Az egyház 160 éve emlékezik a Szűz Máriával kapcsolatos dogmára.
Az egyház 160 éve emlékezik a Szűz Máriával kapcsolatos dogmára.
A szeplőtelen fogantatás nem azonos azzal a hittétellel, hogy Mária Jézust szűzen foganta és szülte, hanem az elnevezés arra utal, hogy Mária már Anna méhében való fogantatásától mentes volt az egész emberiséget terhelő eredendő bűntől.
Az egyház számára ez az egyetlen ilyen eset, vagyis Jézus anyjának, a Boldogságos Szűz Máriának szeplőtelen fogantatása.
A Bibliában Gábriel arkangyal az angyali üdvözletben így szólt Máriához: "Üdvöz légy, kegyelemmel teljes." Az "üdvözlégy" egy ígéret arra, hogy Mária üdvözülni fog, a kegyelemmel teljes pedig azt jelenti, hogy Isten tökéletesen mentesítette Máriát az eredendő bűntől azért, hogy majd később – ha Mária is elfogadja – meg tudja szülni Isten Fiát, Jézust. Ezért két fogantatásról beszélhetünk: az egyik passzív, amikor Mária fogantatott Szent Anna méhében, a másik aktív, amikor Mária elfogadja Gábriel arkangyal szavait: "legyen."
Az ünnep nem véletlenül esett erre a napra, ugyanis december 8-ától szeptember 8-áig (Mária születésnapjáig) pontosan 9 hónap telik el.
Bár keleten már a 7. század óta doktrínának számított, dogmatikus hittétellé meglehetősen későn, csak 1854-ben vált IX. Pius pápa intézkedése nyomán. Az új Mária-dogmát "Ineffabilis Deus" bullájában tette közzé. Mária szeplőtelenségének dogmája a liberálisok tiltakozását váltotta ki, mert szerintük az a protestánsok és a materialista tudományok ellen irányult. IX. Pius kinyilatkoztatásával a katolikus tanítást, az egyház társadalmi tekintélyét, valamint tántoríthatatlanságát és kitartását akarta megerősíteni.