Forradalom előtt az autóipar: jönnek az elektromos autók

2010.07.04. 09:10

Gyökeres átalakulás előtt áll a világ autóipara - a siker vagy a bukás az elektromos mobilitási technológia fejlesztése területén elért eredményeken múlik. Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója egyenesen "autóipari aranykor" eljöveteléről beszél, ennek beköszönte előtt azonban még számos technológiai akadályt kell elhárítaniuk az autógyártóknak.

 

Az alternatív hajtásláncok kifejlesztése és az elektromos járművek tömeggyártása érdekében az autóiparnak "újra fel kell találnia saját magát". Ehhez pénz kell, de pénzt - amint azt az elektromos autók fejlesztésében úttörő Tesla néhány nappal ezelőtti tőzsdei bevezetése is igazolja - lehet találni a célra.

Az autóipar számára az jelenti a legnagyobb dilemmát, hogy már most meg kell hozni az elektromos hajtáslánc fejlesztési irányait meghatározó döntéseket, és a fejlesztési munkákat is most kell finanszírozni, még mielőtt bármit tudni lehetne a gazdaságos tömeggyártást lehetővé tévő technológiáról. Ugyanakkor tovább kell fejleszteni a belsőégésű motorok technológiáját, ami szintén sok pénzbe kerül, holott hosszabb távon minden a belsőégésű motorok létjogosultsága ellen szól.

Senki nem vitatja azonban Nick Reilly, az Opel vezére nézetét: "Az elektromos autó alapjaiban forgatja fel iparágunkat, de nincs választásunk, sem környezetvédelmi okokból, sem pedig a piaci versenykényszer miatt." A versenyfutás már megkezdődött a szakmában. Nincs egyetlen autóipari vállalat sem, amely nem igyekezne már most bebiztosítani piaci pozícióját.

A BMW például egy teljesen elektromos autó kifejlesztésén dolgozik Megacity Vehicle név alatt. A saját fejlesztésű elektromos hajtásláncot egy olyan, teljesen új karosszéria-építési eljárással, szénszálas anyagból készülő könnyűszerkezetes karosszériába építik majd be, amely "forradalmasítja" az autógyártást. A jármű az elektromos meghajtás egyik legnagyobb problémájára próbál megoldást találni: az akkumulátorok nagy tömegére. A BMW a karosszériával igyekszik súlyt megtakarítani. Klaus Draeger a BMW fejlesztési igazgatója már eredményekről tud beszámolni: "Szinte teljes egészében kompenzálni tudtuk már az elektromos járművekre jellemző 250-350 kilogrammos többlet tömeget." A jármű fejlesztési munkáit 2013-ig tervezi befejezni a BMW.

A General Motors, az Opel anyavállalata más utat követ. Detroit egyelőre nem kíván megválni a belsőégésű motortól az elektromos motor javára. A GM először egy viszonylag kisebb, az akkumulátorok feltöltését szükség esetén elvégző belsőégésű motorral is rendelkező elektromos autót tervez piacra vinni. A megoldást alkalmazó Chevrolet Volt már az idén kapható lesz az Egyesült Államokban, európai "klónja" pedig, az Opel Ampera 2011-ben jelenik meg a piacon. Optimális megoldásnak azonban az Opel vezére, Nick Reilly az üzemanyagcella használatát tekinti, amely hatótávnövelő funkciót töltene be az elektromos autókban, míg a tisztán elektromos járművek csak városi használatra tartja alkalmasnak.

A Daimler már az E-Smart második generációját teszteli. nagy példányszámban 2012-ben lesz kapható a tisztán elektromos hajtású városi kisautó. Októberben kezdődik meg a Mercedes-Benz A-osztályú modellje elektromos verziójának gyártása limitált szériában Rastattban. A mintegy 500 járművet kiválasztott ügyfeleknek adják majd át tesztelési célokra. A Daimler kísérleti projekteket végez elektromos hajtású B-osztályú modellekkel is az autógyártók között elsőként üzemanyagcellás áramtermelő technológiával kiegészítve.

Az Audi 2012-ben tervezi kis szériában piacra vinni E-tron elektromos sportkocsiját, amit az A3 kompakt elektromos verziója követ majd. A kisszériás tesztek azonban már az idén megkezdődnek a modellekkel. Az anyavállalat, a Volkswagen 2013-ra jelezte az E-Golf piaci bemutatását, amelynek értékesítését a 2018-ra, az addig elérni tervezett évi tízmilliós konszern értékesítési volumen három százalékára kívánja növelni.

Kínában is 2013-ban jelenik majd meg az elektromos autók első hulláma. A Daimler addigra kínai partnerével, a BYD autó- és akkumulátor gyártó vállalattal együtt kifejezetten a kínai piacra közösen kifejlesztett elektromos kompakt modellel jelenik meg a piacon. A Volkswagen pedig a Kínában kifejlesztett Lavida modelljének elektromos verzióját viszi piacra. A BMW az 5-ös széria legújabb generációjának egy "plug-in" azaz hálózati aljzatból feltölthető verzióját kínálja majd a kínai piacon.

Európában az európai autógyártók között elsőként a PSA Peugeot Citroen jelenik meg tisztán elektromos hajtású autóval a piacon: a Peugeot Ion és a szerkezetazonos Citroen C-Zero az év végétől lesz kapható. Mindkét modell a Japánban már kapható Mitsubishi I-miev európai verziója.
 

.