"Kinyitották" a soproni Tűztorony kapuját; a statikai okokból bő egy évszázada kibélelt - és ezzel alaposan leszűkített - járórészt várhatóan még az idén visszaadhatják a gyalogosforgalomnak.
"Kinyitották" a soproni Tűztorony kapuját; a statikai okokból bő egy évszázada kibélelt - és ezzel alaposan leszűkített - járórészt várhatóan még az idén visszaadhatják a gyalogosforgalomnak.
Kelemen Imre, a Soproni Városfejlesztési Kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: a XIX-XX. század fordulóján kellett mindkét oldalán és felül három-három méteres vastagságban kibélelni a kaput. Ennek oka az volt, hogy a római kori lapokra a XIII. században épített átjáróra emelt Tűztorony mellől elbontottak több épületet, ettől pedig megrendült annak statikai állapota.
Így jött létre a szekérszélességű helyére két és negyed méter széles, "két és fél emberes" kapu - mondta el a szakember, megemlítve, hogy a helyzet szűkítős megoldásához olyan neves építészek is készítettek terveket, mint Ybl Miklós. A most folyó felújítás során modern eszközökkel erősítették meg az épületet: belül acélszerkezet segíti a tartását, az alapot betonnal tették stabilabbá, 16 helyen összesen több mint félezer köbméternyi betont fecskendeztek, nemegyszer kilenc méter mélyre - tette hozzá.
Kelemen Imre hozzátette: a visszaszélesítés ellenére a gyalogosforgalomé marad ez a kapu, járművek, csak rendkívüli esetekben járhatnak itt. Ezek egyike lehet például, ha a tűztorony tőszomszédságában található városháza házasságkötő termébe hintón érkeznének a házasulandók.