Hová tűntek a hullák a japán katasztrófa-fotókról?

2011.03.23. 16:45

A Japánt sújtó földrengésnek és szökőárnak sok ezer halottja volt, de hová tűntek a holttestek? A párizsi Le Monde külön írást szentelt a kérdésnek.

Japán földrengés

A Japánt sújtó földrengésnek és szökőárnak sok ezer halottja volt, de hová tűntek a holttestek? A párizsi Le Monde külön írást szentelt a kérdésnek, ugyanis az első napok fotóin szinte egyet sem lehetett látni az áldozatok közül.

"2004-ben a thaiföldi cunami után alig két nappal már érkeztek felvételek a vízbefulladtakról" - jegyezte meg Nicolas Jimenez, a lap fotószolgálatának illetékese. - "Mi nagyon ritkán közlünk ilyesfajta képeket, de Japánból még akkor sem mutathattuk volna be egykönnyen ezt a borzalmat, ha akartuk volna. Egy hétnek kellett eltelnie, hogy megérkezzen az első olyan felvétel, amelyen az egymás mellé lerakott koporsók voltak láthatók."

Japán földrengés

Thomas Coex, az AFP hírügynökség fotószerkesztőségének vezetője szerint ennek egyik oka az, hogy a japán mentők igen hatékonyak, igen gyorsan elvitték a holttesteket - de a fotóriporterek nemzetisége is sok mindent megmagyaráz. A japán sajtó igen ritkán közöl fotót tetemekről.

Sindzsi Inada, az Aszahi Simbun franciaországi tudósítója hangsúlyozta, hogy nincs olyan törvény Japánban, amely tiltaná az ilyen felvételeket. "Ez inkább etikai kérdés. A véres képek rossz vért szülnek. A fotósok készítenek ilyeneket is, de a lapok nem használják őket." Az újságíró hozzáfűzte: "Ez a válság olyan, mint egy háború. A fotósok el akarják kerülni, hogy felvételeikkel pánikot keltsenek."

Ha mégis szerepeltek holttestek a felvételeken, ritkán képezték azok fő témáját. Egy kivétel volt ez alól, egy Szendai városában, saját házában meghalt asszony fotója március 13-án. Az AFP tokiói irodájának dolgozó négy japán fotós is nagy önmérsékletet tanúsított a borzalmak megörökítésében. Thomas Coex szerint ez nem annyira az úgynevezett "japán szemérmesség" legendájának megerősítése, hanem inkább a helyi vizuális kultúra kifejeződése. "A japán fotósok nagyon fontosnak tartják a kép esztétikáját, a kép megkomponálására, felépítésére nagyobb gondot fordítanak, mint érzelmi tartalmára." Ez magyarázza, hogy a rombolás méreteit emelték ki, és nem az emberekről készítettek közelképet.

A japán fotósok inkább kerülni igyekeztek a látványos elemeket, kevés fájdalomtól megtört arcot lehetett látni képeiken. Egyik felvételük azonban kivételt jelentett és a címlapokra is került Franciaországban és másutt is. Egy döbbent arckifejezésű fiatal lány látható rajta takaróba burkolva a katasztrófa sújtotta Isinomaki városban.

A felvételt a Jomiuri Simbun fotóriportere készítette. Okubo Tadasi távolról örökítette meg a lányt, amint az bizonytalanul téblábolt a reménytelen káoszban. A fotót a legtöbb francia és világlap úgy közölte, hogy felnagyította, közel hozta a fiatal nőt, így növelve a kép drámaiságát - írta a Le Monde.

A brit Guardian fotógalériája a katasztrófáról
 

.