Egyre többen találnak munkát az IWIW, a Facebook és a LinkedIn segítségével

2011.04.07. 20:46

A magyar munkavállalók 75 százaléka regisztrált már valamilyen közösségi oldalon, közülük már közel 15 százalék a karrierépítés során is elsődlegesen ezeket a portálokat használja.

A Randstad Workmonitor 29 országra kiterjedő legutóbbi kutatása - amelyet csütörtökön juttatott el az MTI-hez - a közösségimédia-használat és az álláskeresés összefüggéseit vizsgálta.

A nemzetközi felmérés szerint bár a közösségimédia-használat még elsősorban magáncélú, a portálokon található információk egyre jobban befolyásolják az álláskeresést. A megkérdezettek többsége például nem jelentkezne egy olyan cég álláshirdetésére, amelyről kedvezőtlen híreket olvasott a közösségi oldalakon.

A felmérésben részt vevők 71 százaléka tudja ugyan, hogy a profilját a munkaadók is megnézhetik, ennek ellenére elsősorban személyes és nem szakmai információkat osztanak meg a közösségi oldalakon és adatlapjukat is ennek megfelelően alakítják ki.

Ez azonban részben annak a következménye, hogy Magyarországon még sokkal nagyobb az általános portálok látogatottsága, ahol az ismerősökkel való kapcsolattartásra helyezik a hangsúlyt. A közlemény szerint az iWiW-nek 4,5, a Facebooknak mintegy 2,5 millió regisztrált tagja van Magyarországon, míg a kimondottan szakmai kapcsolatépítést szolgáló LinkedInen nagyjából 130.000 magyar munkavállaló regisztrált.

A közleményben idézik Jankovich Ilonát, a Randstad Hungary ügyvezetőjét, aki úgy vélte: az álláskeresésben egyértelműen az utóbbihoz hasonló portáloké a jövő. A szakember szerint ezek az oldalak kimondottan a korábbi és jelenlegi munkatapasztalatok megosztásáról, nem pedig a személyes tartalmak feltöltéséről szólnak, így a szakmai kapcsolatfelvételre is sokkal több lehetőséget biztosítanak. A Randstad munkaerő-közvetítéssel foglalkozó munkatársai is jelen vannak a közösségi oldalakon, és kezdeményezik üzleti csoportok alakulását, a szakmai tudás megosztását, így olyan tehetségeket fedezhetnek fel, akikhez a hagyományos csatornákon csak nehezen jutnánk el.

A Randstad kutatása szerint világszerte növekszik a közösségi portálok és a munka kapcsolatának jelentősége. Különösen a sok fiatal dolgozóval rendelkező államokban domináns ezeken a csatornákon a munkavállalói szerep. Indiában például a megkérdezettek 60 százaléka a kollégáival is Twitteren tartja a kapcsolatot, és 79 százalékuknak származott már üzleti előnye a közösségi média használatából.

Jankovich Ilona a közleményben kiemeli: a magyarok számára talán a lengyel adatok a legérdekesebbek, Közép-Európában ők aknázzák ki legjobban a Facebook, a Twitter vagy a LinkedIn lehetőségeit. Lengyelországban például 36 százalék bízik abban, hogy pusztán a közösségi média segítségével is találna állást, de ehhez hozzájárul, hogy a válaszadók 37 százaléka elsősorban munkavállalóként jelenik meg ezeken az oldalakon.

A Randstad Workmonitor egy 29 országra kiterjedő felmérés, amely elsősorban a munkavállalói attitűdöket vizsgálja. A negyedévente végzett kutatás a globális és helyi trendek mellett egy-egy speciális témakört is vizsgál. A 2011. február végén felvett kérdéssor a munkavállalók közösségimédia-használati szokásait vizsgálta a 18-65 éves, legalább heti 24 órában fizetett alkalmazottként dolgozók körében.

.