Hirdetés

A téli gumi DOT száma - Érdemes tudni róla

A téli gumi DOT száma - Érdemes tudni róla

Támogatott tartalom

2019.11.26. 17:11

Ha éppen egy költséges, gumiabroncs garnitúra vásárlás előtt áll, és szeretne minden apró részletre kiváltképpen odafigyelni, erre a cikkre van szüksége.

Hirdetés

Esetleg kétségei támadtak autógumijának életkorát illetően, de a számlát már sehol sem találja?

Megragadva az alkalmat, az autotudos.hu most bemutatja Önnek a DOT számot - azt a rövid, ám kulcsfontosságú karakter sort, mely még óriási segítségére lehet majd a jövőben.

Mit tartalmaz a DOT szám, és miért olyan fontos?

Legyen szó négyévszakos, nyári, vagy téli gumikról, az egyre népszerűbbé váló, sokáig teljesen jelentéktelennek hitt DOT számok feladata, első sorban a gumiabroncsok pontos életkorának meghatározásában rejlik.

Miért lehet erre szükség, és miért nem törődött vele senki még pár évtizeddel ezelőtt?

Akár logisztikai megfontolásból, akár a 21. században egyre inkább jellemző túltermelés felbukkanása miatt, de egyre gyakoribb jelenséggé válik a következő szisztéma. Miszerint a gyártók vagy forgalmazók, gumijaikat akár hosszú éveken keresztül tárolják, jobb esetben különböző, (sokszor színvonaltalan) raktár helységekben, rosszabb esetben pótkocsikon, mire azok eljutnak a végső fogyasztókig.

Mivel a vásárlók egyre tudatosabbak, hangsúlyossá  vált számukra az autógumi vásárlásaik során, hogy friss, legfeljebb pár éve gyártott termékeket kapjanak a pénzükért. Pláne, hogy a legtöbb cég a gumiabroncsok gyártásának hetétől számítja az arra vonatkozó gyári garanciát.

Egy öreg abroncs sokszor hiába számít újnak, veszíthet a tapadási képességéből és hajalmosabbá válhat a szakadásokra, egyéb sérülésekre.

Hol találhatja meg a DOT számot?

A DOT, bár több dolgot is elárul (pl. a gumiabroncs méretét, vagy a gyártó egyedi azonosító kódját), a vásárlók rendszerint a gumiabroncsot azonosító karaktersor utolsó négy számjegyére kíváncsiak csak, melyet a gyártóknak minden esetben a gumi egyik oldalfalán kell feltüntetni. Megtalálásához, csupán kezdjünk el egy "DOT" kifejezéssel kezdődő 10-12 karakterből álló sorozatot keresni.

A számok hosszútávú, kopás nélküli megőrizhetősége érdekében pontosan úgy lettek elhelyezve, hogy abban semmilyen sérülés ne keletkezhessen a vezetés során, vagy az idő múlásával. Ennek azonban, leginkább csak használt gumi vásárlás esetén van jelentősége.

Miként kell értelmezni a számsort?

Esetünkben csak az utolsó 4 karakter mérvadó. A 2000-es évek után gyártott termékek esetében az első két szám azt jelenti, hogy a gumi az év hányadik hetében készült, míg az utolsó kettő a pontos gyártási évet fejezi ki (pl. 3208 = Az év 32. hetében, 2008-ban készült).

A 2000 előtt készült gumikat pedig úgy tudjuk a legkönnyebben megkülönböztetni, hogy 4 helyett csupán 3 számból állnak.

Gyakori hiba a DOT keresése során: elterjedt gikszer, amikor éppen a gumi rossz oldalán kezdjük el kutatni a számsort, majd arra leszünk figyelmesek, hogy hiányosak a DOT adatok. Ilyenkor csak fordítsuk át az abroncsot a másik oldalára, ott találjuk majd a teljes verziót.

Amennyiben ezek után se jutna dűlőre, az interneten számos DOT kalkulátor fellelhető. Ezek jellegzetessége, hogy amint a négy darab karaktert beírtuk, könnyedén értelmezhető, szöveges formátumban kapjuk meg a pontos gyártási időt. Ezek a programok rendszerint még azt is precízen kiszámolják nekünk, hogy hány éves az adott gumiabroncs.

Milyen szempontokat érdemes még figyelembe vennünk a DOT számon felül?

Első sorban, egy új gumi szett vásárlásakor természetesen a pontos méretekről kell alaposan meggyőződnünk (futófelület szélesség, oldalfal magasság, felni átmérő), melyek gépjárművünkhöz a gyári előírások alapján alkalmazhatóak.

Másrészről fontos, hogy alaposan szemrevételezzük a csomagolás épségét, majd pedig a gumik külső állapotát. Soha ne hagyatkozzunk arra a tévhitre, miszerint egy vadonatúj gumin nem lehetnek sérülések. A gyártási, tárolási, valamint szállítási műveletek során a termékek számtalan veszélynek vannak kitéve.

A felszerelés előtti alapos ellenőrzés tehát elengedhetetlen annak érdekében, hogy kiszűrjük a sérült, vagy gyárilag hibás abroncsokat.