Hirdetés

Van-e jövője a boltoknak a webáruházakkal szemben?

Van-e jövője a boltoknak a webáruházakkal szemben?

2018.08.16. 15:19

Van-e jövője a boltoknak a webáruházakkal szemben?

Hirdetés

Sok helyen azt olvashatjuk, és az hangzik a médiából, hogy lassan az online kereskedelem óriásléptekkel tör előre, ezzel veszélyeztetve a hagyományos bolti kereskedelmet. Ezt a témát fogjuk körbejárni, az alábbi kérdések alapján.

Mi szól a „hagyományos”, régi szellemiséget képviselő kereskedelmi vásárlóegységek mellett és mi a webshopok erőssége régi riválisával szemben? Igényeljük-e a vásárlásnál a bolti személyzet jelenlétét?

Pro és kontra; webáruház vagy kisbolt

A felmérések szerint a vásárlók az alábbi előnyöket társítják a különböző vásárlási formákhoz:

Hagyományos bolt:  

  • Kézzel fogható az áru, ellenőrizhető a portéka minősége.
  •  Nincs szállítási díj.
  • Nincs várakozási idő, a számla kiegyenlítésekor megkapjuk az árut.
  • Személyesen találkozol a boltban az eladókkal. A személyközi kapcsolatok fenntartását segíti, gátolja az elidegenedést.

Webshop:

  • Időt takarítok meg és napi 24 órában rendelhetek.
  • Szélesebb választék, mint a boltban.
  • Összehasonlíthatók más webshopok termékei egymással. Online kedvezmények.
  • Technikai eszközigénye van: internet, számítógép vagy okostelefon, bankkártya/hitelkártya.
  • Utánajárást igényel, hogy megbízható platformról rendeljen az ember.
  • Adatvédelmi kérdések merülhetnek fel, bár az Európai Unió GDPR irányelve hazánkban szigorú szabályozás szerint lépett érvénybe 2018ban.

 

Három millió online vásárló

Ma Magyarországon 3 millió ember vásárol rendszeresen és rutinosan webáruházban, de ez közel sem azt jelenti, hogy mindent csak ott vásárolnak.

Az alacsonyabb jövedelmű megyékben teljesen más vásárlói preferenciákkal, szokásokkal találkozhatunk, mint Pest megyében és Budapesten. Miközben utóbbi régióban él az online vásárlók csaknem 40%-a, itt realizálódik az online kiskereskedelmi forgalomnak is több mint fele.

Valóban egy nagyon dinamikusan fejlődő szektor az online kiskereskedelem. Az elmúlt 3 évben átlag 18%-pontos éves növekedést produkált. Mindazonáltal ez a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomnak még csak 4,3%-a.

A vásárlói szokások lassan változnak. Bár felnőtt egy generáció, akik már számítógéppel szocializálódtak, de a vásárlói szokásaikat nagyban befolyásolja az otthonról hozott szokások. Olyan tendenciák is vannak, amelyek online kereskedelemben rendelik az árut, de személyes átvételt preferálnak, hagyományos piaci helyzetet teremetve pl: bevásárló közösségek, helyi termelőket preferáló piacok, akik a kereslet és kínálat között teremtenek kapcsolatot.

Azonban az élelmiszerek túlnyomó többségben, még mindig boltokban és hagyományos áruházakban kerülnek beszerzésre. Míg ha ajándékozás szempontjából preferált ünnepről vagy időszakról van szó, sokan keresnek rá a keresett termékre az interneten, hogy aztán ott is rendeljék meg.

 

A magyar vásárlók igénylik a személyes bolti átvételt online rendelés esetén

Egyre erősebben jelenik meg a személyes átvételi lehetőség iránt igény a fogyasztókban. Ezt bizonyítja például, hogy a teljes online kiskereskedelmi forgalom kb. 80%-a ilyen kereskedésekben realizálódik. Ezt a trendet a tisztán online kereskedő áruházak is kezdik felismerni, így egyre nagyobb arányban nyitnak hagyományos üzletet vagy átvételi pontot. Ezen a ponton találkozik az online vásárlás és a hagyományos bolti értékesítés.

Összességében van igény az emberekben a hagyományos boltok iránt, és amíg igény van, addig piac is lesz, ami ezt kiszolgálja.