Hirdetés

Felmérik, mire és hogyan költenek a magyarok

Felmérik, mire és hogyan költenek a magyarok

2017.10.03. 11:45

A felmérés október 2-tól december 15-ig zajlik.

Hirdetés

Október másodikán indult a háztartások pénzügyeinek és fogyasztásának megismerését célzó „Miből élünk?” című adatfelvétele a Központi Statisztikai Hivatalnak. A nemzetközi felmérés harmadik hullámát az Európai Központi Bank koordinálja, a magyarországi kikérdezést a KSH hajtja végre. A kutatásból kiderül, mire költünk a háztartásokban és mire, mennyi pénzt fordítunk.

A felmérést az Európai Központi Bank kezdeményezte. Az első hullámra 2010-2011-ben került sor a válság után, majd 2014-ben volt megismételték a felmérést, most pedig valamennyi résztvevő országban zajlik a felmérés harmadik hulláma.

A felmérés az eurozóna országaira kötelező érvényű. Magyarország 2014-ben csatlakozott a programhoz, amely egy reprezentatív lakossági felmérést jelent; összesen 345 településre megy ki körülbelül 280 összeíró két és fél hónapon keresztül  mintegy 15 ezer háztartást keresnek meg. A válaszadás önkéntes és név nélküli, a címeket véletlenszerűen választják ki.

Az összeírás október 2-tól december 15-ig zajlik, melynek során a válaszadás vagy személyesen történhet, de interneten is van mód válaszolni október hónap folyamán. A kikérdezési idő fél-ez óra, és ezt ellentételezik egy-egy 1000 forintos ajándékutalvánnyal minden sikeres személyes kikérdezésnél. A teljes felmérés végén tabletek kerülnek kisorsolásra a válaszadók között.

A felmérés során feltett kérdésekkel kapcsolatban azt mondta: a háztartási pénzügyi helyzetére,  eszközeiknek – ingatlan, jármű, folyószámla, lekötött betétszámla – , kötelezettségeiknek a viszonyára kíváncsiak esősorban, emellett a háztartás gazdálkodási egyensúlya is lényeges, így vizsgálják a bevételeket és a kiadásokat is.

Sokan nem reális célokat tűznek ki

A válaszadók körülbelül 50 százaléka azt mondta, hogy van valamilyen pénzügyi célja, ugyanakkor nagyjából ennek a fele az, akik nem reális célkitűzéseket vállalnak.