Felmegy a buszjegyek ára

2012.07.25. 14:07

A jegyárak minden viszonylaton magasabbak lesznek, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. Nagyon sok embert érint.

Drágább lesz a busz, mint a vonat. A kormány számításai szerint a tarifarendszer átalakításával 3 milliárd forint többletbevételhez juthatnak a szolgáltatók, így ennyivel kevesebbet kell majd juttatni nekik a központi költségvetésből.

Szeptember 1-jétől módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer. A buszközlekedésben a jegyárak minden viszonylaton magasabbak lesznek, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Az NFM közleménye szerint a változások a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítását célozzák. Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert a személyszállítási törvénynek megfelelően országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel.

Az emelt szintű szolgáltatások pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan alakulnak mind a vasúti, mind az autóbuszos közlekedésben.

Az emelt szintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj azonban a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad.

A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő, így a közúti díj minden viszonylaton magasabb lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. Ezzel megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén, és a kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az InterCity (IC), EuroCity (EC) vonatokat - olvasható a közleményben.
InterCity

A jegyeknél megszűnik, a bérleteknél azonban megmarad az 5 kilométeres övezetű helyközi tarifa. A helyközi díjszabás 5 kilométeres díjtétele évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedési tarifák alapszintjétől. A helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is. A legkisebb helyközi tarifa az állandó költségeket sem fedezi, és kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást - magyarázza a minisztérium közleménye.

A módosítások az előzetes becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat.

A várakozások szerint a tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötött pályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a szolgáltatókat a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában.

.