Internetes vásárlás külföldi webáruházból: jogok és tanácsok

2011.07.09. 08:12

Hiába a magyar nyelvű felület, a forintos fizetés, sok esetben külföldi cég áll a háttérben. Ilyenkor fokozottan legyünk óvatosak. Adunk pár jó tanácsot, teljesen ingyen.

Egyre többet vásárolunk az interneten, tartalmakat töltünk le mobilunkra, vagy akár szállást foglalunk külföldön, de nem igazán tudjuk, ha ezekkel az ügyletekkel kapcsolatban bármilyen panasz támad, kit lehet felkeresni.

A bevásárlás egy webáruházban, rendelés egy online felületen egyszerűen és gyorsan elintézhető a nap bármely órájában, és nemcsak Magyarországról, hanem akár a világ bármely országából.

Azonban tisztában kell lennünk azzal, hogy az online vásárlás nemcsak előnyökkel, hanem kockázattal is járhat, amelyeket mindig szem előtt kell tartanunk. A legfontosabb tudnivaló azonban az, hogy a fogyasztókat az online valóságban is védik a jogszabályi rendelkezések.

Egy amúgy magyar felülettel rendelkező honlap mögött egyáltalán nem biztos ugyanis, hogy magyar céget találunk, gondoljunk csak a reklámokban gyakran előforduló csengőhang hirdetésekre, vagy a sokszor igen béna fordítású külföldi cég által az oldalakon elhelyezett nyereményjátékokra.

 

Interneten barangolva érdemes pár dolgot szem előtt tartani:

Fogadjuk kellő távolságtartással és gyanakvással az azonnali meggazdagodás lehetőségével kecsegtető, indokolatlanul kedvező árat, „ingyenes ajándékot” ígérő ajánlatokat vagy fantasztikus nyeremény kiutalásáról értesítő tájékoztatásokat.

Tudjuk meg először, hogy kivel van dolgunk. Keressünk rá a cégre, a személyre, a termékre vagy az ajánlatra az és ellenőrizzük a cég elérhetőségi és egyéb adatait, mielőtt pénzt küldünk a részére.

Szánjunk elég időt az ajánlat végiggondolására. A csalók rendszerint nem szívesen adnak időt a gondolkodásra, és hajlamosak azzal siettetni a fogyasztót, hogyha nem hoz azonnal döntést, akkor elmulaszt egy kedvező, soha vissza nem térő lehetőséget. Ez soha sem igaz.

Ha egy külföldi vállalkozás olyan terméket értékesít, vagy olyan szolgáltatást nyújt, amely nem felel meg az igényeinknek, kellő nyelvtudás, vagy jogi ismeret hiányában elég nehéz érvényesíteni reklamációnkat.

Lényeges tudni azt is, hogy amennyiben az Európai Unió bármely tagállamából vásárolunk, az uniós jogharmonizáció eredményeképpen egységesen megillet minket az úgynevezett elállási jog. A tagállamokban eltér az elállási jog időtartamának hossza, azonban sehol nem rövidebb, mint 7 munkanap.

Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására és kipróbálására.

Az ilyen és hasonló, határon átnyúló panaszok megoldásában egyébként a már hazánkban is működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) az illetékes. A központ segít a panaszok rendezésében, tájékoztat, közvetít a cég és a vásárló között.

A cég honlapja szerint tavaly az online tranzakciók az összes panasz több mint felét tették ki..

A központ szolgáltatásai ingyenesen vehetők igénybe személyesen a 1088 Budapest, József körút 6. szám alatti irodájukban, vagy e-mailen az info@magyarefk.hu címen.
 
Az EFK működéséről a www.magyarefk.hu oldalon bővebben is olvashat

 

 

.