Útfelújításra szánt milliárdokról vitáztak a szombathelyi képviselők

2016.10.27. 14:24

Nagy útfelújítások elé néz Szombathely. A lényeget valószínűleg Ágh Ernő (Fidesz-KDNP) mondta ki, aki felszólalásában kifejtette: az önkormányzat sok mindenre adhat pénzt, de a választók például azt kérik majd számon az őket képviselő politikusokon, hogy rendben vannak-e a város útjai.

A csütörtöki közgyűlés délelőttjén tárgyalt napirendi pont lényege, hogy a város 2017-ben 500 millió, 2018-ban 1 milliárd, 2019-ben pedig 1,5 milliárd forintot fordítana útfelújításra.

Az előterjesztés szövege szerint

„az elmúlt időszakban elegendő pénzügyi források hiányában a felújítások üteme nem tudta követni az állapotromlás mértékét. Kátyúzással sok esetben nem lehet fenntartani a biztonságos közlekedést, így indokolt egy több évre szóló, jelentősebb pénzforrásokkal alátámasztott útfelújítási program kidolgozása, a leginkább kritikus útvonalak jó karba helyezése.”

Horváth Soma (Éljen Szombathely!–MSZP–DK–Együtt) felszólalásában egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy az útfelújításon kívül a járdák felújítására és parkolók létesítésére is szükség lenne. Utóbbiakkal kapcsolatban példaként említette, hogy a lakótelepek építésekor lépcsőházanként csak négy-öt autóval számoltak, ennek megfelelően határozták meg a parkolók méretét, ám jelenleg ennél jóval többen rendelkeznek autóval, nem csoda, hogy nem lehet parkolóhelyet találni a lakótelepeken.

Molnár Miklós alpolgármester (Pro Savaria) arra hívta fel a figyelmet, hogy az előterjesztés konkrétumot nem tartalmaz, megszavazásával a testület „mindössze” azt vállalja, hogy a következő három év költségvetésének összeállításakor a legfontosabb feladatként  tekint az útfelújításra, az erre szánt pénzből csak végső esetben költenek más célra.

Ipkovich György (Éljen Szombathely!–MSZP–DK–Együtt) az idei útfelújítási programot hiányolta. 

Archív

Kelemen Krisztián (Éljen Szombathely!–MSZP–DK–Együtt) aggályokat fogalmazott meg: azt tapasztalja – mondta –, hogy a városvezetés negatívan diszkriminálja az „ellenzéki” választókörzeteket; állítása szerint az idei út-, híd- és járdafelújítási program 360 millió forintjából mindössze 3 százaléknyi pénz jutott ezekbe. Megkérdezte, lesz-e egyeztetés a képviselőkkel és a frakciókkal a részletek kidolgozásakor, illetve hogy a városvezetés figyelembe veszi-e a lakossági igényeket.

Puskás Tivadar polgármester (Fidesz–KDNP) úgy fogalmazott, „elég meredek volt” az előző néhány mondat. Szakmai szempontok döntenek a felújítások sorrendjéről – tette hozzá.

Lendvai Ferenc frakcióvezető (Fidesz–KDNP) szavai szerint „kapásból lehet cáfolni” Kelement, hiszen a baloldali Kopcsándi József „körzetében” például 70 milliós hídfelújításra kerül sor, ez az össze pedig önmagában több a 360 millió 3 százalékánál.

Balassa Péter (Jobbik) szerint elindult a 2018-ra szóló kampány, legalábbis ő ezt látja az előterjesztésben. Felvetette: miért 3, és miért nem 5 évre szóló terveket tárgyalnak? Citált egy közvéleménykutatást is, amely szerint a lakosságnak csak 17 százaléka elégedett a városokban lévő utak minőségével. A poltiikus egy több száz férőhelyes parkoló megépítését is szükségesnek tartotta. 

Molnár Miklós arra hívta fel a figyelmet, hogy jelenleg az ország 2017-es költségvetésének részletszámai sem ismertek, így pedig nehéz tervezni. Példaként említette, hogy az oktatási rendszerben nagy átalakítások történnek, egyebek mellett ennek a városra háruló költségei sem ismertek még. Ezért fogalmazott úgy, hogy a következő három évben a képviselő-testület kezelje prioritásként az útfelújításokat. Egyébként – tette hozzá – a város saját erejéből az elmúlt tíz évben költött annyi pénzt az utak felújítására, mint amennyit most szintén saját erőből a következő három évre terveznek.

Horváth Csaba (Éljen Szombathely!–MSZP–DK–Együtt) is úgy gondolja, lehetne 5 évre is tervezni, hiszen valószínűleg a következő polgármester sem lesz az útfelújítások kerékkötője. És – több ellenzéki képviselő után ő is – arra kérte Puskás Tivadart, hogy legyen nyitott a képviselői észrevételekre.

A polgármester elmondta: az alaphelyzet az, hogy „most van egy útfelújítási szándék”, Lakézy Gábor osztályvezető szerint a öt-hat év alatt el lehet végezni az utak szükséges felújítását, pénzügyileg pedig ebben az önkormányzati ciklusban lát előre a városvezetés, ez a 3 év oka.

Kecskés László (Fidesz–KDNP) úgy vélekedett, a külvárosi területek útjai vannak a legrosszabb állapotban, ám meg kell találni az egyensúlyt, szakmai döntés kell arra vonatkozóan, hogy mely szakaszokat újítsák fel.

Tóth Kálmán (Éljen Szombathely!–MSZP–DK–Együtt) azt kérdezte, csak úttestfelújításról beszélnek, vagy járdafelújítás és csapadékvíz-elvezetés is helyet kap a fejlesztések között? De a saját körzetében régi probléma többek között, hogy nem fejezték be a Rumi úti kerékpárutat. A képviselő egy jelentésre hivatkozva azt mondta a fenti 3 milliárdos összeg háromszorosába kerülne a város útjainak felújítása. 

Illés Károly alpolgármester (Fidesz–KDNP) arról beszélt, hogy az út-, a híd- és a járdafelújításokra, parkolókra és kerékpárutakra is juthat a programra szánt forrásból. Először a már építési engedéllyel rendelkező utakat újítják fel - ezzel nagyjából meg is van a 2017-re tervezett összeg helye -, utána jöhet a többi. A területi operatív programból további 1,8 milliárd forintot szán az önkormányzat útfelújításokra, valamint a jövőben a közútkezelő is jelentős fejlesztéseket végez.

Az előterjesztést a képviselők egyhangúlag elfogadták.   

.