Nem mindig ér majd ki a mentő 15 percen belül

2016.01.23. 12:58

A mentőszolgálat új vezetője, Máté Gábor interjút adott a Népszabadságnak, amelyben beszélt egyebek mellett arról, hogy "paradigmaváltás" történik a mentőknél, "a 15 perces helyszínre érkezési időt mint elvárást el kell felejteni."

Az alábbiakben a vezető erre vonatkozó mondatait idézzük.

"A '15 perces standarddal' magunkat fojtogatjuk. Csak a tavalyi évben több mint egymillió feladatot láttunk el. Ha valakinek otthon maga alá fordult a bokája, ahhoz miért kéne 15 percen belül mentőt küldeni? Elég, ha felpolcolja, borogatja, és megyünk, amint tudunk. 

Az eszméletlen emberhez a mostani kapacitások mellett oda fogunk érni 15 percen belül, ha az autóink nem a bokasérülésekhez és a kullancscsípésekhez vannak éppen úton. Ha a beteg megérti, hogy mi, miért történik vele a rendszerben, együtt fog működni, mert csak így lehet biztos abban, hogy valódi veszélyhelyzetben odaér 15 percen belül a segítség. Viszont ha továbbra is csak azt hajtogatjuk, hogy a mentőnek be kell tartania a 15 perces szabályt, akkor lehetetlen helyzetbe hozzuk magunkat, mert ez az elvárás csak ésszerűtlen kapacitásnöveléssel lenne megoldható.

Nincs annyi autó, orvos, hogy ez megvalósuljon minden esetben.

Az egyik legnagyobb vizsgája lehet a szervezetnek, hogy sikerül-e megértetni a lakossággal ezt a paradigmaváltást.

Illusztráció. Fotó: mentok.hu


Erre már készülünk: a mentőt hívók kikérdezésénél új szempontok lesznek, és a mentésirányítónak például lesz lehetősége azt mondani: köszönjük szépen a hívást, de önhöz nem küldünk mentőt, mert nincs értelme. Másfajta segítségre van szüksége. Például, ha valakit megkarmolt a macska, vagy beszorul a liftbe, és ott fél, akkor meg kell majd értenie, hogy oda biztosan nem küldjük ki a rohamkocsit, és főleg nem 15 percen belül. 

Ha a nagymama leesett az ágyból és vissza kell rakni, akkor azt is meg kell csinálni valakinek, de korántsem biztos, hogy a mentőszolgálatnak.

Lehet, hogy a falugondnoknak, vagy a szociális segítőnek a dolga. Most nagyon sok olyan feladat van, ami nem igényelne mentőellátást, és az emberek mégis a mentőt hívják. Ennek két üzenete van, egyrészt az, hogy az állampolgárok egészségügyi ismeretei nem túl alaposak, másrészt, hogy a bizalmuk töretlen a mentőszolgálat iránt. Ez utóbbinak nagyon örülünk, és hogy meg is őrizhessük ezt a bizalmat, oda kell érnünk minden kritikus állapotú beteghez 15 percen belül. Ha meg tudunk állapodni, hogy ne ragaszkodjunk minden esetben a 15 perchez, azzal emberéletek nyerhetők."

.