Ki a felelős a vadbalesetekért?

2014.08.10. 11:58

Közeledik a "szezon". Az ilyen baleseteknél az álagos kár közel félmillió forint.

Augusztusban és az őszi hónapokban az őzek és szarvasok mozgása miatt megnő a vadbalesetek száma. Sok helyen tábla figyelmeztet a veszélyre, az autósoknak érdemes óvatosan közlekedniük, mert egy ilyen eset súlyos sérüléseket okozhat, és az anyagi kár is jelentős lehet.

Emlékszünk?

Ahogy arról lapunk is beszámolt, tavaly októberben Zalaegerszeg közelében egy mentőautó elé ugrott egy szarvasbika. Az állat beszakította a szélvédőt, beszorult az autóba, és súlyos fejsérülést okozott a sofőrnek.

Ki a felelős a vadbalesetekért?

Az országban minden évben körülbelül kétezer hasonló balesetet okoznak a vadak.

Ha van tábla

Sok helyen tábla figyelmeztet a veszélyre, néhány helyen villanypásztort és vadvédelmi kerítést is kitettek, de a rendőrök szerint a legjobb az óvatosság.

Egyetlen egy tényező, amit tenni tudunk, hogy lassabban közlekedünk éjjel, erdővel tarkított területeken, és nagyon figyelünk, hogy oldalról vad ne lépjen elénk – hangsúlyozta Pummer Csaba, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság Forgalomellenőrző Alosztálya vezetője.
 
Ha mégis balesetet okoz a vad, és az úton volt figyelmeztető tábla, akkor az esetek többségében az autósé a felelősség, vagyis viseli a saját kárát, ami általában sok százezer, akár több millió forint is lehet. Ezen felül a vad értékét is kifizettethetik vele, ami hasonló tétel. Egy komoly trófeát viselő vad, például egy gímszarvas bika akár sok millió is lehet.

A vadásztársaság, ha kitette a figyelmeztető táblát az út mellett vadveszély miatt, levédte magát. Nagyjából ez tudják tenni. Helyenként vadkerítéseket húznak, az a plusz – magyarázta Németh H. Erzsébet, a CLB Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs tanácsadója.

Ha nincs tábla

Ha nincs tábla, akkor akár a vadásztársaság is felelhet az okozott kárért. Azt az Országos Magyar Vadászkamara főtitkára is elismerte, hogy nem egységes a gyakorlat, ezért - szerinte - az lenne a legjobb, ha az autósok és a vadgazdák is kötnének biztosítást. Európa több országában ez a gyakorlat.

Ha biztosítani akarom a nagy értékű vadat, amellyel gazdálkodom, nyilván megkötöm a biztosítást. Az autóvezető pedig a nagy értékű autóját csak félti, így az a pár ezer forint, amit évente ilyen célra a kgfb-n kívül megköt, neki is megéri – állapította meg Pechtol János főtitkár.

A Híradó által megkérdezett biztosítási szakértő szerint eleve kevés biztosítónál lehet kiegészítő vadkár-biztosítást kötni, és az autósok sem keresik ezt a lehetőséget.

Mit mond a biztosító?

    A K&H Biztosító szerint viszonylag ritkák a vadbalesetek, a kár viszont, különösen egy több 100 kilós állattal történő ütközés után, jelentős lehet.


    A közlemény idézi Kaszab Attilát, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettesét, aki elmondta: a biztosító társaság az elmúlt öt évben összesen 33 vadbalesetre több mint 15 millió forintot fizetett ki, egy vadbaleset kára átlagosan közel 460 ezer forint volt.


    Hozzátette: a vadbalesetek speciálisak a felelősség megállapítása miatt, főként tömeges kár keletkezése esetén nem mindig egyértelmű, hogy ki fizeti az okozott kárt. Mindenesetre a casco fedezetet nyújt erre.


    A biztosító közleményében felhívja az autósok figyelmét: az állatok megjelenésére utaló jelző tábla láttán lassabban haladjanak, hogy szükség esetén meg tudjanak állni.

 

.