Egyelőre egynek álltak neki. Több is nagyon rossz állapotban van.
Tavaly júniusban zárták le a Vak Bottyán utcai hidat, mert az elvégzett éves hídvizsgálat megállapításai szerint halaszthatatlanná vált a felújítása. A munkát néhány napja kezdték el a szakemberek, ennek okán voltunk hivatalosak egy ma délelőtti sajtótájékoztatóra.
Puskás Tivadar polgármestertől megtudtuk, a szombathelyi híd- és útfelújítási munkákra az adósságkonszolidáció révén van pénze a városnak.
A Vak Bottyán utcai híd teljes felújítása 60 millió forintba kerül.
Nacsa József mérnök, műszaki ellenőr elmondta, főképp a híd szerkezetének átázása indokolja a teljes rekonstrukciót, de a szerkezet elöregedése, teherbírása egy részének elvesztése is a főbb okok között szerepel. Úgy fogalmazott, ritkán látni olyat, hogy egy híd főtartó elemei annyira átáztak, amennyire az a Vak Bottyán utcai hídnál megtörtént. Ezért a két szélső főtartót el kellett bontani, és menthetetlen volt a két gyaloghíd is.
A felújítást követően a híd maximális terhelhetősége 40 tonna lesz, ami azt jelenti, hogy akár teherautók is közlekedhetnek rajta. A munkák befejezésének határideje október 2.
Nacsa József elmondta még, esztétikai szempontok miatt kívánatos lenne, ha a tervekkel ellentétben a Kisfaludy utcai híd korlátjához hasonlóan a Vak Bottyán utcai építmény korlátja is műemlék jellegű lenne. Ehhez még körülbelül 100 ezer forint kellene. Puskás Tivadar ígéretet tett arra, hogy előteremtik a pénzt.
Lendvai Ferenc, a Városfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke a szombathelyi út- és járdafelújításokról szólva arról beszélt, hogy a karneváli sörtér helyszínéül szolgáló parkoló felújítását augusztus 15-ig, tehát a rendezvény kezdete előtt befejezik. Parkoló-felújítás lesz a Thököly utcában (a kis átjárónál), illetve a Joskar-Olán, a Mikes Kelemen u. 3. előtt.
A Sághy István utca burkolatát megerősítik, illetve járdát építenek, utóbbi a Gábor Áron utcában is lesz, valamint az Aréna utcában szintén útburkolat-erősítést végeznek.
A Vak Bottyán utcai híd titkai
Puskás Tivadar nem volt rest, utánanézett a híddal kapcsolatos érdekességeknek, és megosztotta őket a sajtó képviselőivel. Mi pedig nem vagyunk restek és megosztjuk őket olvasóinkkal.
- A hidat 1940-ben kezdték el építeni, ám azt senki sem tudja, hogy mikor fejeződtek be a munkálatok. Ami: bizonyos, egy 1948-as költségvetési kimutatásban szerepel, hogy mennyibe kerültek az építmény elemei. Ha olvasóink közül tudja valaki, mikor készült el a híd, kérjük, ossza meg velünk!
- A híd valójában három híd: két gyaloghíd és egy hat méter széles közúti híd alkotja
- Kétrétegű bitumenes lemez a híd fő eleme, erre beton- és homokréteget terítettek. Az útburkolat kockakövekből állt, amelyeket bitumennel béleltek ki – de a le- és felhajtóknál nem volt bélelés. Ennek miértjére nem tudunk logikus választ adni .
Négy szombathelyi híd teljes felújítása vált szükségessé
A közgyűlés áprilisi ülésén fogadták el a képviselők a 2013-as hídvizsgálatok eredményeiről szóló előterjesztést. Ebben a szakemberek három csoportba sorolták a város hídjait.
Az elsőbe azok tartoznak, amelyek teljes felújítása szükséges. A Vak Bottyán utcain kívül ilyen további három Gyöngyös-híd: a Markusovszky, a Hunyadi János és a Pásztor utcai.
Megkérdeztük Nacsa Józsefet, hogy a többi híd milyen állapotban van, le kell-e őket zárni a közeljövőben?
A szakember elmondta, a Vak Bottyán utcai híddal kapcsolatos problémákat már 1999-ben jelezték, ebből is látszik, hogy egyik híd esetében sincs szükség azonnali beavatkozásra, nem életveszélyesek, viszont minél tovább várnak a felújításukkal, annál több pénzbe kerül majd. A másik három híd esetében is megfigyelhető az átázás, a rozsdásodás, korszerűtlen, vagy hiányzik a szigetelésük.
Az előterjesztés szerint a második csoportba az a hat híd tartozik, amelyek esetében 20 tonnás súlykorlátozásra van szükség. A harmadik csoportba tartozó 45 híd esetében egyéb beavatakozás szükséges.
Hídnézőben
Lapunk kíváncsi volt, a valóságban milyen állapotban van a Markusovszky utca Gyöngyös-hídja, amelyet a tavalyi vizsgálat – három másik társával egyetemben - „veszélyes állapotú”-nak talált.
Nem vagyunk statikusok, így a teherhordó szerkezetek állapotait nem tudjuk megbecsülni, azt azonban egyértelműen látni, hogy a híd módfelett elhanyagolt.
Ezt nemcsak a rozsdásodó fémek, a málló vakolat és a csővezetékről lemorzsolódó szigetelés jelzik, hanem a kandeláberek házilag „gányolt” fedele.
A híd négy világító oszlopai közül kettőn ugyanis nem az eredeti fém, hanem odaslusszdrótozott műanyaglap védi – úgy ahogy – az elektromos vezetékeket.
Ez utóbbi egészen biztosan pénzkérdés, hanem valami egészen más.
Nézze meg, melyik szombathelyi hídnak mi a baja!
J.A.