Hirdetés

Minden harmadik nem osztrák állampolgárságú ipari tanuló félbehagyja a képzést Ausztriában

2019.12.30. 06:47

Tíz év óta először növekedett kis mértékben az ipari tanulók száma Ausztriában.

Hirdetés

Minden harmadik nem osztrák állampolgárságú ipari tanuló félbehagyja tanulmányait Ausztriában - ez derül ki az egyik osztrák oktatási kutatóintézet szerdán nyilvánosságra hozott legfrissebb kutatásából.

Tíz év óta először növekedett kis mértékben az ipari tanulók száma Ausztriában a friss statisztika szerint. 2018 végén 107 915 ipari tanulót tartottak nyilván; egy évvel korábban még 1300-zal kevesebben voltak. A növekedés oka részben az, hogy egyre nagyobb arányban választják a duális képzést.

Az ipari tanulók száma 1980-ban volt a legmagasabb, 194 ezer. Azt követően egyre kevesebben lettek, 2008-tól egy évtizeden át folyamatosan csökkent a számuk, összesen 24 ezerrel. A változás részben annak tudható be, hogy csökkent a tanüzemek, tanműhelyek száma; míg 1998-ban 39 540 műhely működött, addig mostanra 28 ezer olyan hely maradt, ahol ipari tanulókat képeznek.

Felső-Ausztria élen jár a képzésben; ebben a tartományban több mint 23 ezer fiatal tanul szakmát.

Legnagyobb növekedés az információs tanácsadás területén tapasztalható (6,9 százalék); második helyen az ipar (3,9 százalék), a harmadik helyen a turizmus áll (1,6 százalék). A turizmusban a legnagyobb a munkaerőhiány; 2019 őszén például 2320 álláshely volt üres, míg 463-an kerestek munkát az ágazatban.

A tanulók kétharmada 15 vagy 16 éves korában kezdi meg tanulmányait, hat százalékuk 21 éves vagy annál is idősebb.
A tanulók 13 százaléka általános iskolai előtanulmányokkal rendelkezik, 15 százalékuk szakközépiskolában végzett, míg egyharmaduk korábban műszaki iskolába járt.

A jelentés szerint az ipari tanulók 16 százaléka félbehagyja tanulmányait. A nem osztrák állampolgárságú tanulók több mint egyharmada (33 százaléka) nem végzi el az iskolát, míg az osztrákok 13 százaléka nem szerzi meg a képesítést.

A nemek közti összehasonlításból ugyanakkor az derül ki, hogy a nők szívesebben tanulnak, kevesebb mint hat százalékuk, míg a férfiaknál csaknem kilenc százalék otthagyja az iskolát.

A tanulmány szerint a tanulók egyharmada nő. A gyengébb nem képviselői ugyanis évtizedek óta szívesebben végeznek magasabb, közép- vagy felsőfokú tanulmányokat.