Hirdetés

Fónagy János nem ismeri Hende Csaba lelkiállapotát‏

2015.01.22

Hivatalosan is megerősítették, ami tegnap este kiszivárgott. Íme a részletek.  

Hirdetés

Hivatalosan is megerősítették, ami tegnap este kiszivárgott. Íme a részletek.

 

Hivatalosan is megerősítették, ami tegnap este kiszivárgott. Íme a részletek.

"Hende Csaba lelkiállapotát kérem hogy tőle tessék kedveskedni megkérdezni" – felelte arra a sajtókérdésre Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, amely azt firtatta a csütörtök délelőtti budapesti sajtótájékoztató végén, hogy az útdíj visszavonása után Hende Csaba honvédelmi miniszter megnyugodott-e.

Fónagy János

Ennél talán már csak az fontosabb, hogy Fónagy János és Kurucz Éva, kormányszóvivő hivatalosan is megerősített a tegnap este már kiszivárgott kormánydöntéseket.

Számunkra ezek közül a legfontosabb:

"Az M86-os szombathelyi és a 61-es számú főút kaposvári szakaszának esetében a csatlakozó gyorsforgalmi kapcsolatok megépítéséig felfüggesztik a díjszedést, azonban a jövőbeni díjazás lehetősége nem szűnik meg."

Mindez egyféle kompromisszumként hangzik, valójában egyertelműen Hende Csaba került ki győztesen az utóbbi hónapok matricacsörtéjéből. Egyrészt mert teljesen bizonytalan, hogy az M86-os mikor csatlakozik a Budapestet elérő rendszerhez, másrészt akkor már racionális alapon nem nagyon lehet tiltakozni az útdíj ellen.

Az más kérdés, hogy az egész megyematricás szerencsétlenkedés és maga a toldozott-foltozott rendszer menyit ront a kormány amúgy is alaposan megtépázott renoméján.

Ami a további döntéseket illeti:

Ilyen lesz az új matricás rendszer

 

  • A megyei matrica nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a megyehatár utáni első csomópontig érvényes. Ezzel az M1-es Fejér megyei és az M7-es Veszprém megyei szakaszai a szomszédos megyékre érvényes matricákkal használhatók, míg a Budapest, Győr, Siófok között rendszeresen közlekedőknek négy helyett elegendő három matricát vásárolni.
  • A Bács-Kiskun megyei matricával igénybe vehető hálózat így 40 kilométerrel (85 százalékkal), a Borsod, Csongrád, Hajdu-Bihar, Heves megyei hálózat pedig 25-30 kilométerrel (40 százalékkal) növekszik.
  • A továbbiakban a Fejér megyei matricával elérhető lesz Tatabánya, a Csongrádival Kiskunfélegyháza vagy a Hajdu-Biharival Nyíregyháza és Tiszaújváros.
  • A bővítés megoldást jelenthet az M8-as és M9-es Duna-hídjainak problémáira is, de ezt a kérdést a kormány külön kezeli és vizsgálja.
  • A kabinet úgy döntött, hogy a Megyeri-híd mintájára a dunaföldvári és a szekszárdi autópálya-hidak használatát is díjmentessé teszi, tehát a Pentelei és- Szent László hidakra nem kell egyetlen matrica sem.
  • Ingyenes lesz a 4-es számú főútnak Budapest felől a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérig tartó pár száz méteres szakaszának használata.
  • A kormány eltörli az 1470 forintos szolgáltatási díjat a megyei matricák bevezetésével összefüggő ügyekben. Azok tehát, akik januárban jogosultság nélkül hajtottak díjköteles szakaszokra, azok nem csak a pótdíj alól mentesülnek, ha február végi éves matricát vesznek, hanem akkor az egyéb esetekben szokásos szolgáltatási díjat sem kell megfizetni.
  • Az új rendszer 2015. február 1-én indul.
  • A matricát ott lehet visszaváltani, ahol megvették, keresik a postai úton való visszaküldés lehetőségét.
  • A négy vagy többgyermekes nagycsaládok és a mozgásukban korlátozottak számára utólagos kompenzációt biztosítanak a D1 és D2-es kategóriák közötti különbség megtérítése érdekében. Ez törvénymódosítást igényelhet, így a kompenzáció jogszabályi feltételei áprilisra teremthetők meg.
  • A kormány kiemelt közlekedésfejlesztési célja az autópályák országhatárokig még hiányzó szakaszainak megépítése, és a megyeszékhelyek magas szintű bekapcsolása a gyorsforgalmi hálózatba.