Jogpont: kétszer annyian keresték fel őket a régióban, mint amire számítottak

2010.03.24. 14:10

Alig több, mint egy év alatt teljesült két év célkitűzése: 4000-nél is többen keresték fel a nyugat-dunántúli régió Jogpontjait.

Alig több, mint egy év alatt teljesült két év célkitűzése: 4000-nél is többen keresték fel a nyugat-dunántúli régió Jogpontjait

A TÁMOP 2.5.1. projekt keretében 2009. február elején kezdték meg működésüket a Jogpontok az ország hét régiójában, 151 helyszínen. A Hálózat jogászai ingyenesen nyújtanak munkajogi, társadalombiztosítás-jogi, cégjogi tanácsadást, valamint segítik a vállalkozási ismeretek bővítését is. A projektet az MSZOSZ négy munkáltatói szervezettel, az OKISZ, KISOSZ, IPOSZ és ÁFEOSZ-szal közös partnerségben valósítja meg.

A szolgáltatást működtető régiók közül kiemelkedő számmal fordultak az ügyfelek az MSZOSZ által koordinált, pályázati támogatásból működtetett Nyugat-dunántúli Jogpont Hálózat irodáihoz.

2010 márciusáig a régió irodáit több mint 4000 ügyfél kereste fel, így a régió alig több, mint egy év alatt teljesítette a két év célkitűzését, miszerint 4000 főnek kívánnak díjmentes jogi segítséget, tanácsadást nyújtani. Sokan fordultak még a dél-alföldi és a közép-magyarországi régióban is a szolgáltató pontok jogászaihoz.

Az előzetes várakozásoknak megfelelően domináltak a munkajogi kérdések, melyeknek száma messze menően magas, eddig 2500 volt.

A számok egyértelműen tükrözik, hogy a gazdasági válság következtében a munkavállalók tömegesen vesztették el munkahelyüket, vagy munkáltatójuk csak megváltozott feltételek mellett volt hajlandó továbbfoglalkoztatni őket. Ennek következtében a munkajogi jogterület legnagyobb hányadát a munkaviszony megszüntetése témakörébe tartozó kérdések tették ki.

Visszatérő probléma volt az év második felében, hogy a munkavállalók azért fordultak a Jogpont irodákhoz, mert a munkáltatójuk rendes vagy rendkívüli felmondása nem felelt meg a törvényben előírt követelményeknek. Az ügyfelek másik fele pedig aggályosnak tartotta a munkáltatója által kialkalmazott munkaszerződés módosítást, és ennek aláírása előtt inkább információért fordult a Jogpont irodákhoz. Nem ritka eset, hogy a munkaszerződés módosításakor a munkáltató megtévesztéssel bírja rá vagy kísérli meg rábírni a munkavállalót a munkaszerződés módosítására. Gyakori, hogy a munkavállalót bejelentés, szerződés, és írásbeli bérelszámolás nélkül, esetleg színlelt szerződéssel alkalmazzák.

A mérleg pozitív oldala, hogy voltak olyan érdeklődők (5-10 %) is, akik a munkaviszony létesítésével kapcsolatban kértek segítséget, így megkérdezték, hogy a megkötendő munkaszerződésüknek milyen kötelező tartalmi elemeket kell tartalmaznia, illetve előfordultak a munkaviszony létrejöttéhez szükséges felvételi eljárások (pályázat, orvosi alkalmassá), melynek szabályairól is tájékozódtak az ügyfelek.

A társadalombiztosítási és szociális témában főként a saját jogon járó nyugellátások felől tájékozódtak. Az egészségbiztosítási és családtámogatási tanácsadások széles tárgykört érintettek, magasabb esetszámmal kiemelkedik a táppénzre és a jogosultság fennálltára, valamint igazolására vonatkozó kérdéskör.

A vállalkozási és cégjogi tanácsadás területén a legintenzívebb érdeklődést a vállalkozások alapításával kapcsolatban tapasztalták a jogászok: leginkább az álláskeresők kérdeztek, mert hosszabb időn keresztül nem kaptak állást. A már vállalkozó státuszúak főként vállalkozásaik irányítása és támogatása tárgykörben tájékozódtak, de számos esetben előfordult, hogy munkajogi problémával keresték meg a jogászokat és tanácsot kértek az általuk foglalkoztatott személy munkavégzésével kapcsolatban.

A Nyugat-dunántúli Jogpont Hálózatnak pozitívak a tapasztalatai, hiszen már megjelentek azok az ügyfelek a rendszerben, akik jogtudatosak, azaz prevenciós szándékkal keresik fel az irodákat.

A Hálózat a fiatalok (a 25 éven aluliak) jogi tanáccsal való ellátásában fontos szerepet látott el: jelentős számú tanácsadás történt a munkaerő-piacon álláskeresőként megjelenő pályakezdők számára is.

Jogpont.hu

.