mint fél kilométernyi gyalogos és kerékpárút készült. A munkák során a kivitelezők közel 70 ezer köbméter földet mozgattak meg, beépítettek majd’ 5000 köbméternyi szerkezeti betont és 325 tonna betonacélt, és közel két és félezer köbméter aszfalttal burkolták az útpályát.

.