Auszriában ezért nincs kátyú, nálunk meg ezért van

2013.02.06. 17:04

Hazánkban mindenhol  5-7 évente ki kellene cserélni a teljes burkolatot - mondja a szakember.



A kátyúzás hátteréről, technológiájáról és nehézségeiről Puskás Bélát , a Duna Aszfalt Kft. területi igazgatóját kérdezte a Cívishir.hu, az Alon debreceni partnere.

Cívishír: – Nyugtasson meg bennünket, hogy nem szándékosan nem tömik be a kátyúkat.

Puskás Béla: – Természetesen semmi szándékosság sincs benne. A kátyúk képződése az időjárás változatosságának (olvadás-fagyás) köszönhetően gyorsabb ütemben történik, mint ahogy azt orvosolni lehetne, és akkor még nem beszéltünk a nagy kiterjedésű úthálózaton történt szétszórtságról, ami a munkaszervezést nehezíti.

Cívishír: – Mint autós hogyan ítéli meg a debreceni utak állapotát?
Puskás Béla: – Megértem a hétköznapi emberek bosszúságát, de ez egy szezonális probléma, amit rövid idő alatt keletkezik, de megszüntethető.

Kátyú


Cívishír: – És mint szakember?

Puskás Béla: – Azon vagyunk, hogy a lehetőségekhez mérten a leghamarabb megjavítsuk a kialakult úthibákat.

Cívishír: – Bár Debrecenben folyamatos a kátyúzás, minden évben szembetűnő a tél végének közeledtével, hogy hatalmas lyukak tátonganak az aszfalton. Milyen időjárási és egyéb okok állnak a háttérben?

Puskás Béla: – A kátyú probléma sok városban ugyanígy felmerül; Debrecen sem különbözik. Mint korábban említettem, az időjárás a fő problémaforrás. A naponta, de az esetenként akár egy napon belül is nagy mértékben változó hőmérséklet, illetve az ebből adódó csapadék a burkolat repedéseibe bejutva, majd megfagyva, szétfeszíti a burkolatot. A meglazult részt a forgalom pillanatok alatt kijárja.

Cívishír: – Téli időszakban mi az oka az ideiglenes kátyúzásnak, és az átlagember mit tudhat a technológiáról?

Puskás Béla: – Az ideiglenes kátyúzás (mint a nevében is szerepel) nem végleges megoldás. A téli időszakban az aszfaltkeverő telepek működése szünetel a különböző gazdaságossági, technológiai és nemzetgazdasági okok miatt –  gondolok itt a lakossági földgázellátás folyamatos biztosítására. Ezért a kivitelezők nem rendelkeznek meleg aszfalttal; ezt az időszakot áthidalva találták ki a hideg, eltartható aszfaltot, amivel a téli időszakban megjelenő kátyúkat, úthibákat ideiglenesen javítjuk. Az igazi végleges megoldás a melegaszfaltos javítás, ami a téli időszak után a keverőtelepek beüzemelését követően azonnal elkezdődik.

Cívishír: – A kívülálló tulajdonképpen a kátyúzás során csak lyukak tömködését látja. Nincs olyan eljárás/technológia, aminek segítségével eredendően is erősebb és ellenállóbb aszfaltréteg kerülhetne az útra?

Puskás Béla: – A kátyúzást megrendelő alapján végzi a kivitelező, így csak a megrendelt kátyúk kijavítását végezhetjük el. A megrendelések folyamatosan érkeznek a városi utak fenntartóitól. Sajnos vannak olyan esetek is, hogy a munka esőben történik, ami a technológiával ellentétes, de az óriási kátyúk rendkívűl balesetveszélyesek, így a város kifejezett kérésére a munkát ilyen esetekben is elvégezzük. A legjobb technológia a teljes burkolati réteg megújítását jelentené, mint ahogy ez történik a nyugati országokban útjain 5-7 évente. Ezzel homogén és teherbíró felületet kapnának útjaink, ami a megnövekedett forgalom és teherbírás igényét is kielégíthetné. Sajnos erre sem Debrecenben, sem az ország többi részén nem áll rendelkezésre anyagi fedezet. Útjaink burkolati rétegei elöregedettek, már régen túl vannak a tervezett életkorukon, nem is említve az építés idejében tervezetthez képest megnövekedett forgalmat és a terhelés nagyságát.


Az írás a Regon.hu együttműködés keretében készült.

.