Piackutatásra, illetve bankkártyás visszaélések kivizsgálására hivatkozva próbálnak bizalmas adatokat kicsalni.
Piackutatásra, illetve bankkártyás visszaélések kivizsgálására hivatkozva próbálnak bizalmas adatokat kicsalni ügyfelektől a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében telefonáló csalók. Az MNB sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfelektől - hívta fel a figyelmet az MTI-nek küldött keddi közleményében a jegybank.
A tájékoztatás szerint az MNB ügyfélszolgálatához idén eddig 172 bejelentés érkezett a jegybank nevével történő visszaélésekről. A bejelentések közül 82 esetben számoltak be arról, hogy a hívók arra hivatkoztak: a fogyasztó számlájáról jogtalan tranzakciókat indítottak, és "adatellenőrzés" címén próbálták kicsalni a bankkártyaadatokat. Ezek birtokában a csalók jellemzően olyan Európán kívüli online áruházakban vásárolnak, ahol nincs szükség kétfaktoros ügyfélazonosításra.
A csalók másik módszere az, hogy "piackutatásra" hivatkozva telefonálnak, és azt tudakolják, hallott-e az ügyfél banki csalásokról. A beszélgetés során fokozatosan nyerik el a hívott fél bizalmát, majd végül itt is banki adatokat kérnek tőle - írták.
A jegybank hangsúlyozta: sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfelektől.
Azt javasolják, hogy ilyen hívások esetén az érintettek tegyenek fel pontosító kérdéseket, szakítsák meg a kapcsolatot, és forduljanak az MNB ügyfélszolgálatához. Gyanúra adhat okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ - tették hozzá.
Amennyiben egy ügyfél bizalmas adatokat adott meg, azonnal értesítse bankját és a rendőrséget - tanácsolták, megjegyezve, hogy ezekben az esetekben a jegybank minden esetben büntetőfeljelentést tesz.
Emlékeztetettek: az MNB - összhangban Varga Mihály jegybankelnök júniusi bejelentésével - öt intézkedéssel támogatja a pénzügyi visszaélések elleni kormányzati fellépést és emellett KiberPajzs néven közös edukációs és kommunikációs kampányt folytat.