Egyre többet vásárolunk az interneten, tartalmakat töltünk le mobilunkra vagy akár szállást foglalunk külföldön, de nem igazán tudjuk, ha ezekkel az ügyletekkel kapcsolatban bármilyen panasz támad, kit lehet felkeresni.
A bevásárlás egy webáruházban, rendelés egy online felületen egyszerűen és gyorsan elintézhető, ma már a mobilunkról is, és nemcsak Magyarországról, hanem akár a világ bármely országából.
Azonban tisztában kell lennünk azzal, hogy az online vásárlás nemcsak előnyökkel, hanem kockázattal is járhat, amelyeket mindig szem előtt kell tartanunk. A legfontosabb tudnivaló azonban az, hogy a fogyasztókat az online valóságban is védik a jogszabályi rendelkezések.
Egy amúgy magyar felülettel rendelkező honlap mögött egyáltalán nem biztos ugyanis, hogy magyar céget találunk
Interneten barangolva érdemes pár dolgot szem előtt tartani:
- Fogadjuk kellő távolságtartással és gyanakvással az azonnali meggazdagodás lehetőségével kecsegtető, indokolatlanul kedvező árat, „ingyenes ajándékot” ígérő ajánlatokat vagy fantasztikus nyeremény kiutalásáról értesítő tájékoztatásokat.
- Tudjuk meg először, hogy kivel van dolgunk. Keressünk rá a cégre, a személyre, a termékre vagy az ajánlatra az és ellenőrizzük a cég elérhetőségi és egyéb adatait, mielőtt pénzt küldünk a részére.
- Szánjunk elég időt az ajánlat végiggondolására. A csalók rendszerint nem szívesen adnak időt a gondolkodásra, és hajlamosak azzal siettetni a fogyasztót, hogyha nem hoz azonnal döntést, akkor elmulaszt egy kedvező, soha vissza nem térő lehetőséget. Ez soha sem igaz.
- Ha egy külföldi vállalkozás olyan terméket értékesít, vagy olyan szolgáltatást nyújt, amely nem felel meg az igényeinknek, kellő nyelvtudás, vagy jogi ismeret hiányában elég nehéz érvényesíteni reklamációnkat.
- Lényeges tudni azt is, hogy amennyiben az Európai Unió bármely tagállamából vásárolunk, az uniós jogharmonizáció eredményeképpen egységesen megillet minket az úgynevezett elállási jog.
- Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Ha interneten webáruházból rendelünk és a megérkezett termék mégsem tetszik 14 napon belül elállhatunk a vásárlástól, hiszen azt sem kézbe fogni, ki/felpróbálni, illetve üzembe helyezni nem tudtuk.
- Ha a 14 napos elállás letelt, akkor a kereskedő az egyébként hibátlan terméket nem köteles kicserélni, sem levásárlást biztosítani, sem a pénzt visszaadni.
- Külföldi rendelésnél számolnunk kell azzal is, hogy elállási jogunk gyakorlása vagy minőségi kifogásunk esetén a terméket ki kell küldenünk a külföldi eladó részére, amelynek nagy költsége lehet, és ezt nekünk kell megelőlegeznünk, illetve megfizetnünk. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy EU-n kívüli webáruházból történő vásárlásoknál a kedvező ár mellett bizonyos értékhatár felett már ÁFA-t és vámot is fizetnünk kell.
- Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a két éves szavatossági időszak biztosított rá, illetve jótállásos termék esetén, az egy év kötelező jótállás. Ehhez azonban fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, hogy a későbbiekben minőségi kifogásainkat eredményesen érvényhez juttathassuk.
- A tengerentúli rendelések esetében azonban, ha Amerikából vagy akár Kínából szeretnénk vásárolni, probléma esetén a hatóságok már nem mindig tudnak segíteni. Mindenképp biztonságosabb az Európai Unió tagállamaiban működő webáruházakból rendelni, mint kínai vagy amerikai webshopokból.
Az ilyen és hasonló, határon átnyúló panaszok megoldásában egyébként a már hazánkban is működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) az illetékes. A központ segít a panaszok rendezésében, tájékoztat, közvetít a cég és a vásárló között.