Úgy tudja, autójának alacsony a károsanyag-kibocsátása?

2015.09.23. 13:49

A Volkswagen-botrány alapján nem biztos.

"Ezer sebből vérzik" az a modell, amely az autók fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérését meghatározza, így a Volkswagen-botrány hozzájárulhat az előírások felülvizsgálatához és racionálisabbá válásához, ezek összhangba kerülhetnek a vevői igényekkel - mondta Gablini Gábor, a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke az MTI-nek.

Az autók fogyasztását - előírásszerűen - egy sík, zárt pályán körözve mérik úgy, hogy minden fogyasztót - például a világítást és a légkondicionálót - kikapcsolnak. A sebességre egy algoritmus van, így dokumentálják azt az alacsony fogyasztást, amely köszönő viszonyban sincs a városi és az autópályán mért fogyasztással - jegyezte meg.

A károsanyag-kibocsátást pedig egy mérési ciklus alapján kell elvégezni. Amikor a motor elektronikája érzékeli a mérési paramétereket, akkor úgy állítja be a motort, hogy a lehető legkevesebb károsanyagot bocsássa ki. Miután a mérőműszereket erre a ciklusra állítják be - azokat átállítani nem lehet - a szervizek nem tudják felismerni az esetleges manipulációt - mondta.

Mint ismeretes, a Volkswagen olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait a 2009 és 2014 között gyártott dízel Volkswagen Jetták, bogarak és Golfok, a 2014-es és 2015-ös Volkswagen Passatok, valamint a 2009 és 2015 között gyártott Audi A3-asok sértik meg. Ezek a típusok a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogénoxidokat, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.

Azt hiszi, alacsony a kocsija károsanyag-kibocsátása?

VW Passat

Az ügyben Kalifornia állam is vizsgálatot indított. A Volkswagen közölte, hogy együttműködik a vizsgálatokkal, de részletes kommentárba nem bocsátkozott.

Az EPA szerint az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak, a tulajdonosoknak nem kell azonnali lépéseket tenniük, ám az ügynökség meg fogja követelni a Volkswagentől, hogy térítésmentesen hajtsa végre a szükséges javításokat. Ez tömeges visszahívást vetít előre.

AZ EPA szerint a Volkswagenekben és az Audikban egy "kifinomult" algoritmus észleli, ha az autók kibocsátás-teljesítményét tesztelik, és ilyenkor kibocsátást csökkentő módba kapcsol. A szoftver ügyét elsőként a Nyugat-virginiai Egyetem és a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa vetette fel.

A VW manipulációja az Egyesült Államok követelményeinek eleget tevő motoroknál jelentkezett, a szakember szerint nem véletlenül. Ha minden körülmény között teljesíti a motor az alacsony károsanyag-kibocsátási normát, lecsökken a teljesítménye, így gázadásra "nem fog ugrani", márpedig a vevők ezt szeretnék. A két követelmény - a környezetvédelmi és a vevői - csak úgy érhető el együttesen, ha a méréskor megfelelő a kibocsátás, de a használat során már növekszik a motor teljesítménye. Ez nem csak a VW, hanem az egész iparág problémája - tette hozzá a MASZSZ elnöke.

Azt hiszi, alacsony a kocsija károsanyag-kibocsátása?

Audi A3

 A felismerés részben már megtörtént: az EU-ban tavaly döntés született arról, hogy az autók fogyasztásának mérése közelebb kerüljön a valós körülményekhez - mondta Gablini Gábor.

Miután a manipuláció a motor vezérlő elektronikájának a programozásával érhető el, egy néhány percig tartó átprogramozással meg is szüntethető - mondta az MTI-nek egy magát megnevezni nem kívánó szakértő, aki hozzátette: elvileg bármelyik gyártó képes a motort vezérlő elektronikát úgy programozni, ahogyan azt a VW tette.

A Hvg.hu azt írja, hogy a közhangulat most abba az irányba fordult, hogy ha a Volkswagen csal, akkor alighanem a többiek is. Az ügyben világszerte szinte minden közvetett érintett megszólalt már, és mindenki átfogó vizsgálatot sürget. az EU is meghirdette, hogy az új modellekre egy új tesztet vezet be, amely valós fogyasztási és emissziós értékeket fog garantálni. Az üggyel az amerikai kongresszus különbizottsága is foglakozik, de már európai politikusok is követelték, hogy nézzék meg, kerültek-e ilyen autók az európai piacra. A francia pénzügyminiszter kezdeményezte, hogy a francia autógyártókat is vizsgálják ki, ők is betartják-e a környezetvédelmi előírásokat. Dél-Koreában is vizsgálat indult a kormány akaratára, hogy kiderüljön, ott is beépítettek-e olyan szoftvert, amelyet az amerikai VW-kbe és Audikba. A dél-koreaiak ötezer – VW Jettát, Golfot és Audi A3-ast – ellenőriznek. 

A Nemzeti Közlekedési Hatóság egyelőre nem tervez vizsgálatot az ügyben, a Hvg.hu-val annyit közölt, hogy a típusbizonyítvány német kiadója tud eljárást kezdeményezni, amelynek eredményeként lehet szó további intézkedések megtételéről az Európai Unióban, így Magyarországon is. Arról egyelőre azonban az NKH-nak sincs információja, hogy az európai modelleket érinti-e a kérdés.

.