Egyirányú utca: Kerékpárral behajtani szabad?

2010.02.04. 09:15

Megkérdeztük, hogyan lesz ez Szombathelyen, aztán meg felvállaljuk a szakértő szerepet. Ingyen.

 Kerékpárral behajtani szabad?

„Gyuszikám, hogyan van ez, most bekerekezhetek itt szembe?” – kérdezi  a szombathelyi Kossuth utca városháza felőli végén egy fekete Csepel-bicikli üléséről a férfi az ott dekkoló taxist, erősen szembeállva a forgalommal. Bizony, nem kevés a félreértés az új KRESZ miatt. Megkérdeztük, hogyan lesz ez Szombathelyen, aztán meg felvállaljuk a tanácsadó szerepet. Ingyen.

Valahogy nem sikerült tökéletesen az új KRESZ kommunikációja. Főként a kerékpáros közlekedés ügyében van zavar a fejekben, ami már csak azért is baj, mert emberi életekről lehet szó.

„Január elejétől a KRESZ változása lehetővé teszi az egyirányú utcákban a kétirányú kerékpáros közlekedést, de csak ott, ahol tábla jelzi” – hívja fel figyelmet Rónai András alezredes, a Vas megyei Rendőrkapitányság Közlekedési Osztályának vezetője, hozzátéve, hogy Szombathelyen jelenleg egyetlen egyirányú utcában sem lehet, azaz továbbra is tilos „szembemenni” a forgalommal.

szombathely kossuth lajos utca
A Kossuth Lajos utcába nem lehet bemenni biciklivel ebből az irányból; és nem is szükséges. Igaz, az ide torkolló Fő téri kerékpárút végén semmi nem jelzi, hogy nem lehet ide bekanyarodni.

Ez alól kivétel a Kőszegi utca szintből kiemelt biciklisútja. (Erről majd később.)

„Hogy mely egyirányú utcák lehetnének elvileg kétirányúak, arról a közút kezelőjének, esetünkben a Szombathely közgyűlésének kellene döntenie.” Ezt már Soós József, a városfejlesztési és környezetvédelmi bizottság elnöke mondja lapunknak, akitől azt is megtudtuk, hogy egyelőre nincs a képviselőtestület napirendjén ennek átfogó vizsgálata. A hivatal szakembereivel egy-két utca esetében vizsgálták meg a lehetőséget, ilyen például a Soós képviselő körzetébe tartozó Sas utca, de el is vetették, mert úgy találták, hogy balesetveszélyes állapotot okozna ez a változás.

Szombathelyen tehát – finoman szólva - nem tűnik túl fontosnak az, hogy közlekedhetnek-e egyirányú utcában két irányban a biciklisek.

Az Alon.hu azonban bringával jár a munkahelyére, meg máshová is, úgyhogy lendületből teszünk az alábbiakban egy-két javaslatot. Ha úgy tetszik, elvégezzük a tanácsadók munkáját. Ingyen.

A távlati cél az, hogy abban a városban, melyet Isten és Claudius császár is kerékpározásra teremtett, forduljon meg az az arány, hogy a közlekedésben négy városi terepjáróra jut egy bicikli.

1. A Szabadságharcos utca

Természetesen azért került az első helyre, mert itt van a szerkesztőség. És éppen ezért nagy a bicikliforgalom. Ebben az utcában jelenleg csak a belváros felé lehet közlekedni. Pedig segítségével el lehetne kerülni, hogy a kerékpárral a pláza irányában végig kelljen tekeregni a forgalmas Körmendi úton, úgy, hogy előtte várni kell 1-5 percet a kerékpárosok számára igencsak balesetveszélyes kereszteződésben. Ráadásul ha fordítva is be lehetne menni a Szabadságharcos utcába, annak végén egy lendülettel be lehetne csatlakozni a Körmendi úti kerékpárútba.


A Szabadságharcos utca: hely és igény is lenne itt.

2. Deák Ferenc utca

Néhány évvel ezelőtt egyirányú lett a Deák Ferenc utca. Ami biztos indokolt volt, viszont – mivel a Petőfi utcáról ki vannak tiltva a kerékpárok -, így ha valaki biciklivel el akar menni mondjuk a Pelikán-irodaház környékéről az MMIK-hoz, azaz egyszerűen kelet-nyugati irányban átmenni a város közepén, annak akkorát kell kerülnie, hogy még a térképen követve is elfárad. Ezt lehetne orvosolni, ha a Deák Ferenc utcát ellenkező irányban is megnyitnák a kerékpáros forgalom elől. A helyszínen járva egyébként azt tapasztaltuk, hogy van, akik már megelőlegezték az illetékesek döntését. Így illusztrálni is tudjuk a javaslatot.


Szerintünk itt simán meg lehetne valósítani. Amint a mellékelt ábra mutatja.

3. Kőszegi utca

Igen, tudjuk, hogy az egyirányú Kőszegi utcában lehet szembe menni a forgalommal. Papíron tehát minden rendben van. A valóságban viszont a kerékpárost masszív halálfélelem gyötri, ha veszi a bátorságot és bekerekezik az utcába. Ha a forgalommal egy irányban halad, a szűk helyen egyensúlyozva egyik szeme azt lesi, hogy az ott parkoló autók közül melyik fogja nekicsapni az ajtaját, másik pedig azt, hogy az őt előző terepjáró tükre csak súrolja-e a kezét, vagy bele is akad.

Ha szembe halad a forgalommal, akkor először a járdán kerülgeti a gyalogosokat (egy holland nyilván sírna a röhögéstől ezen a megoldáson), majd orosz rulettet játszhat a Mártírok tere túlsó végén levő kereszteződésben, ahol a balról érkező autók mindenre számítanak, csak arra nem, hogy az egyirányú utcába hajtva balról érkezik a bringás.


A Kőszegi utcában úgy tettek a kerékpárosok kedvére, hogy azok győzik túlélni.

Egyelőre ennyi, akinek ötlete, megjegyzése, kiegészítése, gépelje be ide a hozzászólás mezőbe. Legyen ön is tanácsadó! Igaz, mi fizetni sajnos nem tudunk érte.

Kupi Györgyi - Józing Antal

.