Jövőre indul az egységes 112-es számon hívható segélyhívó rendszer

2013.05.25. 21:04

A központja Miskolcon és Szombathelyen lesz . Még két évig él a 104, a 105 és a 107.



A jövőre megújuló egységes 112-es segélyhívó rendszer mellett még legalább két évig élni fognak a készenléti szervek hívószámai, a 104, a 105 és a 107 is – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában. Az úgynevezett ESR-112 projekt célja, hogy a segélyhívás minél gördülékenyebb, hatékonyabb, gyorsabb legyen – jelentette ki adásunkban Tóth Csaba, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. projektigazgatója.

A 112-es rendszer két lépcsős lesz: a hívásfogadó személy nem irányít tevékenységet, ő az adatok felvételéért felel, majd az információkat elektronikus úton küldi meg a megfelelő készenléti szerv számára, amelynek kiképzett operátora irányítja majd a mentést – magyarázta. Kiemelte: óriási informatikai háttér, térképészeti adatbázis áll majd rendelkezésre, az operátor látni fogja, honnan jött a segélykérés, és ki tudja szűrni a fals hívásokat is, amelyek aránya jelenleg meghaladja a 73-75 százalékot – hangsúlyozta Tóth Csaba. Utóbbival kapcsolatban a projektigazgató megjegyezte: leginkább a 7-14 éves korosztályt kell megszólítani, hogy ne szórakozásból hívják a 112-t, hanem csak baj esetén.

A készenléti szervezetek jelenleg szigetszerűen működnek – hívta fel a figyelmet Tóth Csaba, rámutatva: amíg nincs elektronikus űrlap, amely az egyes szervezetek között "közlekedik", átkapcsolás esetén szóban, az elejétől kezdve kell ismertetni az információkat.

A helyismeret hiányára, illetve a hívásfogadó központokban dolgozók felkészültségére vonatkozó aggályokkal kapcsolatban a projektigazgató elmondta: megfelelő informatikai háttérrel, tudásbázissal a félreértések elkerülhetők, az operátorokat pedig kemény szűrőlista és pszichológiai vizsgálat alapján választják ki.

A 112-es számon hívható egységes segélyhívó rendszer az év végéig készül el – jelentette be két héttel ezelőtt Lucza Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációs államtitkárságának főosztályvezetője. A projekt megvalósulásával, és ha az emberekben tudatosul a 112 mint egységes hívószám, értékes perceket, másodperceket lehet nyerni a mentés során – emelte ki.

Tóth László, a Belügyminisztérium gazdasági és informatikai helyettes államtitkára arról tájékoztatott, hogy – a mentés és a segítségnyújtás hatékonyabbá tételén túl – a 112-es segélyhívó központjainak kialakításával munkahelyeket is teremtenek, ahol a szakképzett munkaerő, valamint a hátrányos helyzetűek foglalkoztatása is fontos szempont.

Kifejtette, hogy a két hívásirányító központ helyszínének kiválasztásakor a munkanélküliségi rátát, valamint azt is figyelembe vették, hogy hol vannak a célnak megfelelő ingatlanok.

Ezek alapján a központokat Miskolcon egy volt honvédségi, valamint Szombathelyen egy korábbi határőri, majd rendőrségi épületben alakították ki. A call centerekben váltásban fognak dolgozni az operátorok, így a két központ létrehozásával 850 új munkahelyet hoztak létre – hangsúlyozta.

.