Szerencse, hogy száz évvel ezelőtt még nem voltak divatban a gyalogos aluljárók.
Szerencse, hogy száz évvel ezelőtt még nem voltak divatban a gyalogos aluljárók.
Szerencse, hogy száz évvel ezelőtt még nem voltak divatban a gyalogos aluljárók, mert akkor biztos sokat építettek volna belőlük őseink, és most nem tudnánk hova dugdosni őket. Az egyetlen is elég kínos állapotban van, ráadásul eszünkbe jut egy amerikai elmélet.
Csak egy van
Adjunk hálát az égnek, hogy a múlt századfordulón – gépkocsik hiányában - még nem volt divatban a gyalogos aluljárók építése. Ha így lett volna, a nagy nekibuzdulásban Éhen Gyula és barátai égészen biztos, hogy telepítettek volna belőlük egy csokorra valót a városba.
Aztán a szocializmusban már megtört a városépítő lendület, hiába szaporodtak el az autók, Szombathelyen mindössze egyet sikerült tető alá hozniuk az elvtársaknak.
Az utóbbi húsz évben aztán már nem futotta ilyen nagyvárosi huncutságra, aminek most csak örülhetünk, ha megnézzük Borostyánkő Áruház elé (Thököly út, Hunyadi út, Szent Márton utca kereszteződésében épült) szerencsétlent.
Miközben a fotókat készítettünk, egy éppen ott dolgozó utcaseprő úgy saccolta, immár hét éve, hogy nincs a városnak pénze, energiája, kedve, hogy festéket vegyen, kis vakolatot kenjen a falakra, és egyáltalán: hogy kiganézza ezt a helyet, ha már egyszer naponta sok száz vagy tán ezer ember halad itt el. Köztük számos idegen, akik a piaci parkolókból ezen keresztül közelítik meg a belvárost, és szerzik első benyomásukat a megyeszékhelyről.
Egészen félelmetes élményt nyújt a hely a falfirkákkal, a málló falakkal, a kitépett telefonokkal, a bezárt újságossal, a betört üvegű és elhagyatott kávézóval.
Mellesleg nagyjából itt kezdődik a városmarketing, nem a drága szakértői tanulmányoknál.
Állatorvosi ló
Ahogy a két évvel ezelőtti országos hatalomváltás jelképei lehetnének az M86-os út Zanatnál félbemaradt betontorzói, úgy a helyi egyhelyben toporgás szimbóluma lehetne az aluljáró.
A korábbi ciklusban szinte nem volt olyan közgyűlés, amelyen a jobboldali képviselők ne követelték volna az Ipkovich-féle városvezetéstől, hogy tegyen valamit sürgősen az aluljáró ügyében.
Hogy mi volt az akkori válasz, arra már nem emlékszünk, de a közös eredmény szemmel látható.
A helyszín pikantériája, hogy az aluljáró 6-8 méter távolságra van (az amúgy szintén megfirkált) Fidesz-irodától, így a képviselőknek időről-időre át kell kelniük ezen a kis városi ékszeres dobozon.
A törött ablak elmélete
Az egészről eszünkbe jut az éppen 30 évvel ezelőtt keletkezett, James Q. Wilson és George L. Kelling nevéhez fűződő törött ablak elmélete (broken windows theory).
A két amerikai társadalomtudós azt figyelte meg és írta le, hogyha egy épületen törött ablak van, és nem javítják meg sürgősen, akkor azt később számos másik követi. A vandálok feljogosítva érzik magukat, hogy további pusztítást okozzanak, majd a betörők és házfoglalók is megjelennek a színen. Az ilyen környéken az utcákon egyre több lesz a szemét, elszaporodnak az autófeltörések.
Az elmélet roppant népszerű lett később, számos további kriminológiai és szociológiai kísérletet végeztek, ami alátámasztotta a megfigyelést.
Legfőbb tanulsága a társadalom számára mintaként szolgálható negatív jelenségeket minél korábban kezelik, annál nagyobb bajok előzhetők meg vele. Többek között ezért kell beüvegezni a betört ablakot vagy levakarni a graffitikat az aluljáró faláról.
No meg hogy ne legyen baromira ocsmány.